Ga naar inhoud

wordt automatisch de juiste MPEG2 codec geselecteerd?


Aanbevolen berichten

Tot nu toe al verschillende videobewerkingsoftware op mijn computer gehad: Nerovision Express (nu verwijderd), Cyberlink Powerproducer (verwijderd, PowerDVD laten staan), Moviemaker (nog aanwezig), Ulead Videostudio 8 (nog aanwezig), Pinnacle pctvvision (nog aanwezig). Bij nero, cyberlink en videostudio zaten standaard MPEG2 codecs. Voor Pinnacle heb ik er 1 aangeschaft als extra plugin. Tot mijn verbazing worden de MPEG2 bestanden opgeslagen bij zowel Videostudio als bij pctvvision opgeslagen als Cyberlink files (kan ik zien met 'eigenschappen' van Windows Mediaplayer). Mijn vraag: staan er nu zoveel codecs op mijn systeem dat de programmatuur niet meer weet welke te nemen of werken al deze programma's met dezelfde MPEG2 codec?
Link naar reactie
Zo ongeveer wel. Er bestaat voor video in het algemeen geen echt scheidingssysteem voor codecs welke een bepaalde standaart decoderen. Dit "probleem" doet zich dus voor bij elke video waar een standaart voor bestaat zoals mpeg1 of mpeg2. Als er dus meerdere codecs worden geinstalleerd dan is er geen duidelijk systeem waaruit windows kan opmaken waneer welke codec gebruikt moet worden, de "oproepcode" voor een mpeg2 decoder is nl voor alle geinstalleerde mpeg2 codec's hetzelfde. En aangezien alle fabrikanten graag codec numero uno willen zijn overschrijven ze elkaar vrolijk. De praktijk wordt dan dus dat de laatst geinstalleerde degene is welke windows gebruikt, alhoewel dat niet altijd het geval is. Erg irritant maar er is weinig aan te doen, zo heeft mijn sat-tv kaart persee de windvd codec "nodig" om te kunnen funtioneren in timeshift mode maar ik heb zelf een hekel aan windvd en bovendien al een licentie gekocht voor powerdvd aangezien ik deze wat betreft bediening en Svcd weergave veel beter vind. Ik heb dat opgelost dmv een bat file-script welke voor het opstarten van mijn tv software eerst de powerdvd codec un-registered en de windvd codec registered en na het afsluiten van het tv programma doe ikzelf het omgekeerde, erg irri maar het is niet anders :cry: Overigens is het niet helemaal juist om van "codec" te spreken aangezien bovenstaand gedrag alleen geld voor het decoder gedeelte van de codec. Er is dus per definitie maar 1 mpeg2 decoder werkzaam op je systeem onder de windows directshow api. dwz als je een mpeg2 video opent in mediaplayer,bsplayer,mediaplayerclassic ed dan zal de video worden gedecodeerd door de laatst geinstalleerde codec. Al deze programma's gebruiken de directshow structuur voor het afspelen van video, dergelijke programma's hebben dus zelf geen codec's aan boord. Open je een video in een geheel zelfstandig programma zoals bv powerdvd dan gebruikt powewrdvd zijn eigen codec's ongeacht wat er nog allemaal meer op het sys is geinstalleerd. Het is dan ook niet juist om te spreken van bv Powerdvd-files of Nero-files. Het zijn mpeg2 files en dat blijven ze, de applicatie welke de video afspeelt verandert daar niets aan. Zo kan ik de extentie *.doc toekennen aan Notepad om deze als standaart "afspeel programma" te gebruiken maar daarmee wordt de *.doc nog geen Notepad bestand, het is en blijft een Word document en daar verandert niets aan. Ik kan je overigens, uit eigen ervaring, adviseren om er voor te zorgen dat de Powerdvd-decoder de "standaart" wordt. De powerdvddecoder is erg capable en zorgt miz voor de minste "overlast" Om dat voor elkaar te krijgen moet je min of meer het sys in duiken en handmatig het kwaad uit roeien. Je doet het met twee tools; sysenum.exe en een auto-regsvr32 tool. Sysenum.exe zit bijgeleverd bij Graphedit welke je kunt vinden met google, het pakket bestaat meestal uit meerdere tools waar graphedit en sysenum.exe de belangrijkste van zijn,gebruik de rest van de rotzooi die in het pakket zit NIET, het is meestal narigheid. Een auto-regsvr32 tool vind je [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/RoBBeRs-RegSvr32ShellExtentie.zip]hier[/url] en dien je te installeren door op de inf te rechtsklikken en kies "installeren". Sysyenum.exe is een opzichzelf staand proggie. Mbv sysenum.exe kun je uitvlooien welk bestand verantwoordelijk is voor een bepaalde decoder functie (directshow filter), de bestandsnaam en locatie wordt onderin beeld getoont. Je zoekt vervolgens het bestand op , rechtsklik erop en kies "unregister server" en het betreffende bestand is vervolgens niet meer werkzaam als directshow filter, je hoeft niet rebooten oid het kan dus in lopend bedrijf. De weg terug is dezelfde alleen toont sysenum.exe de file niet meer, je moet dus weten welke en waar voordat je hem weer actief kunt maken met een rechtsklik en "register server" Het moment om te stoppen met het de-activeren van filters is als mediaplayer op het internet codecs gaat zoeken en de video niet meer kan worden afgespeeld, je hebt dan dus geen systeemcodec meer die actief is. Wees voorzichtig en SCHRIJF OP wat je doet... Er zijn overigens tools die bovenstaande "automatisch" doen, google: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hot+swapping+codecs&spell=1 Ik heb met dergelijke tools niet echt goede ervaringen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...