Ga naar inhoud

Oude lasertijd discs spelen op dvd speler of pc?


Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om de uit de laserdisc tijd afkomstige Video Disc Singles (1 videoclip + wat audiotracks) schijfjes nog af te spelen op een gewone dvd speler of op de pc? De audiotracks zijn geen probleem, maar het gaat mij om de clip gedeeltes. Ik heb nog een paar van die dingen (pal en ntsc), maar geen laserdisc speler meer. Bestaat hier een foefje voor, of wat software voor de pc? Lees het hier graag. Bvd PS: Ik bedoel natuurlijk niet de grote laserdiscs, maar de cd formaat schijfjes. Dit even voor alle duidelijkheid.
Link naar reactie
Ik heb er hier ook 1, Joyce Sims-Come in to my live en nooit de video gezien. Ik ben er meerdere jaren zo nu en dan mee bezig geweest maar het gaat niet. Ik heb ook begrepen dat er voor de video een laserstraal met andere golflengte nodig is. Je beste gok is een Philips CDI speler, weet je nog wel?, dat geflopte soort van dvd speler ding waarmee ook multimediale mogelijkheden waren te doen. Of zo'n cdi die schijfjes kan spelen weet ik ook niet zeker maar gezien de tijd lijkt het me niet onwaarschijnlijk.... Op koninginnedag zie je ze nog wel eens....
Link naar reactie
Ik kan me vergissen, maar volgens mij waren die video-discs voor de CD-I niet anders dan 'normale' video-cd's zoals we ze (in theorie) nog steeds kennen. Iets heel anders dan die laserdiscs dus. Kan op zich ook niet anders want er zal beslist een patent op zitten. Ik heb zelf thuis nog een oude cd waar zowel CD-I als CD-Audio data op stond (ooit gekregen bij de muziek 10daagse). Zelfs die cd werd door veel cd-spelers (zowel pc als los) geweigerd omdat niet iedere speler de juiste info wist te vinden ... m.a.w. : ik waag het te betwijfelen of je laserdiscs in welk fysiek formaat dan ook kunt afspelen op iets anders dan een laserdisc-speler.
Link naar reactie
Ja, videodiscs voor cd-i zijn idd gewone videocd's, de door jouw bedoelde muziek-10daagse disc heb ik ook (live video van Golden Earing) Maar dat is niet waar wij het over hebben. De laser disc(?) die ik zelf heb is gekenmerkt "cd video" met daarboven een disc symbooltje, het staat 9x aan de linkerkant van de cover en de inside staat er helemaal vol mee. Het meest kenmerkende aan het schijfje is dat deze goud van kleur is, zoals een laserdisc. Dat het niet helemaal een laserdisc is blijkt uit het feit dat er behalve de ene videotrack ook 4 audio tracks opstaan die met een gewone audio cd speler zijn af te spelen. De binnenkant van het hoesje spreekt van een "cdv player" als benodigde apparatuur, wat dat ook moge zijn. Mijn tip om de disc in een cd-i player te proberen was dan ook een vrijblijvende, wellicht werkt het maar zeker weet ik dat ook niet....
Link naar reactie
Ik meen me te herinneren dat voor de komst van de DVD met name in aziatische landen het VideoCD-formaat (of iets in die richting) & bijbehorende spelers redelijk populair zijn geweest. Hier is dat formaat nooit aangeslagen en zag je het op beurzen voornamelijk in 'afvalbakken' liggen. CD-I lezers waren 'gewone' cd-roms, maar dan met een appart data-formaat (ie : niet de reguliere TOC's e.d. zoals bij CD-Roms, maar wel zelfde principe). Alhoewel me wel iets bij staat dat ze een andere richting hadden bij de aansturing van de laser-kop (buiten naar binnen ipv binnen naar buiten). Laser-discs zullen volgens mij daarbovenop nog een ander soort/type laser gebruiken.
Link naar reactie
Hm...., het wil maar niet dagen: het zijn geen videocd's. Ik weet wat een videocd is , ik weet wat je er mee kan, ik weet hoe je ze moet maken, ik weet wat de specificaties er van zijn enz enz enz. Maar het zijn geen video cd's Het is een CD-Video, klein verschil in naam maar kennelijk dus iets totaal anders. Het zijn schijfjes die hooguit 1 a 2 jaar verkocht zijn , waarschijnlijk bij wijze van proef en het is nooit aangeslagen. De audio die erop staat is gewone cd-audio maar de video track is niet te lezen, geen enkele van de 6 cd spelers/branders die ik heb ziet de track en dat ook ongeacht de software die ik gebruik voor het lezen, isobuster,cdr diagnostic,plextools enz enz ,geen van alle ziet de videotrack.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...