Ga naar inhoud

Traaaage werking van de Ide/dvd speler


Aanbevolen berichten

Ah, bij win98 vind je het in (ff nadenken....) configuratiescherm/systeem/apparaatbeheer/cdrom station Op 1 van de tapbladen kun je dma aan zetten en daarna moet je weer rebooten. Houd me niet vast aan de exacte locatie, win 98 is voor mij al weer enige jaren geleden. Maar de dma modus zit in de eigenschappen van de cd rom stations in apparaatbeheer.
Link naar reactie
Je chipset ondersteund (nog) geen dma. Chipset zit op het moederbord en regelt al het verkeer. Je zult chipset drivers moeten installeren, deze vind je op de site van je mobo fabrikant. Er kan ook een cd-tje bij het moederbord geleverd zijn waarop de drivers staan maar het blijft aan te raden de fabrikantsite te bezoeken, maar daar is een probleem mee.... ati is denk ik niet de fabrikant van het moederbord maar is de fabrikant van de chipset en om het nog verder uit te diepen: ik denk dat het niet ati is maar ALI want als ik google op m1533 vind ik alleen maar verwijzingen naar een ALI chipset. En dat is een probleem.... ALI is een fabrikant aan OEM's en lowbudget merken en levert nul komma nul support. Ik heb al eens eerder naar chipset drivers voor ali chipsets gezocht en daar wordt je niet vrolijk van, de "driver-pagina" op de ali site is nl een dode link- al een paar jaar.... Als je dat cd tje dus hebt en het werkt: doen. Zo niet dan wordt het zoeken en proberen, ik hoop dat je fabrikant niet het illustere merk "chips" is..... Mocht je het willen gokken: hier vind je drivers voor de m1533 chipset, of ze ook op jouw bord werken weet ik niet; http://www.treiberupdate.de/treiber-download/download-35235-treiber-ALI-ALI%20M1533.html Het is sowiezo een goede zaak om de fabrikant en het exacte type van je mobo te achterhalen, gewoon de kast open doen en (nauwgezet en aandachtig) op het moederbord kijken levert meestal wel het juiste op. Een andere oplossing is winXP installeren aangezien die waarschijnlijk de juiste drivers al heeft, je krijgt dan een werkende dma maar in ruil daarvoor zul je pure systeem kracht moeten inleveren want de eisen van winXP zijn zwaarder. Daardoor kun je toch weer het stotter probleem terug krijgen maar dan omdat de video decoder te weinig systeem kracht overhoud voor het decoderen van de dvd.
Link naar reactie
Mijn videokaart ondersteunt geen winXP dan zegt: hij kan apparaat niet starten. Het is een ALI mobo. foutje bij mijn gedachten. Ik heb wel eens de Intergrated2.05 driver gedownload maar dan crasht mijn win98 SE. Jij geeft mij ook de driver die mijn win98 SE laat crashen. Ik heb het mobo al eens helemaal zitten doorzoeken maar vind niets. Ik heb cpuz gebruikt om mijn mobo naam te vinden. Ook de bios vind de ALI M1533. Win XP wilt deze computer niet installeren want elke keer mist hij een ander bestand die gewoon aanwezig is.
Link naar reactie
Tja, je loopt tegen dezelfde rpoblemen aan die ik ook had. Tijd voor een ander mobo(+cpu+ram+enz) ? Je ervaring is overigens een uitstekend betoog voor het in het vervolg aanschaffen van een knap merk moederbord en componenten waar wel ondersteuning voor is. Het is ook een reden om nu met een grote boog om "400 euro pc's" heen te gaan en wat langer door te sparen en wat knaps te kopen. Daar heb je nu niets aan dat weet ik maar ja...
Link naar reactie
Nou, waarschijnlijk toch wel. Een chipSET bestaat uit twee.... Een northbridge en een southbridge. Er zit dus ergens op je bord nog zo'n chippie en waarschijnlijk vind je daar wel de M1533 op als type nummer. Ik dacht dat dan m1533 de southbridge was en wat jij hebt gezien de northbridge. De north bridge regelt het data verkeer en de southbridge bevat de extra componenten zoals een evt usb controller,videochip enz enz http://nl.wikipedia.org/wiki/Southbridge http://nl.wikipedia.org/wiki/Northbridge Een chipset op een mobo wordt doorgaans aangeduid met de northbridge, zo is mijn "875" bord een bord met Intel 875 northbridge en bv een Intel BX440 mobo heeft een Intel BX440 northbridge. Waarschijnlijk omdat de northbridge hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor de performance van het bord terwijl de southbridge meer verantwoordelijk is voor aanvullende apparaten zoals usb-ethernet-audio enz enz. Maar; omdat jouw m1621 northbridge in dit geval de bepalende factor is zou je ook kunnen zouken voor drivers op deze chip, je krijgt dan zoals ik zelf heb gevonden een andere set drivers, wellicht dat deze het wel doen... http://www.treiberupdate.de/treiber-download/download-35243-treiber-ALI-ALI%20M1621.html Er bestaat de mogelijkheid dat je idd wellicht niet de m1533 als southbridge hebt maar een geheel andere chip, het crashen zou dan verklaard zijn. Hou het dan kan dat je mobo zich toch meld als een m1533 weet ik niet. Het zou het beste zijn om van de andere chip ook te achterhalen wat het is zodat je volledig zeker bent. bevestiging van wat jij hebt gevonden: http://www.thinkwiki.org/wiki/ALi_M1621 en van de m1533: http://www.thinkwiki.org/wiki/ALi_M1533 Een m1621 is iig idd een northbridge en een m1533 is een southbridge. Ik ben overigens bang dat je nog steeds problemen zult tegenkomen, ALI is een merk die , zoals ze zelf al zeggen, alleen chipsets maakt en geen moederborden en dus leveren ze ook geen drivers, die zullen van de moederbord fabrikant moeten komen. De drivers die je er dan ook voor vind zijn vaak niet specifiek voor jouw bord gemaakt en dat kan conflicten opleveren. In de readme.txt bij dergelijke drivers zit vaak een uitvoerige uitleg over hoe je de installatie file kunt aanpassen zodat alleen datgene wordt geinstalleerd wat je denkt nodig te hebben, doe je niets aan deze file dan zal alles geinstalleerd worden en dat kan dus problemen opleveren. Zo kunnen er ethernet drivers geinstalleerd worden terwijl je geen onboard ethernet hebt en idem voor audio-video-usb-scsi en ga zo maar door... Dat aanpassen van de installatie configuratie file is geen kattepis en moet je je goed in verdiepen voordat je zomaar wat doet anders kun je keer op keer met een niet-meer-werkende windows eindigen. De driversets die je dus vind zijn doorgaans de ruwe files zoals ali die aflevert aan een mobo fabrikant, het is dan aan de fabrikant om de driverset zodanig te configureren dat deze geschikt is voor het betreffende moederbord. Als je dat dus zelf gaat doen dan ben je werk aan het verichten op fabrikanten-niveau. Wat ik in mijn zoek tochten ook wel tegenkwam is dat driversets afkomstig van de ene fabrikant aangeboden worden als zijnde een "algemene" driverset die zou werken op al deze borden en dat kan natuurlijk niet waar zijn, als het werkt heb je mazzel maar problemen kun je weldegelijk verwachten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...