Ga naar inhoud

audiofiele/hifi weergave CD ?


Aanbevolen berichten

Ik wil weten wat er mogelijk is qua geluidskwaliteit als ik mijn cd's wil afspelen via de DVD/CD-rom speler van mijn pc. Ik sluit dan mijn audioversterker plus boxen daarop aan. De audiokaart met de DAC zal hier een belangrijke rol in spelen. Zijn van die kaarten audio-testresultaten bekend? En wat zal nog meer een rol spelen? En hoe zit het met de weergave van SACD en DVD-A ? De reden van mijn vraag is, dat ik wil onderzoeken of ik de aanschaf van een nieuwe DVD/CD-speler kan vermijden in deze tijden van veranderende formaten. Alvast bedankt voor de moeite.
Link naar reactie
Je hebt van SACD twee verschillende types, je hebt de gewone, en je hebt de hybride, alleen de hybride is op de PC af te spelen, de andere wordt totaal niet herkend. Hybride SACD heeft de eigenschap dat deze gewoon in PC's en ook gewone standalone CD-spelers afgespeeld kan worden, maar de kwaliteit is alleen die van SACD als de hardware dat ondersteund, anders wordt het gewoon normale CD kwaliteit (44.1kHz SR, 16-bits stereo). Je zal moeten opzoeken welke programma's en welke geluidskaarten de volledige kwaliteit van SACD er uit weten te halen. DVD-Audio wordt in principe wel herkend door de DVD-speler in je PC, vaak kan hij alleen niet afgespeeld worden. Als het wat betreft de drive wel kan, dan moet je nog steeds software hebben die het ondersteund en een geluidskaart die het ondersteund. Wat betreft het belang van de geluidskaart heb je gelijk, die is dus inderdaad heel belangrijk. Maar de kans is groot dat het allemaal toch niet werkt. Ik kwam ergens tegen dat alleen de Creative Soundblaster Audigy 2 ZS en hoger het kan afspelen, misschien de kaarten van E-MU en M-Audio ook. Ik vraag me eigenlijk af wat er überhaupt met de CD gaat gebeuren. HD-DVD en Bluray hebben weer een andere laser dan DVD. En er wordt al over getwijfeld of ze ook DVD's afspeelbaar willen krijgen in Blu-ray en HD-DVD spelers. Als ze dan ook nog eens CD's zouden moeten afspelen dan hebben ze drie lasers nodig, en ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik kan je eigenlijk niet echt advies geven over wat je het beste kan doen, je zou een echte goede DVD speler kunnen kopen die overweg kan met DVD-A en SACD, en daar ook de volledige kwaliteit uit weet te halen. Maar dan heb je het wel over DVD-spelers van €1500+. Je kan ook HD-DVD of Blu-ray afwachten, maar dat is dus ook twijfelachtig, omdat die waarschijnlijk die formaten helemaal niet afspelen. Misschien dat Windows Vista hier nog enige verandering in brengt, want die schijnt flink verbeterd te zijn tov XP met het afspelen van multimedia.
Link naar reactie
[quote:9ff982cd12="piet2"]Ik wil weten wat er mogelijk is qua geluidskwaliteit als ik mijn cd's wil afspelen via de DVD/CD-rom speler van mijn pc. Ik sluit dan mijn audioversterker plus boxen daarop aan. De audiokaart met de DAC zal hier een belangrijke rol in spelen. Zijn van die kaarten audio-testresultaten bekend? [/quote:9ff982cd12] In C't hebben wel eens testen gestaan van de kwaliteit van geluidskaarten. Het kwam er op neer dat de gemiddelde geluidskaart in pc's waardeloos was qua frequentie-bereik. Met name Creative scoorde zeer slecht. De enige 'goede' kaarten waren de 'professionele' audio-kaarten, maar daarmee ga je je doel (een 'goedkope' oplossing) ruimschoots voorbij. Gelukkig hebben (moderne) geluidskaarten een optisch digitale uitgang en zou je rechtstreeks op de decoder-ingang van je installatie kunnen aansluiten. [quote:9ff982cd12] ... En hoe zit het met de weergave van SACD en DVD-A ? [/quote:9ff982cd12] Er zijn geen spelers die SACD ondersteunen. Je hoort daardoor hoogstens de cd-track van de hybride SACD schijven. Een optie die je zou kunnen overwegen is het inzetten van je pc als media-server en dan een media-hub aan te schaffen om de muziek naar je geluidsinstallatie te brengen. Voorbeeld zou dan de 'Squeezebox' zijn ( link : http://www.slimdevices.com/ ). Aangezien deze ook 'lossless' audio-formaten ondersteund zouden de cd's met minimaal kwaliteitsverlies te horen moeten zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...