Ga naar inhoud

Audio- & videoland....


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Ik heb vandaag maar eens een vrije zaterdag opgeofferd voor het zoeken naar het aansluiten van mijn videokaart en geluidskaart op mijn tv, met als reslultaat dat er 1001 mogelijkheden zijn en dat ik nog niet weet wat de beste manier voor mij is... :-? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen! Ik heb de volgende hardware; - Ati Radeon 9600 Pro 128 Mb DDR Videokaart - Creative Soundblaster Audigy 2 Geluidskaart - Loewe Cantus 3870ZW Televisie - Kenwood KRF-V6030D Receiver De videokaart heeft een 7 pins svhs out. Mijn televisie heeft een 4 pins svhs in. Wat is nou de beste optie? Optie 1: Een verloopstukje kopen als deze (--> http://www.videocapturecard.com/7pinxclaim.html ) van een 7 pins naar een 4 pins uitgang. Dat verloopstukje is echter niet verguld en ik heb nog nergens anders een (verguld) verloopstukje kunnen vinden. Daarna een 4 pins vergulde svhs kabel er tussen. Optie 2: Een kabeltje kopen als op deze site: (--> http://www.svideo.com/prosvideo6.html ) Bij deze optie wordt het geluid meegenomen van de pc naar de tv middels de hoofdtelefoonuitgang van de computer en wordt het beeld omgezet van s-video naar composiet. Ik heb het idee dat dit geen goed doet aan de kwaliteit van zowel beeld als geluid, is dat juist? Optie 3: Er nog de optie op gewoon een 4 pins svhs kabel in de video out van mijn videokaart drukken en dan maar hopen dat ik beeld krijg op mijn tv. Ik heb ergens gelezen dat dat niet altijd goed gaat op een 7 pins uitgang (ik weet niet meer waar) Voor het geluid wil ik graag mijn digital out van mijn geluidskaart aansluiten op de digitale ingangen van mijn receiver. Ik heb daar nog niet de juiste bekabeling voor gezocht... :oops: Ik weet wel dat ik een digitale uitgang heb op mijn geluidskaart en dat ik twee digitale ingangen heb op mijn receiver, beide voorzien van een vrouwelijke tulpingang in de kleur oranje. Logica zegt mij dan dat ik een kabeltje met een soort jackplug voor de uitgang en een mannelijke tulp voor de ingang moet hebben... Is dit juist? En zit er veel kwaliteitsverschil tussen die kabels? Welke manier van aansluiten levert nou de beste kwaliteit op en waarom? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!!!
Link naar reactie
[quote:ccea372864="Jeroen Smit"]Ik weet wel dat ik een digitale uitgang heb op mijn geluidskaart en dat ik twee digitale ingangen heb op mijn receiver, beide voorzien van een vrouwelijke tulpingang in de kleur oranje. Logica zegt mij dan dat ik een kabeltje met een soort jackplug voor de uitgang en een mannelijke tulp voor de ingang moet hebben... Is dit juist? En zit er veel kwaliteitsverschil tussen die kabels?[/quote:ccea372864] Een jack in een tulp gaat je niet lukken (of je moet het met een hamer ofzo doen). Bij de jack bestaat overigens WEL een stereo (bijv een hoofdtelefoon) en een mono versie (elek gitaar, en soms speakers). Bij de tulp is dit niet. Heb je een foto van de geluidsaansluitingen, dan is het voor mij iets duidelijker, ik heb het idee dat je jack en tulp door elkaar haalt. Vergis je je overigens niet, en zijn die 2 digitale ingangen niet gewoon 2 verschillende kanalen? Dus dat je zeg maar apparaat 1 op de 1e ingang aan kan sluiten en apparaat 2 op de 2e ingang en dat je daarna kan switchen? Hoe je het beeld moet aansluiten staat in de grafische kaarten faq. Ik denk dat het het beste is om een verloopje van 7 naar 4 te halen (of van 4 naar 7 en die aan de kant van de tv zetten) en daar een kabel tussen te proppen. Moet het overigens echt perse verguld zijn? Heeft wel voordelen maar ik neem aan dat het thuis niet zo vaak los en vast hoeft?
