Ga naar inhoud

To MCE or Not to MCE, that is the question.


Aanbevolen berichten

't is microsoft ... als dat geen nadeel is dan weet ik het niet meer ;) Zo'n HTPC is en blijft een pc met alle bijbehorende nadelen (lawaai, bugs, updates, etc). Aan het lawaai is wel wat te doen, mits je genoeg geld uitgeeft aan stille onderdelen. De rest is een ander verhaal. Als je niet bang bent voor wat geknutsel : http://www.mythtv.org/ http://www.sagetv.com (of geld ... )
Link naar reactie
Zelf heb ik mijn twijfels over MCE. De twee sterke punten zijn de EPG die tot 2 weken vooraf informatie geeft en de MPEG2 decoder. Nu is die laatste voor alleen TV kijken niet echt nodig. Voor bewaren van bestanden is het een uitkomst. Een groot nadeel vind ik het gedoe rond de MPEG2 decoder. De rest is een kwestie van smaak, geld en eigen handigheid. Wat ik zelf te moeizaam vind is de Microsoft oplossing om zenders af te stemmen, het lijkt best wel eenvoudig zolang er geen zender ontbreekt. De volgorde van de zenders kan aangepast worden, alleen verwacht niet dat die het hele jaar hetzelfde blijft. Voor de rest, een aardig concept. Is de computer bedoeld voor de huiskamer en bijvoorbeeld ook bedoeld voor gaming, tja? Bedenk dat MCE als die aan het werk is, een behoorlijk aanslag pleegt op de CPU. Bij mij algauw 40%. De radio via MCE neemt ook nog 30% (vanwege de timeshifting). Met een eigen gemaakt programma is dat vele malen minder. Nu denk ik dat de hier genoemde nadelen ook voorkomen bij de alternatieve oplossingen. Een ander nadeel kunnen de hardware eisen zijn aan de computer. Nu moet een multimedia computer wel het een en ander kunnen, maar waarom persé een voldoende nieuwe videokaart, een snelle CPU en een speciale TV-kaart? Wat mij na een jaar gebruik het meeste tegenvalt, is de geslotenheid over de WIndows API met betrekking tot de MCE. Eigenlijk is Microsoft de enige die ook echte uitbreidingen kan schrijven omdat een aantal interessante onderdelen van MCE niet gedocumenteerd zijn.
Link naar reactie
Hoe zit het met de kwaliteit van de opnamen? Bij een kennis die zo'n AH achtig Multimedia pc had heb ik opnamen gezien maar dat viel me bitter tegen, ik weet echter niet in hoeverre je die kwaliteit kan beinvloeden door instellingen, hardware etc. Het lijkt me nogal klote om allemaal meuk te kopen en er dan achter komen dat de kwaliteit abominabel te zijn :P
Link naar reactie
Algemene klacht is de matige beeldkwaliteit die naar je Televisie wordt uitgestuurd. Verder vindt ik dat alles te traag reageert op je afstandsbediening, een slome bedoening. Gelukkig heb ik nu de Sony 710 HX HDD-DVD in huis, een verademing op zich, en MCE gaat definitief de deur uit. Ach het was weer een poging van Bill Gates om poen te scheppen. http://www.sony.nl/view/ShowProductCategory.action?site=odw_nl_NL&category=DVD+Recorder
Link naar reactie
Ik wil binnenkort de capture test uitvoeren met de filters, zonder MCE. Inderdaad laat de capture kwaliteit in videoweergave op de computer veel te wensen over (beeld oogt onscherp, of die dat ook echt is, dat weet ik dus niet). Zelf heb ik geexperimenteerd om video beter en scherper zonder MCE weer te geven, op de computer is mij dat niet echt gelukt (alleen zonder die MPEG2 encoder en met VMR9 kan het beeld scherper, alleen ja, soms nog wel een streepje te zien). Helaas beschik ik niet over een TV die de video goed kan weergeven (ik heb een inmiddels 17 jaar oude 50 cm TV). De reacties van diversen mensen op bv www.degroeneknop.nl zijn zo wisselend, dat ik durf te concluderen dat de MCE op dit punt niet eenvoudig is te configureren (misschien nog wel eenvoudiger dan de alternatieven ...). Ik zie [i:357f355a63]wel eens[/i:357f355a63] positieve reacties over prima breedbeeld weergave, VGA-Scart conversie en speciale software. Dus het zou kunnen. Vermoedelijk voegt de TV zelf ook nog wel wat correcties toe. En ja, die weergave is dus niet specifiek MCE. De basis kwaliteit wordt bepaald de tv-kaart en mogelijkheid om de-interlace efficient uit te voeren. Snel bewegende beelden moeten echt gecorrigeerd worden. Op dat punt voldoet MCE volgens mij erg goed. Misschien zit hier ook een deel van de onscherpte op de computer. Nu is een resolutie van 720x576 PAL, niet extreem hoog, voor TV is dit wel aardig veel. Ik heb een aantal alternatieve programma's, zoals ChrisTV, Dscaler, Amcap geprobeerd. Dat ziet er vergelijkbaar uit, en dan vind ik MCE toch wel goed, zeker omdat dit ook nog met afstandsbediening gebruikt kan worden. Ik twijfel dus in hoeverre de weergave een echt MCE probleem is. Het geeft meer aan dat een computer nog lang geen TV is.
Link naar reactie
[quote:6ca4544c2c="Pceetje"]Vooral met nadelen, lezen is weten[/quote:6ca4544c2c]Tja, natuurlijk heb je gelijk, maar de nadelen waar ik de gebruikers over hoor, gelden in principe ook voor de alternatieve oplossingen, en dat is gewoon het slechte beeld op de monitor en op de TV. Ik heb helaas geen goede TV om te testen dus ik kan op dit punt verder geen conclusies trekken. Bij een monitor zie ik geen echte verschillen omdat elk programma dezelfde drivers gebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...