Ga naar inhoud

True HD en HD-ready


Aanbevolen berichten

"HD Ready" zal geen beschermde aanduiding zijn en mag dan overal op gezet worden. Bepaalde apparaten kunnen een HD signaal wel toegevoerd krijgen, maar geven een minder dan HD plaatje: een duidelijke standaard is nog niet doorgebroken. HDTV al op de Firato bekeken in de jaren 90, maar bij een gebrek aan een ruim 'content' aanbod zal het mogelijk nog kwakkelen blijven.
Link naar reactie
http://www.eicta.org/press.asp?level2=24&level1=6&level0=1&docid=398 HD ready is weldegelijk een beschermd logo en betekent/garandeert ook wat maar helaas niet datgene wat je zou denken. HDready betekent dat het apparaat hdtv signalen moet kunnen verwerken. Dat betekent dat bv een hd-tv zowel 720 als 1080 op zijn ingangen aan moet kunnen en correct weergeven. Maar dat betekent niet dat deze signalen in de betreffende resolutie moeten worden weergeven. Zoals je op dit moment dus wel vaker ziet kan een plasma scherm prima HDready zijn maar nog steeds op 852x480 resolutie weergeven. Het HDready logo geeft je dus garantie dat het apparaat correct zal werken in de toekomst met hd signalen. Lees ook [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=150039]hier[/url] waar ik eea uitleg.
Link naar reactie
Ik ben er nog eens ingedoken en heb het eea eens opnieuw gelezen om te achterhalen waar het nu vandaan komt dat een plasma scherm met 480 lijnen resolutie toch het HDready logo mag voeren. Het gaat om een regel in de HDready logo licence agreement en in het bijzonder het annexA deel welke zegt: "the minimum native resolution of the display [color=red:76cb1f67c5]or display engine[/color:76cb1f67c5] is 720 physical lines in wide aspect ratio" En verder in de testomschrijving: "The display or display engine adequately supports-using either a fixed vertical pixel count of at least 720 pixels (RGB triplets), or at least 720 active vertical scanning lines-each of the following HD video formats and timings:'- dan volgt een lijst met HDTV formaten volgens smpte normen. De truuk ligt in de woorden "display engine", waarvan niet wordt vastgelegd wat daar onder wordt verstaan alhoewel de text vermeld dat er eigenlijk een apparaat zoals een DLP-beamer mee wordt bedoeld maar dat staat dus niet zwart op wit. Verder legt de test omschrijving vast welke signalen op 720 lijnen aangevoerd moeten worden maar de testomschrijving voor de output van het scherm (dat wat je ziet)wordt alleen maar omschreven als dat het beeld goed gecentreerd moet zijn met goede kleuren/contrast/aspectratio enz enz-- alles behalve de zichtbare resolutie wordt vermeld. Als je dan als laatste ook nog weet dat de certificering door jezelf gedaan mag worden en (zeer waarschijnlijk) niet wordt gecontroleerd dan is het plaatje wel compleet. Het idee achter het HDready logo is goed bedoeld, de uitwerking is weldegelijk solide gedaan maar er zijn wat "gaten" waarvan kennelijk ondertussen bekend is geworden dat ze gebruikt kunnen worden en controle is er , zoals wel vaker met dit soort zaken, niet of nauwelijks. Heb ook niet de illusie dat dergelijke zaken voorhen bij gewone tv's worden gecontroleerd. Je mag van een europese tv verwachten dat ie het goed doet en feilloos alle europese formaten aankan maar ook daar wordt mee gerommeld. In de specs van pal tv's staat vaak dat deze voldoen aan bepaalde EBU of SMPTE eisen maar er is geen hond die dat controleerd. Het is ook zo dat de tijd dit soort problemen vanzelf oplost en de industrie weet dat, over een paar jaar zijn er gewoon geen nieuwe schermen meer met minder dan 720 resolutie..... Maar vooralsnog moet je dus blijven opletten als je iets koopt.
Link naar reactie
Met andere woorden : reken er maar op dat er maar wordt gesjoemeld om al de oude niet HDTV-modellen alsnog op de markt te kunnen dumpen. Geen wonder dus dat die HDTV-ready ondingen zo lekker 'goedkoop' lijken ten opzichte van echte HDTV. Ik zag laatst in de winkel een (gigantisch) scherm van Pioneer van +/- 16000 Euro ... :o Ik dacht dat het deze was : [url=http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=9271&taxonomy_id=62-925]61 inch plasmascherm[/url]. Maar zelfs dat was niet maximale resolutie (1365 x 768) alhoewel ik dat aan de hand van het beeld in de winkel niet zou hebben gezegd. Je vraagt je op die manier bijna af of (sommige) winkels niet expres hun beeldschermen op de slechts mogelijke manier laten zien met veel van die typische artifact-effecten die typisch zijn voor een opgeblazen jpeg plaatjes ....
Link naar reactie