Link naar reactie
S-VHS is op een 7 polige connector gegarandeerd, dus als je dat gebruikt voldoet een 4 polige aansluitkabel. Voor Composiet is dat een ander verhaal. Als het goed is zit daarvoor een speciaal verloopkabeltje bij de videokaart. In het algemeen voldoet ook de el-cheepo S-VHS naar composiet conversie. Dat kan dan weer met een 4 polig plugje. De eigenlijke vraag is dus eerst wat je wilt? Welk videosignaal sluit je aan op je receiver? S-VHS, Composiet, of beide? Mijn receiver werkt overigens alleen goed met of S-VHS of Composiet. Wil ik een combinatie, dan moet ik beide signalen aansluiten. Dat wil ik dus niet.
Link naar reactie
[quote:9461f20745="Jeroen Smit"]Voor het geluid wil ik graag mijn digital out van mijn geluidskaart aansluiten op de digitale ingangen van mijn receiver. Ik heb daar nog niet de juiste bekabeling voor gezocht... [/quote:9461f20745]Op zich zou je een speciale afgeschermde kabel kunnen gebruiken en een eenvoudige cinch/tulp naar jack plug converter. Die kabel is wel belangrijk omdat het een digitaal signaal betreft, zover ik weet moet je 75 Ohm afgeschermde kabel hebben. Een slechte kabel geeft verlies en laat signaal weglekken en kan daardoor andere apparaten storen. Misschien zijn er ook wel kant en klare kabels (in ieder geval voor cinch), maar meestal niet zo betaalbaar. Heb je enig idee wat voor soort jack plug je nodig hebt? 3,5mm mono, stereo of wat anders? Zelf heb ik een Audigy, ik zou op dit moment niet weten wat daar op zit.
Link naar reactie
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik wil graag een svhs aansluiting voor het beeld tussen mijn videokaart en televisie, omdat dat kwalitatief toch het beste schijnt te zijn. Het verloopkabeltje heb ik niet bij mijn pc gekregen (Dell), maar klopt het dat ik begrijp van [b:831af138d1]pcguy[/b:831af138d1] dat een 4 pins svhs kabel volstaat op een 7 pins uitgang van mijn videokaart? Wat het geluid betreft, het is een Audigy 2 geluidskaart met van achter de pc gezien de meest rechtse uitgang. Er staat bij [b:831af138d1]digital out[/b:831af138d1] en het lijkt op uitgang waar je een 3,5mm jackplug in moet stoppen. Op mijn receiver zitten 3 digitale ingangen, waarvan 2 voor 2 verschillende apparaten, voorzien van een vrouwelijke tulp connector (oranje) de derde digitale ingang bestaat uit een witte en rode vrouwelijke tulp connector op de versterker. Ik kan op de versterker dan instellen bij de laatst genoemde ingang of de input analoog of digitaal is.
Link naar reactie
[quote:9a2e89b67f="Jeroen Smit"]Allereerst bedankt voor de reacties! Ik wil graag een svhs aansluiting voor het beeld tussen mijn videokaart en televisie, omdat dat kwalitatief toch het beste schijnt te zijn. Het verloopkabeltje heb ik niet bij mijn pc gekregen (Dell), maar klopt het dat ik begrijp van [b:9a2e89b67f]pcguy[/b:9a2e89b67f] dat een 4 pins svhs kabel volstaat op een 7 pins uitgang van mijn videokaart?[/quote:9a2e89b67f] Op nvidia videokaarten zit een 4 pins uitgang, op de radeon videokaarten zit een 7 pins uitgang. Als de tv 7 pins heeft en de videokaart heeft ook 7 pins zou ik wel voor een 7 pins kabel gaan, gewoon omdat werken met verloopstukjes niet geweldig is. Als een van de 2 een 4 pins aansluiting heeft zou ik met een 4 pins kabel en een verloopje werken. [quote:9a2e89b67f]Wat het geluid betreft, het is een Audigy 2 geluidskaart met van achter de pc gezien de meest rechtse uitgang. Er staat bij [b:9a2e89b67f]digital out[/b:9a2e89b67f] en het lijkt op uitgang waar je een 3,5mm jackplug in moet stoppen. Op mijn receiver zitten 3 digitale ingangen, waarvan 2 voor 2 verschillende apparaten, voorzien van een vrouwelijke tulp connector (oranje) de derde digitale ingang bestaat uit een witte en rode vrouwelijke tulp connector op de versterker. Ik kan op de versterker dan instellen bij de laatst genoemde ingang of de input analoog of digitaal is.[/quote:9a2e89b67f] Ik ken de kaart niet, maar een digital out op een jack? Of lijkt hij er alleen op en bedoel je een optische uitgang? Overigens kan je, als je zo'n kabel hebt liggen en je geluidsinstallatie 2.0/2.1/2.2 is, ook proberen om de gewone 3,5mm stereo jack line out op de 2 tulps op de versterker te stoppen, en die dan als anologe aansluiting te laten fungeren. Zelfs in de PA wereld word er nog veel met zulke verbindingen gewerkt.
