Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een bestand met de volgende eigenschappen: - .VOB - 4:3 ratio - slecht geluid Ik wil deze nu omzetten naar het volgende: - MPEG2 - 16:9 ratio (dus bovenkant en onderkant er afknippen) - goed geluid, namelijk het bestand synchroniseren met een .WAV bestand dat ik heb Hoe doe ik dit (met welke programma's)? En beter nog: is er een programma waarbij dit allemaal in één keer kan (zodat ik niet steeds hoef te re-encoden)? :)
Link naar reactie
volgens mij moet dat met TMPEnc wel lukken. Juiste template zoeken en input en output opgeven. In elk geval niet ingewikkeld. Volgens mij zal ie altijd opnieuw encoden, je gaat naar een ander formaat toe dus er zal wel iets omgezet moeten worden. Maar ik ben ook benieuwd of er een pgm bestaat die dat niet opnieuw encode. ik volg dit issue nu ook
Link naar reactie
Hercompresie betekent idd onheroepelijk kwaliteits verlies maar dat kan berperkt blijven door niet te beknibbelen op datarate( de grootte van het nieuwe bestand). In het ideale geval besteed je meer datarate dan dat het originele bestand had. Als je originele bestand dus bv een dvd was met een gemiddelde datarate van 5 Mbs dan zou je nieuwe bestand dus minimaal 5 Mbs moeten zijn. Maar knippen aan het formaat kan nu eenmaal niet zonder hercompressie.
Link naar reactie
[quote:ae8e1c2e21="rwilligen"]Je kunt alles doen met TMPGenc. De vob de-multiplexen tot een m2v(video) en ac3(audio) De m2v opgeven als video bron en je wav aanwijzen als audiobron. Vervolgens kun je met de filter optie van tmpg je video bijsnijden; advanced/clip frame.[/quote:ae8e1c2e21] Ik neem aan dat ik eerst de dvd moet frameserven met DVD2AVI? Hij bestaat namelijk uit meerdere VOB's. En wat moet ik [i:ae8e1c2e21]precies[/i:ae8e1c2e21] instellen in TMPGEnc om de boven- en onderkant er af te snijden, er vanuitgaande dat mijn bron 720*480 is?
Link naar reactie
Ik zou dan eerst de vob's samenvoegen tot 1 grote vob, bv met VOB tools, ff googelen. Ik denk dat je waarschijnlijk dat ook wel voor elkaar kan krijgen met dvd decryptor maar weet dat zo ff niet zeker. Andere optie is om de vob's toch apart te behandelen tot m2v bestanden (de video) en deze een oplopende naam te geven (met nummers) dus bv video1.m2v video2.m2v video3.m2v video4.m2v enzenz. Als je vervolgens in TMPGenc in de programma options een vinkje zet bij : "open sequence files as a movie" zal hij automatisch na het openen van het eerste bestand de rest er aan vast plakken. Voor de audio wijs je nog steeds je wav aan. Voor een 16:9 video te maken heb je twee opties ,1: de onderkant en bovenkant eraf knippen tot de video de juiste verhouding heeft. Je vind de optie in het expert venster onder advanced/clip frame en je maakt de volgende instellingen: clip de top en bottom totdat de video die overblijft 720x405 is, zet verlogens een vinkje bij top mask + bottom mask, de video wordt nu weer opgevuld met zwart tot het originele formaat van 720x480. 2;De andere optie is om er een "echte" anamorphe video van te maken maar dan blijft er nagenoeg niets meer van je beeld over dus dat raad ik niet echt aan. Sowiezo: wat is point van de 16:9?, je zit op deze manier uiteindelijk naar MINDER beeld inhoud te kijken en de aanwezige bron video zul je meer oprekken waardoor de beeld kwaliteit hollend achteruit gaat..... Overigens: gezien de resolutie van je bron denk ik dat het om NTSC video gaat, houd daar rekening mee als je een template gebruikt met de wizzard van tmpg, je zult voor een ntsc template moete kiezen. pal= 720x576 @25 fps ntsc= 720x480 @29.97 fps
Link naar reactie
Ik heb uiteindelijk YMPEG gebruikt met jullie aanwijzingen (de opties hebben ongeveer dezelfde naam als in TMPGEnc, dus de informatie was uitwisselbaar). En het is gelukt, bedankt voor de suggesties. 8) Volgende keer neem ik trouwens weer gewoon TMPGEnc, wat een rampprogramma dat YMPEG (traag, werkt in 2 stappen, bugs). Met TMPGEnc kies je wel voor een iets lagere kwaliteit, maar dat ben ik wel bereid op te geven voor wat gebruiksvriendelijkheid. :)
Link naar reactie
Als je TMPGenc mindere kwaliteit vind leveren dan doe je toch echt iets niet goed , de algehele opinie en ook die van mij en een hoop mede forummers is dat TMPGenc toch wel zo'n beetje de beste kwaliteit leverd van alle encoders die betaalbaar zijn..... Lees de gebruiksaanwijzing eens en verdiep je in de diverse opties van het programma....
