Ga naar inhoud

Bas richting gevoelig?


Aanbevolen berichten

Hallo mensen Ik heb vorige week mijn luidsprekers anders neergezet zodat het 5.1 effect wat beter uitpakt. Nu is er echter 1 probleempje. Als ik er nu midden in ga zitten klinkt het niet veel anders, maar de bas is minder geworden. Ik gebruik Winamp, een Audigy2ZS met KX drivers en Logitech Z-680 luidsprekers. Wat ik ook verander aan deze drie wat er te veranderen valt.. doet niks. Het probleem komt meer van waar ik zit. Ik zit op mijn stoel zo ongeveer 90cm tot 1 meter boven de grond, en de subwoofer staat op de grond, onder mn bureau die weer in de hoek van de kamer staat. 3 meter verder tegenover de subwoofer staat mijn bed, als ik hier op zit hoor ik de bas veel harder en dieper dan wanneer ik ik in de stoel zit. De stoel staat naast mn bureau ongeveer anderhalf meter bij de sub vandaan. Nou vraag ik me af, is die bas ergens toch richtinggevoelig? Als ik in mn stoel buk en dichter bij de grond kom word de bas alweer harder, overal klinkt het mooi behalve waar die stoel staat. Als ik de bas verhoog bij de Z-680 pod of in Winamp gaat het te veel bonken en dat is niet mooi. Wat is hier aan te doen??
Link naar reactie
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar ik kan niet de sub overal gaan neerzetten waar het maar uitkomt. De sattelieten hangen aan de muur en de sub onder het bureau, en ik zit midden in de kamer. Dan de subwoofer op mijn luisterplek? Je bedoelt dus dat ik hem onder mn stoel moet neerzetten, maar dan kan ik net zo goed een lekkere rugleuning op de subwoofer bouwen en een voetenbankje.. Ik heb dat ding liever uit zicht. Maar blijf het raar vinden dat het geluid anders word. Het is toch ook nog zo dat het bureau de bassen nog een keer echo't en versterkt? Het is ook nog zo dat als ik zoals jij zegt, de sub op mijn lusiterplek zet en dan ga rondlopen.. Als ik rondloop dan veranderd natuurlijk de richting van de surround en front. De hoge tonen staan nu goed voor films en Dobly Prologic, maar als ik mijn zitplaats verander kloppen die posities niet meer. Het gaat puur om de bas die zo zwak lijkt.
Link naar reactie
[quote:6f229ba344="JeroenSpock"]Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar ik kan niet de sub overal gaan neerzetten waar het maar uitkomt. De sattelieten hangen aan de muur en de sub onder het bureau, en ik zit midden in de kamer. Dan de subwoofer op mijn luisterplek? Je bedoelt dus dat ik hem onder mn stoel moet neerzetten, maar dan kan ik net zo goed een lekkere rugleuning op de subwoofer bouwen en een voetenbankje.. Ik heb dat ding liever uit zicht. Maar blijf het raar vinden dat het geluid anders word. Het is toch ook nog zo dat het bureau de bassen nog een keer echo't en versterkt? Het is ook nog zo dat als ik zoals jij zegt, de sub op mijn lusiterplek zet en dan ga rondlopen.. Als ik rondloop dan veranderd natuurlijk de richting van de surround en front. De hoge tonen staan nu goed voor films en Dobly Prologic, maar als ik mijn zitplaats verander kloppen die posities niet meer. Het gaat puur om de bas die zo zwak lijkt.[/quote:6f229ba344]Mja, maar ik bedoelde dus meer dat geluid dubbel werkt. Als jij op punt x zit in je kamer, en de subwoofer in punt y, is hetzelfde als de subwoofer op punt x en jij op punt y. Jij zit op je bureaustoel, en de subwoofer zit ergens anders. Nu ga je die punten omdraaien, om te kijken waar je bas mooi klinkt. Heb je die plek gevonden, dan zet je je sub neer waar je je op dat moment bevind. In de hoeken is altijd meer bass, omdat er langere golflengtes in je kamer passen dacht ik zo even. Maar ergens staat het wel uitgelegt op het internet, maar bas is niet _richting_gevoelig, wel plaatsinggevoeling.
Link naar reactie
Dat verhaal van jou gaat volgens mij ook niet helemaal op Inter, want dan ga je er van uit dat de akoustiek voor de rest niet uitmaakt en dat er dus eigenlijk geen voorwerpen in de kamer staan. Overigens is ook bas niet helemaal ongevoelig voor richting en plaatsing. Wat eigenlijk ook wel uit je verhaal op te maken is. Dat komt omdat bass golven en veel langere golflengte hebben dan tweeter golven, waardoor ze minder snel afkaatsen op voorwerpen en er eerder omheen gaan.
Link naar reactie
[quote:4f433443fb="Interficior"]Bas is niet richtingsgevoelig, [/quote:4f433443fb] Als je al je speakers uitzet en alleen je basspeaker laat weergeven dan hoor je toch duidelijk waar het geluid vandaan komt toch... Het is een verhaaltje bedacht door Dolby dat de lage frequenties niet in richting te onderscheiden zouden zijn. Uit marktonderzoek is gebleken dat vrouwen, waar ook ter wereld, geen grote speakers in hun huiskamer dulden. Er moest dus iets bedacht worden. Lagere frequenties zijn wel iets minder duidelijk vanwaar deze vandaan komen, dus zodoende is de basbox door ieders strot geduwd. Een overwinning voor de vrouwen dus. Jack Marotick