Link naar reactie
[quote:95544edc18="pcguy"][Op nvidia videokaarten zit een 4 pins uitgang, op de radeon videokaarten zit een 7 pins uitgang. Als de tv 7 pins heeft en de videokaart heeft ook 7 pins zou ik wel voor een 7 pins kabel gaan, [/quote:95544edc18]7 pins S-VHS bestaat niet. Het is gewoon 4 pins S-VHS met 2 extra voor de standaard composiet. En dan nog eentje extra ... Eigenlijk zijn die ander 3 geen officiele standaard. Het heeft dus geen enkele zin 7 pins te gebruiken wanneer je echt alleen maar S-VHS wil gebruiken!
Link naar reactie
[quote:e2e3cbf8dd="Hans.Vosman"][quote:e2e3cbf8dd="pcguy"][Op nvidia videokaarten zit een 4 pins uitgang, op de radeon videokaarten zit een 7 pins uitgang. Als de tv 7 pins heeft en de videokaart heeft ook 7 pins zou ik wel voor een 7 pins kabel gaan, [/quote:e2e3cbf8dd]7 pins S-VHS bestaat niet. Het is gewoon 4 pins S-VHS met 2 extra voor de standaard composiet. En dan nog eentje extra ... Eigenlijk zijn die ander 3 geen officiele standaard. Het heeft dus geen enkele zin 7 pins te gebruiken wanneer je echt alleen maar S-VHS wil gebruiken![/quote:e2e3cbf8dd] Dan nog, verloopjes zijn niet zo geweldig, dus als het met een kabel kan, waarom dan nog allemaal verloopjes ertussen proppen?
Link naar reactie
[quote:fd0143be6f="pcguy"]Dan nog, verloopjes zijn niet zo geweldig, dus als het met een kabel kan, waarom dan nog allemaal verloopjes ertussen proppen?[/quote:fd0143be6f]Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar een 7pinS S-VHS naar 4 pins S-VHS is juist een verloopkabel. Een normale 4 pins S-VHS kabel kan gewoon probleemloos worden gebruikt. Alle 4 S-VHS specifieke lijnen worden 1 op 1 doorgegeven, en ja, die kabel heeft ook gewoon 2 4 pins S-VHS connectoren.
Link naar reactie
[quote:86430495c9="Hans.Vosman"][quote:86430495c9="pcguy"]Dan nog, verloopjes zijn niet zo geweldig, dus als het met een kabel kan, waarom dan nog allemaal verloopjes ertussen proppen?[/quote:86430495c9]Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar een 7pinS S-VHS naar 4 pins S-VHS is juist een verloopkabel. Een normale 4 pins S-VHS kabel kan gewoon probleemloos worden gebruikt. Alle 4 S-VHS specifieke lijnen worden 1 op 1 doorgegeven, en ja, die kabel heeft ook gewoon 2 4 pins S-VHS connectoren.[/quote:86430495c9] Ow, nu snap ik het, ik dacht juist dat je verloopjes moest hebben, en over het algemeen is iets met verloopjes niet beter... Als je echter gewoon een 4 pins - 7 pins kabel hebt of evt, als dat past, een 4 pins - 4 pins dan zou dat ook goed moeten zijn?
Link naar reactie
[quote:6e5babf758="Hans.Vosman"][quote:6e5babf758="pcguy"]Als je echter gewoon een 4 pins - 7 pins kabel hebt of evt, als dat past, een 4 pins - 4 pins dan zou dat ook goed moeten zijn?[/quote:6e5babf758]In dit geval wel.[/quote:6e5babf758] Ontzettend bedankt iedereen! Ik zoek dat van de audio nog ff uit en kom daar in deze topic nog wel even op terug op een later tijdstip. De uitgang achter op mijn geluidkaart ziet er zo uit dat er een 3,5mm jack in past... Het beeld ga ik dus overbrengen met een 'gewone' 4 pins svhs kabel, zonder verloopstukje. wordt vervolgd....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...