Ga naar inhoud

Home cinema.


Aanbevolen berichten

L.S. Als gevolg van de aankoop van een LCD-tv ben ik min of meer verplicht om ook een surround geluidssysteem aan te schaffen. Door de beperkte ruimte in de LCD-tv's is het geluid zeer matig. Om de hoeveelheid kabels en luidsprekers in de huiskamer te beperken wil ik ook mijn stereosysteem opdoeken en de surround-set gebruiken. Voor films gaat dat aardig maar klassieke muziek van een CD is op zijn zachtst gezegd bij de meeste sets niet geweldig. Ik heb wel wat reviews gelezen maar ben niet echt veel wijzer geworden. Wie weet een set met ook voor CD's behoorlijke weergave Zonder in te extreme kosten te vervallen. Kan e.v.t. het gebruiken van mijn redelijk goede stereoluidsprekers als "frontspeakers" helpen. Ik stel geen extreme eisen maar het moet wel goed om aan te horen zijn. Bij voorbaat dank. Kees Koning.
Link naar reactie
[quote:bf00a1dc5a="c.koning"]bij de meeste sets niet geweldig.[/quote:bf00a1dc5a] [quote:bf00a1dc5a]behoorlijke weergave[/quote:bf00a1dc5a] [quote:bf00a1dc5a]Zonder in te extreme kosten[/quote:bf00a1dc5a] [quote:bf00a1dc5a]redelijk goede stereoluidsprekers[/quote:bf00a1dc5a] [quote:bf00a1dc5a]geen extreme eisen[/quote:bf00a1dc5a] [quote:bf00a1dc5a]goed om aan te horen zijn.[/quote:bf00a1dc5a] Ik denk dat zulke dingen nader gedefinieerd moeten worden. :)
Link naar reactie
[quote:51d54770da="c.koning"]L.S. Als gevolg van de aankoop van een LCD-tv ben ik min of meer verplicht om ook een surround geluidssysteem aan te schaffen. Door de beperkte ruimte in de LCD-tv's is het geluid zeer matig. Om de hoeveelheid kabels en luidsprekers in de huiskamer te beperken wil ik ook mijn stereosysteem opdoeken en de surround-set gebruiken. Voor films gaat dat aardig maar klassieke muziek van een CD is op zijn zachtst gezegd bij de meeste sets niet geweldig. Ik heb wel wat reviews gelezen maar ben niet echt veel wijzer geworden. Wie weet een set met ook voor CD's behoorlijke weergave Zonder in te extreme kosten te vervallen. Kan e.v.t. het gebruiken van mijn redelijk goede stereoluidsprekers als "frontspeakers" helpen. Ik stel geen extreme eisen maar het moet wel goed om aan te horen zijn. Bij voorbaat dank. Kees Koning.[/quote:51d54770da] 'gewone' stereo-luidsprekers zijn in de meeste gevallen het beste, maar voordat je daar een 'home-cinema'-set van gemaakt hebt heb je wel wat meer uitgegeven dan die kant&klaar setjes (waar je idd niet veel aan 'muziek' uit moet verwachten). Belangrijkste is dat je zelf naar zo'n set luistert en dan je eigen muziek meeneemt. Kies in zo'n geval een aantal stukken die jou smaak een beetje samenvatten. Als je goede speakers kiest dan kun je de subwoofer laten vervallen (of er later bijkopen als je weer geld hebt). Qua budget zul je ergens tussen de 1000 en het oneindige zitten. Met daarbij speakers van toch al gauw 100-200 euro per stuk (5 speakers is dan al gauw duizend).
Link naar reactie
[quote:26cee431a7="Joddi"]ik denk dat je echt een duidelijke prijs indicatie moet geven want, de ene vind 300€ veel en de ander is bij 10000 nog niet helemaal tevreden. Ik vind persoonlijk dat je voor rond de 1200€ goed geluid kan krijgen(zal kid jansen het niet mee eens zijn :lol:[/quote:26cee431a7] Stereo wel, maar home cinema wordt wel heel moeilijk of je komt bij die kant en klaar setjes uit. Als je er veel muziek mee gaat afspelen die niet multichannel is moet je er voor zorgen dat je in ieder geval een stel goede fronts heb (vind ik ook de belangrijkste speakers) en dat je versterker/receiver en je dvd-speler ook goed met stereo overweg kunnen. En dan bedoel ik niet zozeer de mogelijkheid, want ze kunnen het als het goed is allemaal, maar de kwaliteit ervan, dat verschilt namelijk nogal. Inderdaad moet je zoals JaFO al zei gewoon bij de audio/video speciaalzaken gaan luisteren. Bijna altijd hebben ze daar goede luisterkamers waar je uren kan zitten luisteren. Neem gewoon veel muziek mee, waarvan het meest ook de muziek is die je het vaakst draait, maar neem ook heel erg apparte dingen mee, en misschien wat films. Zorg gewoon dat alles zoveel mogelijk is als dat het bij jou thuis is. En probeer gewoon veel combinaties en laat je goed adviseren. Nu zegt JaFO dat je ook gewoon de sub kan laten vervallen en dan gewoon later aanschaffen. Ik weet niet hoe dat precies zit en of elke set zich daarvoor leent. Maar als het kan is het misschien wel een idee, want die €200 per speaker lijkt mij wel het minimum en een sub is vaak nog een stuk duurder (>€400). Nadeel is dat om de sub te laten vervallen je toch wel goede speakers moet hebben die ook genoeg bass hebben