Ga naar inhoud

Brander 'hangt' bij Dual layer branden


Aanbevolen berichten

Vorig jaar al een Benq dw1620 brander gekocht. Gisteren toch maar eens een dual layer schijfje proberen te branden. Helaas.....ongeveer halverwege gaat het branden niet verder. Hij begint, volgens het schermpje, met de 2e laag maar blijft dan rond 52% (is van het totaal denk ik) hangen. Gisteravond om 22.00 u aangezet, maar vanochtend nog steeds niet verder dan die 52%. Het lampje van de brander knippert wel (rood), maar er gebeurt dus niks meer. Een 2e dl-schijf geprobeerd: zelfde verhaal. Via taakbeheer is niets bijzonders te ontdekken (nero en bij de 2e poging dvd-shrink 'hangen' niet). PC reageert niet op het openen van de verkenner, browser of wat dan ook. Betreft dus een benq dw1620 brander (met nog de originele firmware) in combinatie met een Traxdata dvd+r dl 8,5 gb schijfje (mediacode RICOHJPND00). Mogelijk ligt het dus aan de schijfjes. Iemand ervaring met deze dvd's? (en liever nog: een oplossing????)
Link naar reactie
Ik zou om te beginnen , voor dat je ook maar verder iets doet, de firmware updaten. Verder: alleen verbatim (+ MKM003 of - MKM01RD30 )is tot nu toe in staat gebleken goede dual layerschijfjes te maken en dan nog moet je er uiterst behoedzaam omspringen en beslist niet sneller dan 2.4x branden tenzij je absoluut zeker weet dat 4x goed gaat.
Link naar reactie
De brander ondersteunt +r dl. Ik heb dit ook even gecheckt met de infotool (kende ik nog niet; dus bedankt voor de tip). In ieder geval, daar ligt het probleem dus niet. Op de site van Benq (bij de firmwares), staat bij versie b7m9: 'Support Ricoh DVD+R DL [RICOHJPN D00] media'. Mijn versie is b7n9, dus zou die schijf al moeten ondersteunen. Ik zal, just to make sure, de laatste firmware even proberen. En anders maar eens andere schijfjes proberen. Gezien de nog steeds hoge prijzen zal ik dan maar met verbatim beginnen.
Link naar reactie
BenQ's support site is een beetje verwarrend; de text geld voor de firmware die erONDER staat; [color=blue:476a2c9b65] Firmware Update For B7** Firmware Drives. Release Notes: 1. Supported higher PI/PO/Jitter reading speed with certain software (DVDInfo Pro v3.32 & CD-DVD Speed v3.42) 2. Modified the writing strategy for TY CD-R media. 3. Fixed the compatibility issue with n-Force IDE driver. B7M9.zip 919 KB Version: B7M9 01-11-2004 Release Notes: 1. Support Ricoh DVD+R DL [RICOHJPN D00] media. 2. Modify the writing strategy for both DVD+R & DVD-R media. 3. Support CCCD media playback. B7T9.zip 933 KB Version: B7T9 11-03-2005 Release Notes: 1. Improve WOPC algorithm. 2. Improve the writing quality for MKM DVD+R DL media. B7U9.zip 940 KB Version: B7U9 28-02-2005 Release Notes: 1. Improved the compatibility with nForce chipset. 2. Fixed "no data found" issue of a CD-R disc which burnt by Nero and Simulation mode is selected media. 3. Added support for MJC 16x DVD+R, Giga 16x DVD-R & Ritek 16x DVD-R F1 media. B7V9.zip 942 KB Version: B7V9 15-04-2005 1. Improvement of writing strategies. B7W9.zip 946 KB Version: B7W9 05-09-2005 [/color:476a2c9b65] De support voor RICOHJPN D00 discs geldt dus vanaf firmware B7T9, je zult dus moeten upgraden. Op dit moment ondersteund jouw drive dus GEEN RICOHJPN D00 Als je ook de latere firmwares leest dan zie je dat in veel gevallen het gaat om verbetering van de schrijfeigenschappen, of daar specifiek ricoh bij staat is niet echt van belang; fabrikanten vermelden niet iedere wijziging en een minimaal kleine verandereing in de schrijf strategie kan al grote gevolgen hebben. Het is tegenwoordig ook aan te raden om met regelmaat je brander van de laatste firmware te voorzien ook al staan er niet expliciet verbeteringen voor jouw situatie bij, kans is groot dat er toch wel een verbetering is. De grootste "misser" die je denk ik hebt is de verbetering van firmware B7U9; [color=red:476a2c9b65] "Improve WOPC algorithm"[/color:476a2c9b65] Het WOPC mechanisme(walking optimal power control) is een mechanisme welke het vermogen van de laser dynamisch aanpast tijdens het schrijven zodat de brandkwaliteit stijgt en het foutgehalte daalt. Ik zou ook hoedanook ver weg blijven van al het andere dan verbatim DL, ricoh gebruikt een ander(goedkoper) proces voor het vervaardigen van DL discs. Het preciese is me even ontschoten maar het betreft de manier waarop de twee lagen worden geproduceerd, bij verbatims methode worden twee lagen op elkaar geplakt en dat levert een hoge kwaliteit maar ook veel uitval; schijfjes die dus niet goed zijn en in de prullebak belanden. Bij ricoh's methode is er geen (iig veel minder) uitval. De theoretische potentie van deze fabricage methode is dat het uiteindelijk goede kwaliteit schijfjes zou moeten kunnen leveren voor de helft van de prijs maar dat is dus theorie en tot nu toe zit het niet echt mee met de kwaliteit van deze schijfjes. [edit] Heb je al Qscan geprobeert? ; [color=blue:476a2c9b65] Qscan QScan, will allow users to run a disc quality check prior to burning media, providing optimal speed and writing quality. Note: QScan will only work with firmware version B7M9/G7M9 or later![/color:476a2c9b65]
Link naar reactie
Hartelijk dank voor dit heldere en uitgebreide antwoord. Ik heb de firmware ge-update en inderdaad: brander gaat nu wel door. De tekst op de site van Benq had mij inderdaad op het verkeerde been gezet. In ieder geval; het werkt nu dus. Ik heb gelukkig maar 5 schijfjes van traxdata gekocht, dus financieel val ik me daar niet echt een buil aan. Niettemin volgende keer een ander merk. QScan ken ik nog niet, maar ga ik zeker even uitproberen. Nogmaals dank voor de reacties.
Link naar reactie
Klopt maar er is dus een probleem met het productie proces en dat wordt wel opgelost en het wordt wel beter maar de ontwikkeling gaat langzaam en voorlopig is verbatim 10 keer beter. De eerste uitvoeringen van het proces waren zo slecht dat de schijfjes net aan leesbaar waren of zelfs niet, dat belooft dan dus wat voor de toekomst want na 1 jaar liggen neemt het aantal fouten alleen maar toe en het risico is dan dus erg reeel dat ze na 1 jaar niet meer te lezen zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...