Ga naar inhoud

Plof bij boxen aanzetten schakelaar


Aanbevolen berichten

Logitech R20 boxen, alles doet het geweldig. Deez heeft een adapter die is aangelsoten op een geaarde schakeldoos (adapter niet geaard). de boxen staan aan uit praktische overwegingen. Als je de centrale schakelaar aanzet hoor je effe een plof in de boxen. Doet het verder uitstekend. Staan de boxen uit en je doet ze pas aan na het aanzetten vd schakelaar geen plof. Double check : 1. Kan dit kwaad ? 2. Wat kan je beschadigen ? 3. Alternatief ?? Geen tweede stopcontact, want de adapter blijft dan stroom trekken. HOe te handelen ?
Link naar reactie
echt kwaad kan het volgens mij niet, die plof is gewoon een schakelpiekje. Dat merk je ook als je zware apparatuur aanzet en je kijkt naar je lampen. Als ik bijvoorbeeld een flinke boormachine aanzet zonder aanloopstroombegrenzing dan branden je lampen ook een fractie van een seconde iets minder. Zelfde als je een bouwlamp aan zet, die heeft ook een piekstroom, omdat de gloeidraad in het begin koud is en dus een veel lagere weerstand heeft en vooral bij grote vermogens merk je die paar procenten aan de apparatuur die al aan staat. Die plof in speakers heb ik ook als ik m'n TV over de versterker zet en ik ga zappen.
Link naar reactie
Of de plof echt kwaad kan weet ik niet, maar als je het kan vermijden zou ik dat doen. Bij professionele PA apperatuur moet je ook altijd de versterkers pas als laatste inschakelen en als eerste weer uitschakelen, puur om harde ploffen te voorkomen, die kennelijk dus wel schadelijk voor de apperatuur kunnen zijn. [quote:d99044bd41="kid jansen"]Zelfde als je een bouwlamp aan zet, die heeft ook een piekstroom, omdat de gloeidraad in het begin koud is en dus een veel lagere weerstand heeft[/quote:d99044bd41]Voor zover ik weet neemt weerstand juist af bij hogere temperaturen.
Link naar reactie
nee, weerstand neemt toe bij hogere temperaturen bij volgens mij zo'n beetje alle metalen, die vallen daarom onder de categorie PTC (Positive Temperature Coeffecient). Je kan een PTC daarom ook als overbelastingbeveiling gebruiken voor langdurige stroompieken. De PTC warmt door de stroom dan meer op, waardoor de weerstand groter wordt en de stroom dus afneemt. Je hebt overigens ook een hele hoop materialen die NTC zijn, en die hebben dus een lagere weerstand naarmate de temperatuur stijgt, maar die hebben vaak een nogal apparte curve, op een gegeven moment wordt de weerstand niet meer lager. Een oplossing is misschien een soort UPS of surgeprotector voor audio apparatuur. Je hebt wel van dat soort dingen, speciaal voor audio apparatuur, maar die zijn vaak niet te betalen (monster cable heeft er een die iets van €1100 kost). Een andere oplossing is een netscheidingstrafo. Dat is gewoon een trafo die maar een maximaal vermogen kan leveren, dat is helemaal mooi (ik weet niet of dat ook bestaat voor audio apparatuur, ik ken het van watergekoelde diamantzaagmachines). Het schakelt niet uit, want dat ding kan gewoon niet meer vermogen geven. Dan moet je natuurlijk wel een hebben die een maximaal leverbaar vermogen heeft dat iets lager is dan het piek vermogen van je speakers, dan kan je ze sowieso niet overbelasten.
Link naar reactie
Die van mij maken ook een plofje. /Off-topic. Ze maken ook een plofje als ze aanstaan en met burealamp (TL-buisje) aanzet!?! Het is zo'n [url="http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=10789&langId=-22&parentCats=10111*10280"]lamp[/url] En ja die komt van Ikea :oops:
Link naar reactie
[quote:ba80a9f216="kid jansen"]het kan msschien wel kwaad, maar het zal zo'n vaart niet lopen, en het is volkomen onzin om allemaal overspanningsbeveiligingen aan te gaan schaffen die nog duurder zijn dan je speakersetje zelf.[/quote:ba80a9f216] Eens, ga in elk geval weinig aan uitgeven. Die logitech set kostte me 23 euro, dus ik geef hopoguity 5-10 euro uit als er een praktische oplossing is
Link naar reactie
[quote:97c55f60d8="kid jansen"] Zelfde als je een bouwlamp aan zet, die heeft ook een piekstroom, omdat de gloeidraad in het begin koud is en dus een veel lagere weerstand heeft en vooral bij grote vermogens merk je die paar procenten aan de apparatuur die al aan staat. .[/quote:97c55f60d8] Was een prakticum testje wat ik moest doen op de MTS; het verschil tussen een moderne wolfram lamp en een kooldraad lamp; PTC en NTC Daarom brand een wolfram lamp ook altijd door tijdens het aanzetten terwijl een kooldraad lamp luist eerder tijdens het branden zal doorbranden.
Link naar reactie
[quote:18a99cb6c9="kid jansen"]die is er niet, alleen schade beperkende oplossingen (als er al sprake is van schade), maar plofje zal blijven.[/quote:18a99cb6c9]Plofje kan soms wel worden onderdrukt, alleen vermoed is dat de voorgestelde oplossing niet een werkende oplossing is. Meestal is het een bijprodukt van de versterker. Die zijn vaak lastig. Eenvoudigste oplossing is dan om voor een relais schakeling te kiezen die tijdelijk de luidspreker loskoppelt of via een grote weerstand koppelt oid. Soms komt de plop uit een voorversterker. Zo'n plop is vrij eenvoudig te onderdrukken, gewoon tijdens het aanzetten de signaal naar de versterker onderbreken. Kern van de oplossing en voorkomen van schade is om de stroompiek door de luidspreker laag te houden. Een zacht plopje is vermoedelijk voor de meeste luidsprekers niet schadelijk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...