Ga naar inhoud

16:9 veranderd in 2.35:1


Aanbevolen berichten

Ik heb een DivX in 16:9 formaat die ik wilde omzetten naar DVD-MPEG2. In TMPGEnc heb ik de volgende (blijkbaar foute) instellingen gedaan: Source aspect ratio: 16:9 (625 lines PAL) Video arrange Method: Full Screen (keep aspect ratio) Mijn uiteindelijke MPG bestand heeft nu een soort 2.35:1 resolutie ipv 16:9 (dus alles in de breedte uitgerekt :-?). Kan ik dit nog oplossen zonder opnieuw te encoden (bijvoorbeeld tijdens authoring), en welke instellingen moet ik in het vervolg maken om dit te voorkomen?
Link naar reactie
Ik vrees dat het zonder opnieuw encoden niet meer goed komt, waarschijnlijk heeft de mpeg video nu twee zwarte balken onder en boven de video? Wat is de resolutie van de divx? en heeft deze zwarte balken? Als de divx video twee zwarte balken heeft moet je ff een screenshot van de divx maken en hier plaatsen dan vogel ik wel de correcte instellingen voor je uit. screenshot; Virtualdub/open file/control+1 ---> open een beeldeditter en druk control+V, daarna save as-*.jpg
Link naar reactie
Nog vergeten: is het een ntsc of een pal divx? (de 640 breedte suggereerd een ntsc dvd als bron) Kijk in Virtualdub naar de framerate : file/file information 25.00 fps= pal 29.97 fps= ntsc Kies in tmpg de correcte standaart, PAL of NTSC. Source aspect ratio op: 16:9 (625 lines PAL) voor pal 16:9 (525 lines NTSC) voor ntsc Video arrange Method: Full Screen Zo zou alles goed moeten komen....
Link naar reactie
Ehm, nee, dat wil je nu juist niet, verwarrend he... De instelling full screen zorgt er voor dat het bronbestandsformaat passend gemaakt wordt zodat het volledig het doelformaat vult. Het doelformaat is 720x576 en je bron is 640x368 en de bron wordt dus zodanig opgerekt in alletwee de richtringen zodat hij passend wordt. Je krijgt dan dus een mpeg video van 720x576 waarin jouw movie in de breedte gecomprimeerd is ingevuld, mensen in de movie hebben dan dus langgerekte gezichten. De tweede instelling die je maakt: "Source aspect ratio: 16:9 (625 lines PAL)" zorgt ervoor dat er aan de mpeg video een speciaal vlaggetje komt te hangen welke de afspeler (soft of hardware) verteld dat deze video bij het afspelen opgerekt dient te worden volgens het 16:9 schema oftwel de video moet breder gemaakt worden met een factor 1.42 (576x(16:9)=1024(:720)=1.42) De 720x576 wordt dus door dat 16:9 vlaggetje afgespeelt met een resolutie van 1024x720. Eigenlijk is dat ook niet waar maar daar komt het zo'n beetje wel op neer. In werkelijkheid word de video niet opgeschaald naar 1024x576 maar krijgen de pixels een langwerpige vorm in de breedte. De pixels zijn dus bij het afspelen niet meer vierkant maar juist "baksteentjes" met een verhouding van (je raad het al) 1,42:1 eea staat hier verder uitgelegd: [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=128786#922955]F.A.Q[/url]
Link naar reactie
OK, ik heb het gedaan zoals je zei, maar volgens mij is het weer fout. :-? De zwarte balken zijn nu niet zo groot als bij 2.35:1, maar wel groter dan bij 16:9. Als ik met de DivX de film (via tv-out) op mijn tv bekijk, krijg ik hem schermvullend. Maar als ik dit met de MPG doe, hou ik zwarte balken aan de boven- en onderkant. Of corrigeert het authoringprogramma (lees: Nero) dit?