en die zijn vaak toch weer duurder. Die €1000 zit je denk ik snel aan, maar hoe zit het met de rest van je apparatuur, want dat is alleen maar voor de speakers. Als je ook nog een versterker/receiver moet hebben ben je wel een stuk duurder uit. Nu ga ik een helemaal niet absurd voorbeeld geven van een mooi setje: 2x B&W DM602 S3 (fronts) à €250 2x B&W DM601 S3 (rears) à €200 1x B&W LCR60 S3 (center) €300 1x B&W ASW 650 (sub) €750 maar dat kost dan wel al een kleine €2000 en daar moeten dan nog steunen (het zijn namelijk geen zuilen) en kabels bij. Als bass niet zo belangrijk is voor je, kan je al flink besparen door een sub te nemen uit een lagere serie, bijvoorbeeld de B&W ASW300, maar die is nog steeds €400. Vooral goede centers en subs zijn duur, maar eigenlijk is elke goede speaker duur. En je verkijkt je snel op alle bijkomende accessoires zoals die steunen en kabels, want dat is ook zeker niet gratis. En het is zonde van die speakers om daar op te bezuinigen. By the way, je ziet wel dat ik de B&W 600 serie wel leuk vind.
Link naar reactie
Die speaker set die kid jansen samensteld is zekker mooi, maar ik denk ook dat er een tussen weg is tussen die flut plastic kant en klare sets en het merk B&W, je hebt bijv. al een setje MS 902MS voor iets meer dan 160€ en ze hebben ook nog een sub die je voor 166€ kan krijgen, en je hoeft natuurlijk niet meteen een NAD versterker te nemen ofzo JVC, Pioneer hebben ook versterkers die een stuk beter zijn als die van die kant en klare sets, moet ook wel lukken voor 200€. MS 902MS 4x82€ = 328€ MS 308 = 166€ ms 905c = 125€ JVC receiver RX-5052 = 161€ totaal 780€ en het is niet te vergelijken met het kant en klare spul(maar ook niet met B&W :wink: ) DVD heb je denk ik al. Het komt bij www.bestekeus.nl vandaan
Link naar reactie
By the way, met MS bedoel je neem ik aan Mordaunt-Short? 2x Kef iQ3 (fronts) 2x Kef iQ1 (rears) 1x Kef iQ2c (center) 1x Kef PSW1000 (sub) 1x Denon AVR-2106 (surround receiver) Dat heb je voor een bedrag van rond de €1600, en je krijgt er veel meer voor. Kef klinkt naar mijn mening beter dan dat MS spul en die Denon maakt gehakt van die JVC. Veel meer afspeelmogelijkheden, meer aansluitingen, betere kwaliteit (5kg zwaarder). Kan 125W per kanaal leveren bij 7.1, kortom, hij is gewon veel beter.
Link naar reactie
Ik denk dat die JVC receiver toch nog flink roet in het eten gooit. Ik zou toch echt iets meer uitgeven aan een receiver/versterker. Neem dan die Denon, hier kan je zien wat je die allemaal in huis heeft: http://www.denon.de/site/popup/vergleich.php?p=techdat&a=&e=&Pid=234&action=start&ver=0&check=1# Maar zoals vaak met dit soort topics is er weer geen spoor van de TS te bekennen, en dan zal je net zien dat hij op een gegeven moment aan komt zetten met m'n budget is €700. Verder moet je je zoals ik al eerder zei niet verkijken op accessoires. Geluid is veel beter als de speakers op oorhoogte staan, in het geval van zuilen dus gewoon op de grond, maar met boekenplank speakers dus op steunen (als het nergens anders kan staan). Verder heb je nog kabels nodig, en met 5.1 heb je toch flink wat nodig (reken zeker €100 aan speakerkabel).
Link naar reactie
kabels ? gewoon een 30-40 meter ordinaire speaker-kabel van een normale dikte. Je zou in een 'noodgeval' gewoon een nette electriciteitskabel kunnen nemen. Je hoeft echt geen 'gouden' of 'zuurstofvrij koper' te hebben van 20-30 euro per meter (of nog ergere onzin). Ik heb de mijne toen gratis gekregen, maar ik kocht dan ook een complete set speakers + versterker + dvd-speler. [quote:f75c24c8eb] Nadeel is dat om de sub te laten vervallen je toch wel goede speakers moet hebben die ook genoeg bass hebben en die zijn vaak toch weer duurder. [/quote:f75c24c8eb] Dat viel achteraf bij mij reuze mee. Ik heb toen een hele serie speakers beluisterd en de set die ik nu heb (Phonar Compact 2) kon zich kwa lage tonen (in mijn oren) perfect meten met de grote staande speakers en ze lieten de meeste 'boekenplank'-speakers in de ruimte ver achter zich ... Ik heb geen idee welke merken er tussen stonden. Zowiezo een goede tip : als het ff kan de speakers met de versterker/dvd-speler beluisteren die je uiteindelijk gaat gebruiken. En dan het liefst nog in een kamer die kwa grootte/akoestiek enigszins overeenkomt met je woonkamer. Ga zeker niet 'luisteren' in een drukke winkel als een It's, BCC of Mediamarkt. Daar heb je niet de rust die je nodig zult hebben om een goede keuze te maken. En als we met winkels/merken bezig zijn : http://www.stassen.nl Qua versterker kan een Onkyo ook geen kwaad.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...