Ga naar inhoud

Opblazen speakers


Aanbevolen berichten

Ik heb een 5.1 setje op mijn comp. aangesloten, nl Philips A3.610 (200 watt RMS [url]http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/product.jsp?language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&productId=A3_610_00_NL_CONSUMER/[/url]. Bovendien heb ik dit ook aan mijn dvd-speler gekoppeld. mijn vraag was nu, of er gevaar bestond dat ik de boxen op de een of andere manier zou kunnen opblazen, dan wel met de pc dan wel met de dvd speler? Ik heb al eve gezocht op internet, maar hier ging het vooral ook over versterkers (i.c.m. speakers), welke al in de sub van deze speakers ingebouwd is, (dacht ik :-? ) ps, of zou het mogelijk zijn dat ik de pc / dvd-speler beschadig?[/b]
Link naar reactie
Bij pc boxen zit de versterker altijd in het systeempje ingebouwd dus meestal in je sub, en over dat opblazen dat gebeurd je echt niet die versterker die in je setje zit is niet sterk genoeg om je speakers opteblazen, en je hoort het vanzelf als je setje geke bijgeluiden gaat maken zoals kraken of vage bassen of bozen buren :wink: dan weet je dat het iets zachter moet. wees dus niet bang dat je wat beschadigd dat gaat niet zonder dat het geluid gaat vervormen, alleen als je heel lang met vervorming door blijft luisteren dan kan het zijn dat je versterker te warm word en er iets door brand. Groetjes, Jordi
Link naar reactie
[quote:2efbf7bbbb="Comp-Freak"]Opblazen red je wel met een lekker hard signaal, plus volume vol open hoor. Maar idd, zolang je het geluid niet zo hard zet dat het veel vervormt, bijv kraken, dan hou je ze wel heel.[/quote:2efbf7bbbb] Iedereen heeft het over opblazen maar opbalzen gebeurd pas als de spreek spoel zo hard weg word gedrukt van de magneet dat de conus ophanging scheurt nouw dat is zo goed als onmogelijk tenzij je 200W versterker op 10W boxjes zet, maar wat meestal gebeurd is dat de spoel te heet word en dus beschadigt raakt en het niet meer doet.
Link naar reactie
[quote:311c1c4dad]Iedereen heeft het over opblazen maar opbalzen gebeurd pas als de spreek spoel zo hard weg word gedrukt van de magneet dat de conus ophanging scheurt nouw dat is zo goed als onmogelijk tenzij je 200W versterker op 10W boxjes zet, maar wat meestal gebeurd is dat de spoel te heet word en dus beschadigt raakt en het niet meer doet.[/quote:311c1c4dad] Het is me nu wel redelijk duidelijk dat dat 'opblazen' niet zo snel gebeurd. maarreh,, wat ik me afvroeg,, ik heb dus een setje van in totaal 200 watt, 1 x sub van 100 en 5 x 20. ik mag dus aannemen dat die versterker in de sub het vermogen zo verdeeld dat alle boxen (in verhouding) evenveel belast worden,, dus 5:1
Link naar reactie
Dat duurt wel ff, zowel het opblazen van je oren als je speakers. Mijn oren werken zo langzamerhand ook wel weer, heeft een hele tijd geduurd, ik had namelijk 7 uur achter elkaar met een diamantmuurzaag gewerkt welke nogal een hoop herrie maakt (iets van 130 dB(A) op 1m) zonder gehoorbeschermers en m'n oren op zo'n halve meter van dat ding. Dan kan je nog tien keer beter vlak bij het podium staan met een heavy metal of hardrock concert, want de piep in m'n oren heeft toch wel een week of drie geduurd. Verder heb ik ergens in de vakantie op m'n werk ook nog een kruiwagenband opgeblazen, wat ook een heel leuk effect geeft als je er vlak naast staat (zo'n drie dagen een pieptoon in m'n oren, en dat terwijl het waarschijnlijk maar een paar milliseconden duurde). M'n collega's dachten bijna dat er een terroristische aanslag was zo'n knal als dat gaf. Dus het lijkt mij dat om je oren op te blazen je toch wel heel wat meer power nodig hebt, je speakers opblazen lukt nog het beste door vuurwerk op je conus te plakken, anders gebeurd dat ook niet zo snel. Alleen als je versterker veel te sterk is en je zet hem ook nog eens veels te hard. Hoewel dit OT allemaal heel erg leuk is, denk ik eigenlijk toch dat de vraag van de TS zo langzamerhand wel beantwoord is. Misschien daarom een slotje?
Link naar reactie
[quote:2a87d7a2c5="Menno2"]... ik heb dus een setje van in totaal 200 watt, 1 x sub van 100 en 5 x 20. ik mag dus aannemen dat die versterker in de sub het vermogen zo verdeeld dat alle boxen (in verhouding) evenveel belast worden,, dus 5:1[/quote:2a87d7a2c5] Die 200 watt is een fabeltje voor PC-speakers. Pure verkoopppraat. Dat is een theoretisch getal om indruk te maken op mensen die er geen verstand van hebben. Het is een electronisch gemeten piekvermogen dat gehaald wordt gedurende enkele miliseconden. Heeft niets met de praktijk te maken. Het enige dat telt is het permanent vermogen. En de impedantie (4 of 8 ohm of hoger).
Link naar reactie
[quote:5c5b7159b0]Die 200 watt is een fabeltje voor PC-speakers. Pure verkoopppraat. Dat is een theoretisch getal om indruk te maken op mensen die er geen verstand van hebben. Het is een electronisch gemeten piekvermogen dat gehaald wordt gedurende enkele miliseconden. Heeft niets met de praktijk te maken. Het enige dat telt is het permanent vermogen. En de impedantie (4 of 8 ohm of hoger).[/quote:5c5b7159b0] als je beter gelezen had dan had je gezien dat dit dus iig niet klopt,, er zijn dus ook mensen die er wel (wat) verstand van hebben die er o.a. op letten. ps: dus een pc-setje als de logitech z-680 (beschreven als setje met 505 Watt RMS) is nog niet in staat een permanent vermogen van 200 watt te produceren?
Link naar reactie
[quote:23ed23d6e1="roeske"]Die 200 watt is een fabeltje voor PC-speakers. Pure verkoopppraat. Dat is een theoretisch getal om indruk te maken op mensen die er geen verstand van hebben. Het is een electronisch gemeten piekvermogen dat gehaald wordt gedurende enkele miliseconden. Heeft niets met de praktijk te maken. Het enige dat telt is het permanent vermogen. En de impedantie (4 of 8 ohm of hoger).[/quote:23ed23d6e1]Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Vaak wordt idd een hoog vermogen aangegeven, maar dan gaat het idd om PMPO, piekvermogen, of hoe je het ook wel noemen. Dit is idd puur mensen om de tuin leiden. Echter mag ik toch wel aannemen dat mijn z5300 setje best wel een 100 watt RMS subwoofer heeft. Dat zeg uiteindelijk nog niet veel over het uiteindelijke geluid wat hij kan produceren, maar geeft iig wel een indicatie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...