Link naar reactie
Nou, dat zal 5:4 formaat zijn (720x576) maar dat is dus wel goed, je mpeg is dus ok. Als het goed is en je speelt de mpeg af in een dvd-software player(PowerDVD) dan zal ie met de correcte aspectratio af worden gespeeld 16:9, het werkt echter met een kale mpeg2 niet altijd bij iedere software player dus als ie dat niet goed doet dan is er nix aan de hand, ga er maar vanuit dat het goed is. Dan produceert nero dus de fout. Waarschijnlijk wordt de video dan dus ook ge-hercodeerd, niet echt bepaald ideaal want dat kost je ook kwaliteit. Ik zou zeggen: gebruik eens TMPG-DVDauthor voor het maken van de dvd....
Link naar reactie
Tja, als het door tmpg gecodeerde bestand wel goed is en de resulterende dvd niet dan snap ik het niet helemaal wat er gebeurt. Ik vraag me af of videolan of mediaplayer classic soms van invloed zijn, evt vertekening zou ook kunnen komen van je mpeg2 afspeelcodec. Welke dvd software heb je op je sys geinstalleerd?, ik heb het dan niet over universele players als mplayerclassic deze maken gebruik van de codec welke op je systeem geinstalleerd is. Kun je eens 1 van de vob's afspelen met mplayer2.exe ? start/uitvoeren/mplayer2.exe en druk tijdens het afspelen op je linker ALT+2 (zorgt voor weergave in 1:1)
Link naar reactie
[quote:3672105024="rwilligen"]Kun je eens 1 van de vob's afspelen met mplayer2.exe ? start/uitvoeren/mplayer2.exe en druk tijdens het afspelen op je linker ALT+2 (zorgt voor weergave in 1:1)[/quote:3672105024] Ctrl-2 bedoel je neem ik aan? Alt-2 bestaat niet in mplayer2. Als ik dit doe speelt hij hem af in wat volgens jou 5:4 formaat is, net zoals hij bij de MPEG deed. Let wel, ik heb de DVD nog niet gebrand. Wat ik nu afspeel zijn de VOB's zoals ze rechtstreeks uit TMPGEnc DVD Author komen. Mplayer2 gebruikt trouwens de Elecard codec (nieuwste, ongeregistreerde versie, met vervelend 'dancing logo').
Link naar reactie
Hm... Over welke mplayer2 heb jij het? [img:090114968a]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/mplayer2zoomen.jpg[/img:090114968a] Dit is mijn mplayer2 en ook zoals ik hem al ken sinds win95 en al sinds die tijd is ALT+1 inzoomen op 1:1, in de nieuwere windows mediaplayers is dat overigens ook nog steeds zo. Terug naar je probleem: ik denk dat je afspeelsoftware in de fout gaat en ik zou dan ook maar eens goed de diverse voorkeuze/options menu's induiken om te kijken wat er aan de instellingen mankeert. De vob is een volledig gevulde 720x576 (zo vertel je mij) en zwarte balken kunnen daar alleen maar aan worden toegevoegd door je afspeelsoftware, de video heeft geen zwarte balken dat is nu wel duidelijk. Dat de video 5:4 is is correct; dit is het dvd formaat, een dvd capabele player herkent echter aan de video het 16:9 label en zal deze als het goed is oprekken tot 16:9 zonder zwarte balken. Ik adviseer je ook om zo snel mogelijk van die elecard af te komen, tis een naar stukkie software welke de neiging heeft om te crashen en levert een hopeloze beeldkwaliteit. Mogelijk heb je hem gekregen bij een codec pack. Ga achter een echte dvd software player aan, er zijn op dit moment maar eigenlijk twee keuzes die voldoende kwaliteit leveren en/of stabiel zijn en dat is powerdvd en windvd waarbij powerdvd mijn voorkeur heeft sinds versie6 omdat deze een adaptive interlacer heeft die werkelijk fantastische beeldkwaliteit levert, maar windvd is ook een erg goede. Verwijder de elecard codec voordat je de dvd sopftware installeerd, als het goed is wordt je verdwenen mpeg2 codec vervangen door die van powerdvd(of windvd). met dvd afspeelsoftware haal dus ook gelijk een mpeg2 systeem decoder naar binnen waarover alle andere mediaplayers kunnen beschikken. Mocht je een codec pack geinstalleerd hebben dan zit er mogelijk in je afspeel keten nog een aanvullend filter welke de rottigheid veroorzaakt. Of dit het geval is kun je controlleren met Graphedit http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/graphedit_dx9.zip Doe file/render mediafile em kies je vob. Je zoiets als hieronder moeten zien: [img:090114968a]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/grapheditdvdvob.jpg[/img:090114968a] Alles wat er aan extra filters tussenzit deugt meestal niet, als je twijfelt post je anders ff een screenie..
