Ga naar inhoud

Kopie van videoband op dvd geeft beter beeld, hoe kan dat???


Aanbevolen berichten

Ik moest laatst voor een collega een oude videoband op dvd over zetten. Toen ik de band in de recorder schoof en op play drukte vreesde ik het ergste: De kleuren waren al aardig vergaan en nog maar nauwelijks aanwezig en ook bevatte de film beeldruis. Toch maar opgenomen op dvd met een Philips stand alone dvd videorecorder, de dvd-r75 en toen ik de opname ging bekijken schrok ik me een hoedje: De kleuren waren weer terug, het beeld is een stuk scherper en vooral rustiger en de ruis is verdwenen. Nog iets raars: ik heb een JVC hifi videorecorder en een nare eigenshap is dat de recorder bij het maken van een nieuwe opname een te sterk signaal wegschrijft op de band met als gevolg dat er in de felle kleuren een soort van ruitachtig patroon zichbaar is. Kopieër ik de band naar dvd en ik bekijk de dvd, dan is dat ruitachtige effect als sneeuw voor de zon verdwenen en is het beeld netzo scherp als de tv uitzending zonder verlies. Nu weet ik als tape lover dat de kwaliteit bij het kopieëren achteruit gaat en nu weet ik ook dat mijn dvd recorder van de tv opneemt zonder ook maar enige vorm van kwaliteits verlies. Maar hoe kan het dat de kopie op dvd een stuk beter van kwaliteit is???
Link naar reactie
Het kan vanzelfsprekend niet dat een dvd-recorder het verlies, dat ontstaat door het achteruitgaan in kwaliteit van een band, tijdens opname goed maakt. Wel is door verschil in instelling de kleurweergave te verbeteren (kleurverzadiging opschroeven), kan ruis onderdrukt worden en wordt door de dvd-recorder mogelijk een betere signaal-timing (denk aan het Time Base Corrector (TBC) effect) geleverd dan door de video-recorder. M.a.w. het verbeteren van de weergave zit derhalve mogelijk in het veranderen van een aantal factoren die een rol spelen in de opbouw van het video-signaal, niet zozeer veroorzaakt door het medium dvd, maar door de instelling van de signaal-verwerkings electronica van de dvd-recorder.
Link naar reactie
[quote:ced65eeb1b="Pceetje"]Hoe is je video recorder verbonden met je tv , hoe je dvd ? En met welke instellingen[/quote:ced65eeb1b] De video recorder(alleen afspelen), dvd speler(loopt eerst langs een macrovision verwijderaar) en de pc gaan eerst naar mijn yamaha receiver, en de receiver zowel met s-video(pc en dvd) als composiet(vhs) op de front input van dvd recorder. Mijn dolby digital receiver is namelijk ook gelijk een video receiver. De scart input van de dvd recorder is voor de digitenne, wegens inputbronnen gebrek loopt deze via de scart. De dvd recorder op scart 1 en de digitenne op scart 2 van de tv. Tv front input is nog vrij. Kanttekening: omdanks deze wat ingewikkelde opstelling heb ik een perfect beeld zonder vervorming en ruis op alle bronnnen. Maar van een Philips tv verwacht ik dan ook niet anders.
Link naar reactie
Het rendement van een dvd recorder om analoge video in een mpeg2 stroom te coderen bij een zo laag mogelijke bitrate hangt voor een groot deel af van de kwaliteit van het aangeboden signaal. Mpeg codering is nu eenmaal enorm gevoelig voor , op het oog zelfs, minimale storingen en mankementen aan het signaal. Iedere storing wordt aangezien voor een detail in het beeld en de codeer chip zal proberen het detail te bewaren in de mpeg en dus bitrate toewijzen aan de storingen ipv deze bitrate te gebruiken voor de beeldinhoud. Vandaar dat dvd-recorders, laten we zeggen de wat betere, voor de codeer chip een dsp (digital signal processor) chip hebben die de beeld inhoud analiseerd en corrigeerd zodat het materiaal zo optimaal mogelijk de codeer chip bereikt. Naarmate de dvd recorder beter van kwaliteit wordt neemt de kwaliteit van de dsp chip ook toe, hij gaat beter werken door betere(en dus ook duurdere ) reken algoritmes. Zo kan je dus uit crappy video , ogenschijnlijk, toch een beter beeld halen. Rekentechnisch klopt het niet want wat er niet is kan je ook niet maken maar onze ogen zijn gelukkig vrij makkelijk te bedotten, een simpel gausian blur filter kan zo al heel wat rottigheid verwijderen waardoor onze ogen het beeld als prettiger ervaren.
Link naar reactie
Ik zeg al, een van mijn hobbies is tape. Had ik vorig jaar een leuke akai gx77 bandrecorder op de kop getikt, sinds kort heb ik er een tweede bij van het zelfde type en de zelfde (nieuw) staat. En idd als ik van de ene band op de ander kopieër is er verlies als is dat nauwelijks hoorbaar. Vroeger ook in mijn rebelse pre-man tijd. ik had 2 jvc hifi video's (waar ik er nu nog een van heb), een macrovision verwijderaar en kopieëren maar. Maar nog nooit is het mij gelukt op het beeld mooier te krijgen dan het origineel, dat kan dus ook niet. Daarom vond ik het ook zo raar dat de kopie op mijn philips dvd recorder mooier was dan het origineel. Enne zeg eerlijk: Als het op het oog mooier is het beeld, dan doen die rekensommetjes er niet toe hoor. Ik heb van die collega te horen gekregen dat het beeld uitstekend is en hij kan niet geloven dat de show van Eddy Murphy op een hele oude band stond uit 1988. dvd recorder rules.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...