Link naar reactie
[quote:97a0c6b9a9="rwilligen"]Als je TMPGenc mindere kwaliteit vind leveren dan doe je toch echt iets niet goed , de algehele opinie en ook die van mij en een hoop mede forummers is dat TMPGenc toch wel zo'n beetje de beste kwaliteit leverd van alle encoders die betaalbaar zijn..... [/quote:97a0c6b9a9] Ik las juist op verschillende plaatsen dat TMPGEnc vaak onnodige errors levert (artifacts in beeld). Dit heb ik zelf ook wel meegemaakt. Maar zo te zien is het echt iets persoonlijks, als er zoveel tegenstrijdige meningen te vinden zijn. ;)
Link naar reactie
Artefacten zijn niet echt errors. Mpeg artefacten ontstaan als de bitrate die je hebt ingesteld te laag is om de video vast te leggen. De mpeg encoder kan dan niets anders meer doen dan het beeld in grovere blokken neerzetten en die blokken noem je artefacten. Echte errors/fouten in mpeg materiaal zijn bv groene en/of paarse blokjes/pixels maar die onstaan bij bronmateriaal van een goede kwaliteit zelden of nooit, ook niet met tmpgenc. Het is ook aan te raden om goed op te letten waneer een bepaalde test is gedaan, mpeg encoders hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt en een test van een jaar geleden of meer is echt niet meer geldig. Zoals de meeste encoders heeft ook tmpgenc een grote ontwikkeling doorgemaakt en daar waar de eerdere versies nog vol met bugs zaten en een matig tot redelijke mpeg2 kwaliteit leverde is op dit moment de software(vooral de versie 2 encoder) niet ver meer verwijdert van absolute perfectie. Doe zelf anders maar eens een testje met 1 stukje bronmateriaal en laat dat door verschillende encoders omzetten naar mpeg2, maar dan wel allemaal met dezelfde instellingen natuurlijk.
Link naar reactie
[quote:0d0bb70ca2="rwilligen"]Doe zelf anders maar eens een testje met 1 stukje bronmateriaal en laat dat door verschillende encoders omzetten naar mpeg2, maar dan wel allemaal met dezelfde instellingen natuurlijk.[/quote:0d0bb70ca2] Het moeilijke daarbij is om bronmateriaal te vinden dat én hoge kwaliteit is én uncompressed. En vind dat maar eens (op Internet). Het is allemaal MPEG wat er te downloaden valt. Als ik zo'n test zou gaan doen met materiaal dat al gecomprimeerd is, lijkt het me niet betrouwbaar.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Sinds kort heb ik een DVD brander, en nu wil ik een DVD maken van dit bestand. Echter, als ik hem probeer te openen met Nero 6 ("Make your own DVD video"), krijg ik: [b:78039ed555]NeroVision.exe - Application Error[/b:78039ed555] The instruction at "0x004f5a12" referenced memory at "0x01a65430". The memory could not be "read". Click on OK to terminate the program. Van andere mensen, die precies hetzelfde MPG bestand hebben, heb ik gehoord dat het hen wél gewoon lukte om op deze manier het bestand in te laden in Nero (wel hadden zij een oudere versie van Nero).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...