Tja... Met plasma schermen hoef je sowiezo eigenlijk niet op echte hd te rekenen in de 720 variant, plasma is min of meer een afgeschreven techniek alhoewel er , nu de lcd techniek lijkt vast te lopen, wel weer nieuwe interesse voor is en er toch weldegelijk echte 720 schermen zijn. Maar die zijn niet goedkoop, je zit dan dacht ik toch echt wel in de 3-4 duizend eu klasse en hoger. De plasma's die je nu te koop ziet staan voor onder de 2000 eu zijn allemaal 480 ntsc schermen, echt veel slechter wat betreft resolutie kun je het eigenlijk niet hebben. Het zijn van origine amerikaanse schermen die voor de europese markt zijn aangepast vandaar de 480 resolutie die dus nog weer eens minder is dan de ouderwetse europese pal met zijn 576 lijnen. het verschil tussen zo'n oud en nieuw scherm is dramatisch, al is 720 lijnen nog niet de maximale 1080 die hdtv kan bieden , het is al een enorme verbetering en op een scherm van zeg 1 meter breed ziet het er toch wel goed en strak uit. Schermen in 1080 resolutie zijn er dacht ik nog niet, het is ook eigenlijk meer bedoeld voor beamers of heeeeeeleeee grote schermen. De typische artefacten waar jij op doelt zijn meestal het resultaat van omrekening, een hoop schermen zijn van origine ntsc ,daarin wordt dus een extra omrekening gemaakt om de resolutie passend te maken en dat kost, vooral bij interlaced video, veel kwaliteit. De video wordt nl na de de-interlace verschaalt naar een andere resolutie, alle artefacten die onstaan bij het de-interlacen worden daardoor versterkt en dat ga je dus zien. Het verschil van de de-interlacing chip wordt dan dus ook duidelijk tussen een 1000 eu scherm met wokkiewokkie de-interlacer of een 4000 eu scherm met een faroudja chip. heb je overigens al gekeken naar de stroom consumptie van dat 61 inch scherm?..... (=1/2 kilowatt....)
Link naar reactie
Ik denk dat je nog een tijd geduld moet hebben, maar er is dan ook nog niet echt een markt voor lijkt mij. De belangrijkste gegevensdragers voor HDTV kwaliteit zijn nog niet officieel uitgebracht, voor Blu-ray zal dat denk ik niet heel erg lang meer duren, maar HD-DVD zal nog wel even op zich laten wachten. De eerste Blu-ray drives voor pc, en standalone spelers voor je TV zijn wel al klaar maar zijn ook nog niet te koop dacht ik. Ik denk dat je met een maandje of drie vier al een stuk groter aanbod krijgt.
Link naar reactie
Je vergeet de Xbox 360 met de 'verplichte' ondersteuning voor HDTV-achtige resoluties (720i is verplicht voor ieder spel ... ). Daarnaast is in de VS al heel wat meer aan HDTV content te krijgen in de vorm van tv-uitzendingen. Daarnaast is het weer een typisch kip&ei tv : zonder content willen niet veel mensen een (dure) HDTV, maar als mensen zulke tv's niet kopen dan zal er ook niet veel aanbod van dergelijke content komen. Op de CES van dit jaar schijnt HDTV wel het 'hot item' te zijn geweest. Dus er is idd een kans dat we meer apparatuur zullen zien : http://ces.engadget.com/2006/01/09/best-of-ces-2006/ (HD-DVD spelers zijn al realiteit, blu-ray duurt nog ff ... ) Blijft de vraag : wat is er dan aan *echte* HDTV's te koop nu (en binnenkort) ?
Link naar reactie
Hoi , ik werk in een TV-HiFi winkel en heb daar 1 true HD scherm hangen . Namelijk een philips plasma van 37'' (97cm) Deze true HD is ook in 42'' (106 cm )verkrijgbaar Het gaat hier om de topreeks van philips en bijgevolg erg prijzig. Voor prijs en typenummer moet je tot morgen wachten , dan kan ik het nakijken . Die topreeks bestaat uit 3 modellen : 32" LCD , 37" plasma en 42" plasma maar enkel de plasma's zijn true HD . Heb je een sateliet aansluiting , dan kan je je abboneren op het HD1080 kanaal . Dit kanaal geeft films weer in HD formaat , je kan het op alle HD ready TV's weergeven , maar enkel op de TRUE HD TV kan je de volledige kwaliteit benutten . Bij mijn weten is er nog geen LCD TV beschikbaar die True HD kan weergeven .
Link naar reactie
btw : 1 Inch = 2,54 cm Dus jouw berekening klopt niet, bovendien hanteert Philips op de eigen site netjes de centimeters voor beeldbuisdiagonaal ... ;) Volgens de site zijn de volgende model(len) van Philips 'True HD' met 1920x1080p resolutie : - 107 cm breedbeeld Flat LCD-TV Pixel Plus HD : typenr 42PF9830/10 - 94 cm breedbeeld Flat LCD-TV met Pixel Plus 2 HD : typenr 37PF9830/10 De rest kan maximaal 1366 x 768 pixels (WXGA resolutie) en wordt zonder uitzondering als 'HD-ready' vermeld. Je hebt dan iig nooit de maximale HDTV-resolutie. Iemand anders nog meer merken / typenummers ? btw : een tip ... als je de prijs moet vragen dan kun je deze zeker niet betalen, want het kost je al gauw een 2e hands auto ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...