Link naar reactie
Ook in PowerDVD is hij te breed. [img:83b83d621b]http://img336.imageshack.us/img336/3620/graph9nc.gif[/img:83b83d621b] Nou ja, ik ga hem gewoon eens proberen te branden, misschien werkt hij op mijn stand-alone wel gewoon goed. edit: op mijn stand-alone speelt hij wel gewoon goed af toch nog bedankt voor de hulp
Link naar reactie
Die overlay mixer2 is eigenlijk niet nodig en veroorzaakt denk ik je probleem. Het is dacht ik een directx onderdeel en zou normaal gesproken alleen actief moeten zijn met windows media maar dat weet ik ook niet zeker, microsoft heeft de laatste SP zoveel verandert aan directx en windows media dat het bijna niet te volgen is. De overlay mixer van winXP was ok, toen kwam sp1 en die was hopeloos en dus hebben ze met sp2 weer een nieuwe versie uitgebracht en die is eigenlijk ook ruk. Ze hadden het beter kunnen laten zo als in win2000 :cry: Maar ja; het is wel duidelijk dat je ergens een afspeel probleem hebt maar waar is meestal niet zo 1-2-3 te achterhalen. Je zou voortaan als je twijfelt de dvd eerst ff op een RW kunnen branden. Sux6 er verder mee...
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Nu zit ik met het omgekeerde probleem: een 2.35:1 video is als mpg nu 16:9. Dit komt waarschijnlijk doordat ik in TMPGEnc als source ratio 16:9 525 Line (NTSC) had ingesteld, want er was geen 2.35:1 optie. Maar wat is dan wél de goede optie om een video 2.35:1 te houden? Of hoort dit misschien zo, en kan ik in het authoringprogramma instellen dat het een 2.35:1 video betreft?
Link naar reactie
Een 1 : 2.35 video bestaat niet als in te stellen pixelratio. Een 2.35 video is een 16:9 video met twee zwarte balken onder en boven. Lees ook : http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=128786#922955 Om een 2.35 divx terug te krijgen naar dvd met het correcte formaat is wat rekenwerk nodig. Als je post wat het formaat van je divx is dan kan ik wel een reken voorbeeld voor je maken. Als de divx zwarte randen heeft dan zul je een screenshot moeten plaatsen zoat te bepalen is hoeveel zwarte rand er aanwezig is en wat er aan resolutie overblijft. (open in vdub, druk ctrl+1, open een fotoprogramma,druk ctrl+v en save als jpg)
Link naar reactie
Je zult idd helaas weer aan het coderen moeten, niets aan te doen. Ik zat druk te rekenen toen het me te binnen schoot; dit kun je doen met de TMPGenc instelling " full screen(keep aspect ratio) " icm de template PAL 16:9 dvd Om het te laten zien(beeld wordt een beetje breed,sorry): Jouw divx 800x336 [img:fd824bcc50]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/topic800x336.jpg[/img:fd824bcc50] Gecodeert met tmpg via de template PAL 16:9 dvd en de video arrange method op "full screen(keep aspect ratio)" naar 720x576 [img:fd824bcc50]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/topic720x576dvd.jpg[/img:fd824bcc50] Zoals afgespeeld door PowerDVD zonder zoom 1024x576 met daarin jouw originele video in 1024x430 (ongeveer) wat weer neerkomt op dezelfde aspect ratio [img:fd824bcc50]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/topic1024x576.jpg[/img:fd824bcc50]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...