Link naar reactie
[quote:38c0682e41="marotick"][quote:38c0682e41="Interficior"]Bas is niet richtingsgevoelig, [/quote:38c0682e41] Als je al je speakers uitzet en alleen je basspeaker laat weergeven dan hoor je toch duidelijk waar het geluid vandaan komt toch... Het is een verhaaltje bedacht door Dolby dat de lage frequenties niet in richting te onderscheiden zouden zijn. Uit marktonderzoek is gebleken dat vrouwen, waar ook ter wereld, geen grote speakers in hun huiskamer dulden. Er moest dus iets bedacht worden. Lagere frequenties zijn wel iets minder duidelijk vanwaar deze vandaan komen, dus zodoende is de basbox door ieders strot geduwd. Een overwinning voor de vrouwen dus. Jack Marotick[/quote:38c0682e41]Wie gaat er nu alleen zijn subwoofer aanzetten? Het gaat om het totaal. En ja, je moet inderdaad ook niet je sub te hoog gecrosst hebben, zoals vrijwel alle PC-setjes. Een échte subwoofer zul je echt niet snel aan kunnen wijzen hoor, vooral als hij goed geïntegreerd is, en dat is moeilijk.
Link naar reactie
[quote:293ddeac3e]Wie gaat er nu alleen zijn subwoofer aanzetten? [/quote:293ddeac3e] Sorry dat ik wat onduidelijk ben geweest. Ik bedoelde ALS je nu eens alleen je basspeaker aanzet, dan kan je heel duidelijk horen waar die lage frequenties vandaan komen, als test. Dan moet je toch de conclusie trekken dat surround MET een basspeaker surrogaat is en dat het verkoop argument van Dolby niet geheel juist is. (iedereen slikte dat als zoete koek) Wil je echt van surround genieten dan neem je gewoon 5 of 7 echte luidsprekers dan blijf de plaatsbepaling ook zuiver. Neem een piano, die staat natuurlijk in het echt op 1 plek. Bij de x.1 systemen loopt een muziekinstument heen en weer tussen de speaker(s) waar deze uit moet komen en de bas speaker afhankelijk in welk oktaaf er gespeeld wordt, klinkt leuk maar dat klopt natuurlijk niet. Voor mensen die geen speakers in de huiskamer willen (wereldwijd alle vrouwen, echt waar) is de x.1 een leuk bedachte oplossing. Jack Marotick
Link naar reactie
Het zit ook nog een deel tussen/in je oren hè. Achterluidsprekers kun je bijvoorbeeld ook lokaliseren. Maarje hebt maar 2 ontvangers (je oren). Dat je het achter hoort is puur dat je het voor niet ziet. :) Dit zal natuurlijk ook wel meespelen bij het lokaliseren van je subwoofer, maar ik blijf erbij dat je naar het geheel moet luisteren. Group-delay kun je ook niet alleen maar afdoen door alleen naar de subwoofer te kijken - je moet ook kijken naar het hele systeem. Vertraging hoor je niet als je alleen met een subwoofer draait, maar des te meer als het hele systeem speelt.
Link naar reactie
Het localiseren van geluid is frequentieafhankelijk, bij hogere frequenties gaat dit makkelijker. Als een subwoofer alleen echt lage frequenties doorgeet zal de geluidsbron niet te localiseren zijn. Bij de meeste surroundsetjes met kleine satellietspeakers geeft de subwoofer ook hogere frequenties (tot soms wel 200 Hz) weer omdat de satellieten dit niet goed kunnen. In dat geval is het niet zo vreemd als de subwoofer gelocaliseerd kan worden.
Link naar reactie
Ik vind het niet eens zo erg dat ik kan horen waar hij staat want dat hoor ik nu ook wel. Niet bij alle muziek bij soms wel soms niet, ligt aan het nummer die ik dan draai. Het ging me er meer om dat ik de bas gewoon harder hoor als ik op bed zit dan wanneer ik ik mn stoel zit. Misschien heeft het nog met de hoogte te maken?? Mn bed is lager bij de grond dan die stoel als ik daar in zit. Als ik op de grond ga zitten of lager bij de grond kom met mn oren dan voelt het ook al alsof ik "meer" bas hoor.
Link naar reactie
dat komt waarschijnlijk doordat het buro de rechtstreekse bas tegenhoud. Zoals op mijn prachtige tekening. [URL=http://imageshack.us][img:cd17c1ff75]http://img347.imageshack.us/img347/2599/tekeningetje7kw.jpg[/img:cd17c1ff75][/URL] een beetje onduidelijk, maar had weinig tijd. Als je naar de 'geluidsstralen kijkt, zie je dat je op het bed een rechtstreekse verbinding hebt, en op de stoel niet. correct me if i'm wrong!!
Link naar reactie
Oké. Die tekening is niet echt waarheidsgetrouw, want de golven van een subwoofer kunnen zomaar 16 meter lang zijn, en hebben totaal geen probleem met een bureau. Bovendien gaan bureaus door de lage frequenties makkelijk meetrillen. Dus met die stralen dat is het niet. Als jij een papierje voor je oren houd zou je dus ook niks meer horen, maar dat is ook niet zo. Dat je het onder je bureau harder hoort is waarschijnlijk omdat je de rest zachter hoort, dus het gewone geluid. Bovendien zit je er simpelweg dichter bij. Edit: als ik ga staan word de bas véél harder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...