Ga naar inhoud

drivers ac'97, veel verschil, traag, help en tips nodig dus


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb gedonder met mijn geluidskaart. Ik ben dringend op zoek naar een setje goeie drivers. Het gaat om een Via AC'97. Ik heb er ondertussen al 2 drivers op gehad: Eentje van realtek, "super" geluid. In het configuratie programma zat een equalizer, die perfect in te stellen was. Ik had super kwalitiet geluid uit mijn boxen. maar het probleem was dat onder het afluisteren van muziek de pc ontzetten traag werd. Ik heb overigen een amd athlon xp barthon 2800+, loopt nu op 2225 mhz. 512 mb ddr op 436 mhz. goeie sterke voeding en een Abit KV7 mobo. Maargoed, het geluid van de realtek driver was gewoonweg uitmuntend. Maar omdat mijn pc er ontzettend traag van werd onder het luisteren van muziek, en dus ook muziek bij games, heb ik nu een van de nieuwste via drivers erop staan. Het lijkt in vergelijking met de realtek drivers of ik naar internetradio zit te luisteren, en als ik een beetje power uit mijn boxen wil krijgen dan lijkt het wel alsof er een klopgeest in te vinden is. ook bij het heel zwak instellen van de 31hz op de equalizer. Dus wat zijn nou goeie drivers. Graag hulp gezocht.
Link naar reactie
Een "VIA ac97" zegt niet genoeg. Dat betekent alleen maar eenvia chip die dmv een ac97 driver werkt, het zegt niets over hert type chip. Waarschijnlijk heb je een onboard geluids-chip? dus op je moederbord geintegreerd? In dat geval is er sowiezo niet veel te doen, de drivers zullen van de moederbord fabrikant moeten komen en soms ook nog wel eens van de chipset maker maar meer is er niet. Onboard geluids oplossingen kunnen uitstekend geluid leveren maar plegen over het algemeen een behoorlijke aanslag op de systeem prestaties, zoals jij dus al gemerkt hebt. Ik heb hetzelfde ervaren; mijn 3.7 Ghz P4 op een asus p4c-800 vertraagd af en toe tot slakken snelheid als gevolg van de onboard geluidschip. ik ga dus binnenkort mijn good old Soundblaster-Live-Platinum weer plaatsen en de onboard geluidschip uitzetten. Zou je ook moeten/kunnen doen.......
Link naar reactie
das best klote zeg, want mijn systeem loopt inderdaad merkbaar langzamer dan anders. Want met de realtek drivers leverde hij gewoon geweldige geluidskwalitiet. En bij de via drivers was hij iets sneller, maar gaf gewoon heel slecht geluid. Dus ik moet dus een pci geluidskaartje gaan kopen. Hoeveel moet ik betalen voor een goeie, ik zie er bij www.funprice.nl eentje staan voor 30 euro: Hercules Fortissimo Muse 5.1 PCI geluidskaart De Hercules Fortissimo Muse 5.1 levert goede prestaties tegen een acceptabele prijs. - 3 stereo outputs voor 2.1, 4.1 or 5.1 speakers - Dolby Digital™ Home Cinema experience - Digitale muziek op 5.1 kanalen en ik zag er ook nog eentje bij paradigit: Inleiding Legendarische Sound Blaster® kwaliteit, meerwaarde en prestaties. De Sound Blaster® Live!™ 24-bits vertegenwoordigt een uitstekende upgrade naar 7.1-surroundgeluid op de pc. Met zijn hoogwaardige audiospecificaties zoals 24-bits/96kHz opname en weergave met een signaal-ruisverhouding van 100dB en digitale uitvoer, is het de ideale partner voor surroundgeluid en filmaudio. Om games nog realistischer te maken zorgt de EAX® ADVANCED HD™ 3.0-ondersteuning voor akoestische effecten en een gedetailleerd 7.1 3D-surroundgeluid. De bijgeleverde Creative Media Source™-software is een veelzijdig hulpmiddel voor het rippen, beheren, branden en optimaliseren van uw muziekcollectie. 7.1-surrounduitvoer. Audioresolutie van 24-bits/96kHz. 100dB signaal-ruisverhouding. Inclusief veelzijdige Creative Media Source-software. EAX ADVANCED HD 3.0-ondersteuning voor games. CMSS upmixt stereo-inhoud naar 7.1-surround. Technische specificaties 24-bits conversie van analoog naar digitaal voor analoge invoeren met een samplingfrequentie van 96kHz 24-bits conversie van digitaal naar analoog van digitale bronnen op 96kHz naar analoge 7.1-luidsprekeruitvoer 16-bits en 24-bits opname met samplingfrequenties van 8; 11.025; 16; 22.05; 24; 32; 44.1 en 96 kHz SPDIF-uitvoer tot 24-bits resolutie met selecteerbare samplingfrequentie van 44.1; 48 of 96 kHz Functionaliteit voor polyfonie met 64 stemmen en multi-timbrale wavetable 128 GM & GS