Ga naar inhoud

Van tv opnemen met laptop, wat allemaal nodig?


Aanbevolen berichten

Je hebt een capture doosje nodig, zijn er in usb(2.0) en firewire(ieee1394). Er is tegenwoordig een enorme keus in die apparaten en ik kan je er niet echt specifiek 1 aanraden, de producten van pinnacle zijn erg goedkoop en hebben gebruiksvriendelijke software maar de bijbehorende studio software wil wel eens voor narigheid zorgen. Pinnacle heeft ook de voormalige "Dazzle" productlijn opgekocht, dat waren voorheen onder de merknaam Dazzle goede apparaten, hoe het nu is weet ik niet. Begin je keuze met; USB of firewire? USB; de video is doorgaans in mpeg vorm ,heeft een potente cpu nodig, de video kost relatief weinig schijfruimte(tot +/- 4 GB/uur), editten is niet ideaal en maar met een beperkt aantal programmas mogelijk,kwaliteit is beperkt maar kan weldegelijk goed zijn. Firewire: maakt gebruik van het DV-AVI protocol, heeft een minder sterke cpu nodig, kost meer schijfruimte(13 GB/uur), kwaliteit is zo'n beetje het hoogste wat een amateur kan bereiken, editten is ideaal en kan zonder kwaliteits verlies op de frame nauwkeurig met ieder video programma. Firewire is meestal wat duurder dan usb maar miz het prijsverschil waard. Houd er ook rekening mee dat , zeker bij firewire/dv,de schijfruimte bij video capture en bewerken in een laptop snel vol is en je wellicht een externe schijf er bij moet kopen. Van de "standaart" 40-60 GB van een laptop is meestal maar zo'n 20 a 40 GB vrij en dat is met video zo vol.
Link naar reactie
Ah ok. Mijn laptop heeft ook firewire iig. En ik heb een externe 300 Gb harddisk, dus die kan ook nog wel van pas komen :wink: Wat ik vergeten heb te vermelden is dat ik tv heb via digitenne. Dan wordt het waarschijnlijk weer een heel ander verhaal. Ik heb een receiver waar een smartcard in zit. De receiver heb ik via een scart aansluiting op de videorecorder aangesloten zitten. Daaraan zit weer een dvd speler, en 1 kabel gaat naar de tv dus. Allemaal via scartkabels. Heb er een kastje tussen zitten waarmee ik tussen de dvd en videospeler kan schakelen. Hopelijk geef ik genoeg informatie zo!
Link naar reactie
Verandert niet zo veel. Zo'n capture doosje heeft dezelfde aansluiting nodig als een video recorder; video en audio Capture doosjes hebben meestal 2 soorten ingangen: een composiet (gele tulp plug) en Svideo (betere kwaliteit) Je digitenne kastje heeft een scart en mogelijk ook een S-video uitgang(een soort muis/keybord stekkertje) of een composiet uitgang. Als de svideo uitgang niet op het digitenne kastje zit dan is deze , als het meezit, wel in de scart aansluiting verwerkt, mbv een verloopje scart-Svideo kun je dan alsnog Svideo naar het capturedoosje aan je laptop voeren. Let op; als je digitenne ontvanger geen Svideo signaal ondersteund dan kun je welliswaar het scart verloopje naar svideo gebruiken maar je hebt dan dus geen svideo signaal, een zwart/wit beeld zal het gevolg zijn. Als je een Svideo aansluiting hebt dan is het dus zeker maar als je kastje alleen een scart aansluiting heeft dan zul je de manual moeten raadplegen om uit te vinden of er Svideo in de scart stekker verwerkt zit. uit oogpunt van de beste kwaliteit wil je je laptop met opname doosje het liefst direct aan de digitenne ontvanger hangen , dus zonder tussen komst van een videorecorder/dvd speler enz enz, ieder apparaat vermindert het signaal en dat wil je voorkomen. Uiteraard moet je ook nog de stereo-audio aansluiten, die is iig altijd uit een scart stekker te halen. In het video forum kun je in de faq ook het eea over deze materie vinden met plaatjes van de benodigde stekkers.
Link naar reactie
Er zijn ook PCMCIA insteekkaartjes. Wat je ook koopt, de snelheid van de computer kan tegenvallen. Soms komt er een Mpeg2 stream uit de module, dat is efficient, maar om TV te kijken, moet dat weer omgezet worden. Voor bewaren is het ideaal, kan gelijk naar mpg bestand. Let er ook op hoe de audio naar de laptop gaat. Moet gewoon via de module en de bus net zoals de video.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...