Ga naar inhoud

Computermonitor en tv schadelijk voor elkaar?


Aanbevolen berichten

Omdat mijn ouders een nieuwe tv hebben gekocht mocht ik de oude hebben. Echter er was maar een plek voor op mijn kamer en dat was naast mijn computermonitor. Ik vroeg me af of ze schadelijk voor elkaar zijn aangezien ze allebei straling afgeven. Dit is te zien als de pcmonitor aanstaat en ik doe de tv aan of andersom. Bij het apparaat wat al aan stond komt er dan een kort schokje van een soort kleurenblur op het scherm en daarna lijkt het wel weer goed te zijn. Bij de computermonitor kun je echter wel een beetje trilling in het beeld zien als je er goed op let. Voor de rest heb ik er niet echt problemen mee. Ik denk dat het niet echt uitmaakt maar de tv is een 15 jaar 55cm oude philips beeldbuis tv en de monitor is 15 inch crt.
Link naar reactie
Tijdens het aanzetten kan er wat storing veroorzaakt worden op het electriciteits-net, zodat het apparaat dat al aanstond er de gevolgen van toont. Afhankelijk van de kwaliteit van de electronica heb je er ook tijdens gebruik min of meer last van. Daarnaast is de kwaliteit van de zogenaamde 'afscherming' bepalend of een in de buurt van het ene apparaat staand apparaat een ander apparaat beϊnvloed. Vooral bij televisie-toestellen is er vaak sprake van gèèn afscherming, dan kun je dat apparaat het beste iets verder van de pc-monitor af zetten. Ook een storings-filter voor de net-spanning kan helpen een beter 'plaatje' op de vrij kritische pc-monitor te verkrijgen. Succes.
Link naar reactie
Het schokje dat je te zien krijgt op je computermonitor, wordt veroorzaakt door het even dalen van de netspanning bij het aanzetten van het TV toestel. Immers wanneer je de aan knop indrukt van je TV, werkt het demagnetisatiecircuit gedurende een fractie van een seconde, en veroorzaakt een stroompiek. Gevolg is een spanningsdaling, waardoor het beeld van je monitor even kleiner wordt. :o Het samen gebruiken van TV en monitor werkt probleemloos.
Link naar reactie
Ik denk niet dat het die netspanning is want ik heb mijn oude 37cm tv ook nog aangesloten op elektriciteit en als ik die aan doe gebeurt er niks op de monitor. Deze tv staat zo'n anderhalf meter van de computermonitor vandaan. Maar als het niet schadelijk is, ga ik weer gewoon verder met tvkijken en computeren tegelijk ;).
Link naar reactie
Bij ons beneden staat een een Dell 17" CRT, met ongeveer op 50 cm. afstand naar boven een heel oud 37 cm tv'tje. Als je computert, en je zet de tv aan, word het beeld van de monitor even wat kleiner, en vervolgens zie je over het hele beeld scanlines, van beneden naar boven gaan... Het gaat ook niet weg na verloop van tijd, alleen als je de tv uitzet. Het ziet er niet schadelijk uit ofzo, maar het gamed wel vreselijk irritant :wink:
Link naar reactie
Dit verschijnsel heeft inderdaad niets met een deukje in de netspanning te maken. Ook al kan er door die inschakeling wel een kort deukje ontstaan. Veel mensen constateren b.v. een heel kort dimmen van de verlichting als b.v. de koelkast inschakelt, anderen, op een wat sterker electriciteitsnet, hoegenaamd niet. Alle electrische apparaten in de categorie computers en TV-toestellen werken zoals bekend met zeer hoge frequenties. Een vervelende eigenschap daarvan is dat ze ongewild stoorzenders zijn. M.a.w., straling. De actieradius van zo'n stoorzender varieert, en is sterk afhankelijk van een goede afscherming. De metalen kast is er niet voor niets. Kortom, die beïnvloeding t.o.v. elkaar is dus zoals door anderen al werd gezegd gewoon een gevolg van straling. Terugkomend op de eigenlijke vraag: "kan het kwaad?" Antwoord: nee, het is hooguit vervelend.
Link naar reactie
De tijdelijke vervorming van het beeld wordt veroorzaak door de demagnetisatie van het tweede beeldscherm. Bij CRT-schermen wordt er even een stroomstoot gegeven om de kleuren weer te resetten, je krijgt dan even een sterk magnetisch veld, dat ook opgepikt wordt door schermen vlakbij. (Bij ons op kantoor werken we nog met oude crt-schermen en ik heb hetzelfde effect als mijn collega z'n scherm aanzet.) Door dat crt-schermen met magneetspoelen werken om de cathodestraal te sturen, zie je even die verstoring van de buurman. Bij oude TV's die altijd op standby staan zie je de kleuren verlopen. Daarom wordt er even bij het inschakelen van de spanning magnetisch "geveegd". Na het opstarten is het magnetische veld weer normaal. Kortom de straling van twee schermen is tweemaal zo groot als die van één scherm. Over de invloed daarvan op je gezondheid zijn nog hele discussies te voeren, maar dat valt hier buiten lijkt mij. :D
Link naar reactie
Het laatste antwoord komt aardig in de buurt. Echter.. de kleuren worden niet "gereset" door de "Demagnetisatie" maar alléén het schaduw masker in de CRT, via een paar (of aléén één spoel) welke op de conus van de CRT is gemonteerd en via een PTC/NTC geactiveerd wordt. Het is wel het magnetische veld van deze "degauss"spoel dat de deuk en kleurverminking of het andere scherm veroorzaakt. Zoals al opgemerkt, het kan geen kwaad maar kan hinderlijk zijn.
Link naar reactie
[quote:f1212ba0a9="baksteen"]Eeeeeh, misschien een beetje al te simplistisch voorgesteld, maar misschien zou een ijzeren of blikken plaat tussen beide apparaten als (uitwendige) afscherming kunnen fungeren.[/quote:f1212ba0a9] Helpt hélemaal niet. Het is echt de demagnetisatie (stroompiek) die de oorzaak is. Voor de rest niet schadelijk voor de gezondheid of voor apparatuur in de buurt. :D 8) :lol: :P
Link naar reactie
Letterlijk gesproken wel, maar doorgaans wordt hier wel wat anders mee bedoeld, en heel wat minder onschuldig. Nl. de impuls die ontstaat bij een kernexplosie die zo hevig is, dat alle electronica in een wijde omgeving wordt vernietigd. Alleen de oude buizen-electronica schijnt er bestand tegen te zijn. Ooit gehoord dat bij defensie om die reden bepaalde aparatuur met een hoge urgentiewaarde nog altijd met die technieken is uitgerust. Of het waar is, weet ik niet, want het zou mij niet verbazen dat hiervoor ook wel andere modernere afschermingsmiddelen beschikbaar zijn.
Link naar reactie
Sterker nog, begin jaren tachtig was de VSA bezig een neutronenbom te ontwikkelen, doel ervan was door een EMP mensen te doden en electronische apparatuur uit te schakelen, zonder een ganse infrastructuur te vernietgen. M.a.w. iedereen in een bepaalde perimeter doden zonder schade toe te brengen aan gebouwen. Onder druk van actiegroepen over de ganse wereld werd de ontwikkeling uiteindelijk stopgezet (vraag blijft natuurlijk of het gewoon maar bluf was vanwege de VSA)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...