Ga naar inhoud

DVD-RW doen het niet meer


Aanbevolen berichten

De laatste tijd vertoont mijn Philips DVD Recorder eigenaardig gedrag. DVD-RW worden opeens niet meer herkent als een herschrijfbaar medium maar als een gewone DVD. Ik kan bestanden dus niet meer wissen. Wanneer ik iets opneem en achteraf afspeel, gebeurt dit dikwijls in schokken en zijn er stukken tussenuit. Ligt dit aan de schijfjes? Ik denk dat ik een tiental keer die schijfjes heb gewist, dus nog niet echt veel... Als ik dingen wis op de DVD, dan doe ik dat wel steeds per Titel. Nooit de volledige schijf in 1 keer. Kan het misschien daaraan liggen? Tnx voor alle hulp!
Link naar reactie
[quote:a314d200ca="Pruis"].............Als ik dingen wis op de DVD, dan doe ik dat wel steeds per Titel. Nooit de volledige schijf in 1 keer. Kan het misschien daaraan liggen? .......[/quote:a314d200ca] De ruimte op de dvd-rw waar de inhoudsopgave (TOC/Table of Contents) wordt geschreven, kan ook maar circa 1000 (geen standaard-waarde in de praktijk) maal geschreven worden, dus misschien ben je op het maximum van de betreffende dvd-rw('s) beland.
Link naar reactie
dvd-rw hebben een vervelende eigenschap; de hoeveelheid laserlicht die nodig is om te beschrijven neemt toe naarmate de schijf vaker beschreven is. Een schijf die nieuw is heeft dus minder licht nodig dan een schijf die 10x beschreven is. Als het schijfje niet volledig vol geschreven wordt houd je dus iedere keer een stuk over welke niet beschreven is. Als je dan na zeg 10x toch op dat stuk terecht komt dan wordt dat nieuwe gedeelte toch met hoge sterkte licht beschreven en gaat vervolgens stuk. Je zou daarom eigenlijk dvd-rw eerst een keer of 6 tot 10 volledig moeten volschrijven. Na de eerste 6 tot 10 schrijfgangen is de schijf als het ware "ingebrand" en een neemt de benodigde lasersterkte niet meer toe. Eigenlijk zou dat "inbranden" door de fabrikant moeten gebeuren maar die doen dat niet, waarschijnlijk uit kosten overweging... Vind je de 6 tot 10 een beetje erg veel van het goede; de toename van lasersterkte verloopt logaritmisch en de toename is de eerste 4x beschrijven het ergst, je zou dus met een keer of 4x volledig beschrijven al een redelijk effect boeken.
Link naar reactie
[quote:5a2f5815a3="Jaap H"][quote:5a2f5815a3="Pruis"].............Als ik dingen wis op de DVD, dan doe ik dat wel steeds per Titel. Nooit de volledige schijf in 1 keer. Kan het misschien daaraan liggen? .......[/quote:5a2f5815a3] De ruimte op de dvd-rw waar de inhoudsopgave (TOC/Table of Contents) wordt geschreven, kan ook maar circa 1000 (geen standaard-waarde in de praktijk) maal geschreven worden, dus misschien ben je op het maximum van de betreffende dvd-rw('s) beland.[/quote:5a2f5815a3] Ik heb hem max. 10 keer gewist...
Link naar reactie
Ik had inderdaad niet goed gelezen, dacht dat het gewoon om een rewriter ging voor in je pc. Overigens valt er bij sommige recorders wel te kiezen. M'n pa heeft een Panasonic DMR-EH60 gekocht en daar kan je dat wel instellen. Maar dat is alleen als je vanaf de ingebouwde hardeschijf een DVD wil branden. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
Link naar reactie
[quote:e305d25cd5="Pruis"][quote:e305d25cd5="Jaap H"][quote:e305d25cd5="Pruis"].............Als ik dingen wis op de DVD, dan doe ik dat wel steeds per Titel. Nooit de volledige schijf in 1 keer. Kan het misschien daaraan liggen? .......[/quote:e305d25cd5] De ruimte op de dvd-rw waar de inhoudsopgave (TOC/Table of Contents) wordt geschreven, kan ook maar circa 1000 (geen standaard-waarde in de praktijk) maal geschreven worden, dus misschien ben je op het maximum van de betreffende dvd-rw('s) beland.[/quote:e305d25cd5] Ik heb hem max. 10 keer gewist...[/quote:e305d25cd5] Dan kan het met zeer inferieure dvd-rw's al 'gedaan' zijn las ik ooit. Ik ben benieuwd hoe het gaat met een nieuwe. (Dvd-ram is zoveel beter (100.000 maal te schrijven), jammer dat het een ondergeschoven kindje is in de 'consumenten-markt'.)
Link naar reactie
[quote:880b313cff="kid jansen"]want een DVD-RAM van een goed merk betaal je zo €25 voor.[/quote:880b313cff] Nou...., komma foutje? http://www.os-mediatrade.com/product_info.php?products_id=63 En de 5speed kosten iets van 4 a 5 euro, ook van Panasonic, dus dat valt ook wel weer mee. Tis een heel mooi systeem en ik zou erg graag wel een dvd brander willen hebben met ondersteuning voor dvd ram, staat hoog op het verlanglijstje. Alhoewel ik wel heb begrepen dat het met de werking van de bijbehorende softwaer nog niet zo wil lukken, met INcd van nero heb je dan het "bij-schrijf" gemak van een dvd-rw met de betrouwbaarheid van dvd-ram maar dat wil niet goed werken en dat is al een tijdje zo. Het is te hopen dat ze dat probleem nog kunnen oplossen voor B-ray er is...
Link naar reactie
[quote:dbd2f11152="rwilligen"][quote:dbd2f11152="kid jansen"]want een DVD-RAM van een goed merk betaal je zo €25 voor.[/quote:dbd2f11152] Nou...., komma foutje? http://www.os-mediatrade.com/product_info.php?products_id=63 En de 5speed kosten iets van 4 a 5 euro, ook van Panasonic, dus dat valt ook wel weer mee....[/quote:dbd2f11152] :oops: die 2 hoort er helemaal niet bij, ik bedoelde €5
Link naar reactie
[quote:eb53111dea="Pruis"]De laatste tijd vertoont mijn Philips DVD Recorder eigenaardig gedrag. Ligt dit aan de schijfjes? Ik denk dat ik een tiental keer die schijfjes heb gewist, dus nog niet echt veel... Tnx voor alle hulp![/quote:eb53111dea] Ja zogoed als zeker de schijven zelf, indien je de mogelijkheid niet meer hebt om ze opnieuw te formatteren, is het richting prullenmand. Zelf heb ik goede ervaringen met Fuji DVD-RW media (op PC dan ), tot nu toe géén enkele slechte na toch een twintigtal maal branden, zowel volledig als gedeeltelijk. DVD-RAM is inderdaad veel betrouwbaarder en flexibeler dan DVD-RW, een Panasonic dvd-recorder heeft dan ook mijn oude videorecorder vervangen. Waarom DVD-RAM i.p.v. harde schijf ? Gewoon omdat dit medium véél betrouwbaarder is dan een harde schijf, immers een harde schijf is niet bedoelt voor de vele wis en schrijf toepassingen zoals die gebeuren bij een als videorecorder gebruikte HD . Bovendien heeft DVD-RAM hetzelfde gebruiksgemak als een harde schijf . Overigens; Philips brandt enkel op DVD+R/W .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...