compatibele instrumenten en 10 drumstellen 2MB of 4MB GM SoundFont Bank inbegrepen Beschikbare aansluitingen Vooraan links/rechts of hooftelefoonuitgang Achteraan links/rechts/surround rechts Centraal/sub/surround links Lijningang / Microfooningang / Digitale I/O* Aux Audio-ingang *Ondersteunt SPDIF-uitvoer voor digitale stereoluidsprekers. (Creative Digitael I/O Module wordt apart verkocht) Sound Blaster Live! 24-bits audioprestaties Signaal-ruisverhouding (A-gewogen) = 100dB (2V) Frequentierespons bij -3 dBr = < 10 Hz tot 40 kHz Specificaties zijn gebaseerd op digitale-naar-analoge audioweergave (bijvoorbeeld: CDDA, WAV, MP3, Dolby Digital) * Supports Windows XP SP2 Minimale systeemvereisten Intel® Pentium® III 450MHz, AMD® K7 500MHz® 64MB voor WinME, 128MB voor Win2000 SP2 & Win XP Inhoud van de verpakking Sound Blaster Live! 24-bits kaart Gebruikershandleiding op cd Creative softwarepakket Stuurprogramma's voor Windows® 2000, ME & XP Toepassingen van Creative ----------------------- volgens mij is creative een behoorlijk merk, maar ook voor 30 euri's? edit:---------------------------- Je vroeg trouwens wat voor chip, is idd een onboard chip. heb hem nu ff uitgeschakeld in de bios. ff kijken hoe dat gaat, zonder geluid :( Maargoed, het is een mobo van abit, kv7 met een kt600 chipset, volgens mij van VIA. en dan is dus ook de geluidskaart van via.
Link naar reactie
[quote:59b57773d4]das best klote zeg, want mijn systeem loopt inderdaad merkbaar langzamer dan anders. Want met de realtek drivers leverde hij gewoon geweldige geluidskwalitiet. En bij de via drivers was hij iets sneller, maar gaf gewoon heel slecht geluid.[/quote:59b57773d4] Gewoon de realtek drivers gebruiken die werken bij mij ook zonder problemen, heb ook de via vinyl drivers gebruikt maar het klonk voor geen meter op de 1 of andere manier, o.a had ik last van ruis, en het systeem begon langzamer te draaien in games e.d. Ik hou alleen bij via alleen voor de via 4-1 drivers.
Link naar reactie
Zonder je beslist een richting in te willen duwen; soundblaster maakt best goede mainstream geluidskaarten. Ze zijn niet fantastisch goed maar ook niet slecht, gewoon veel verkocht en dus mainstream, je doet er dus nooit een echt slechte koop aan alhoewel je waarschijnlijk voor hetzelfde geld wel beter zou kunnen vinden maar dan moet je beginnen met het lezen van testst en je in de materie verdiepen. De meeste mensen willen gewoon goed geluid zonder al te veel sores, dan zit je met een soundblaster niet slecht en de Hercules naar ik me meen te herinneren ook wel aardig uit tests kwam. Maar als je tests gaat lezen zul je wel ontdekken dat bijna geeneen geluidskaart slecht is, ze zijn de laatste jaren allemaal wel op een redelijk goed niveau gekomen. Heb je al eens je geheugen getest met memtest?, ik zie dat je overclockt en onboard geluid is daar wel gevoelig voor, althans voor geheugen fouten en die kunnen bij een overclockt board wel ontstaan zonder dat je eigenlijk wat aan de pc merkt. memtest minimaal 3 passes laten draaien voor de zekerheid. Ook van belang is de rest van de mobo drivers; de via 4-in-1/hyperion drivers maar ook evt s/ata/raid/LAN/usb drivers. Bij onboard geluid hangt alles direct aan de chipset en dus kan alles elkaar nadelig beinvloeden, van eerdere via borden was ook al bekend dat de usb bus het onboard geluid beinvloede bij bepaalde driver versies. Ik heb [url=http://www2.abit.com.tw/page/de/download/download_detail.php?pFILE_TYPE=Driver&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=KV7&pSOCKET_TYPE=Socket+A]hier[/url] een pagina gevonden met erg recente drivers, de audio driver is iig van eind januari, had je ook deze gevonden?
Link naar reactie
Heb de muziek nu super afgesteld staan, wist niet dat ik zo zuivere en goed harde bass uit mijn speakers kon krijgen, zo'n keiharde bass, die lekker doordramd in nummers. Niet dat ik hardcore luister, het tegenovergestelde trouwens, maar hou van een goeie bas. Pc is niet op z'n snelst, kan je wel merken. Maar als het me echt gaat irriteren, dan denk ik dan ik een ander kaartje aanschaf. Bestaan er trouwens nog een soort van "ömega drivers", maar dan voor geluidskaarten ipv videokaarten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...