Ga naar inhoud

Is een losse surround receiver met speakers nou ook echt..�


Aanbevolen berichten

...beter dan een goede pc surround speakerset??? Ik heb al meer dan 2 jaar mijn pc op mijn yamaha losse digitale surround installatie staan. Dit zijn dan ook zeker niet de goedkoopste modellen en het heeft best een capitaal gekost samen met mijn infinity boxen en yamaha subwoofer. Ik geen toe, sinds ik deze leuke set heb, ben ik eigenlijk slechts 1 keer nog naar de bioscoop geweest. Maar wat ik weten wil: Ik hoor en lees de laatste tijd verhalen van mensen die hele goede ervaringen hebben met pc surround sets. Maar bestaan er ook pc surround sets die net zo mooi klinken als een lose digitale receiver??? Een receiver sluit je immers digitaal aan, bij voorkeur coaxiaal en pas in de receiver wordt het digitale geluid in hoorbaar analoog geluid omgezet. Of niet??? Of is een pc surround speakerset echt altijd minder dan een losse receiver(een beetje power receiver heeft niks aan die kleine boxjes, daar horen echt 4 van die grote zuilen en een vette subwoofer op, een goede center + 2 extra effect surround speakers. ik spreek dan van 7.1 geluid) Gewoon met weinig worden: Zijn er pc surround setjes die zich aan zo'n installatie kunnen meten, ook de geluidsdruk telt zwaar mee. Je wilt toch immers een explosie horen toch geen scheet!!??
Link naar reactie
[quote:249519900f="Anjo"]Kort en goed NEE PC geluidskaarten kunnen niet de specs halen van gewone audiocomponenten en de PC boxjes niet die van echte boxen, ook al staat het op de verpakking. Ik heb al tientallen PC setjkes gehoord, maar een "normale "instalatie blijft in mijn optiek beter klinken[/quote:249519900f] Al een logitec Z-680 beluisterd??? :wink:
Link naar reactie
Al eens een *echte* set gehoord ? Lawaai kan een pc-speaker wel produceren, maar echt geluid ... da's wat anders. Zeker als je het met fatsoenlijke speakers gaat vergelijken (dus niet met die spaanplaten speakers van het gemiddelde midi-setje). Ik zou de set nog willen zien die daar tegenop kan ... zelfs als je een dvd bekijkt en deze via digitaal signaal op je speakers aansluit (en dus niet afhankelijk bent van je el cheapo geluidskaart). En dan nog ... ik verwacht dat de gemiddelde pc-speakerset is berekend op een klein bureau/slaap-kamertje en niet op een fatsoenlijke woonkamer.
Link naar reactie
Valt mij wel op dat de geluidskwaliteit van die platte alles-in-een dvd home cinemasetjes wel erg ver beneden peil ligt. Ik bedoel niet die blokker of gamma setjes, dat spul is zelfs zo erg slecht dat je het zeker niet serieus kan nemen. Neen, ik heb het over setjes van 600a800 euro. Voor dat geld mag je iets goeds verwachten, het is helaas nog geen een tiende van mijn receiver qua volume en druk. Zo is het vaak een passive subwoofer die ook met dunne bedrading wordt aangesloten en die doet niet met een droge Boem boem boem, maar met een galmende plop plop plop :D. Ok, aan het uiterlijk kan mijn set niet tippen aan die all-in-one zooi, kennerlijk is echte power ook echt groot behuisd. Bij een beetje optreden gebruiken ze immers ook geen compact spul. Ik had wel verwacht dat het met pc surround setjes beter gesteld was, zeker als het om de game beleving gaat. Tja, een aantal jaar geleden wist ik niet dat je de pc ook digitaal aan een digitale receiver kon aansluiten. Ondanks ik de set al had is het serieus digitaal aansluiten nou ook niet direct veel goedkoper. Een goede coaxiale kabel kost immers ongeveer evenveel als een pc surround set met subwoofer. Toen die tijd wou ik het ook niet geloven en die verkoper van correct zei toen ook dat als de kabel mij niet zou bevallen ik het altijd kon terug brengen met een zeer brede glimlach. Het geluid is idd extreem goed en heb die kabel dus ook niet terug gebracht en verder ook niet naar die pc surround setjes meer gekeken. Maar na een aantal jaren later hoor ik er zoveel mensen over, over die pc surround setjes dat ik gewoon begon te twijfelen. Maar nu ik deze verhalen van de serieuzere pc freaks eens lees denk ik toch dat ik i.p.v. een pc surround set aan te schaffen maar eens een goede car stereo te kopen voor mijn nieuwe auto die ik binnenkort rij en mijn pc geluid lekker zo laat(misschien wel het meest verstandigst).
Link naar reactie
[quote:62d9f9e45b="JaFO"]Al eens een *echte* set gehoord ? Lawaai kan een pc-speaker wel produceren, maar echt geluid ... da's wat anders. Zeker als je het met fatsoenlijke speakers gaat vergelijken (dus niet met die spaanplaten speakers van het gemiddelde midi-setje). Ik zou de set nog willen zien die daar tegenop kan ... zelfs als je een dvd bekijkt en deze via digitaal signaal op je speakers aansluit (en dus niet afhankelijk bent van je el cheapo geluidskaart). En dan nog ... ik verwacht dat de gemiddelde pc-speakerset is berekend op een klein bureau/slaap-kamertje en niet op een fatsoenlijke woonkamer.[/quote:62d9f9e45b] Ik denk dat je van een THX gecertificeerde speakerset best wel wat van mag verwachten. De Z-680 is zo'n setje en dat hij met zijn bijna [color=red:62d9f9e45b]500 watt [/color:62d9f9e45b] continue!! (RMS) vermogen de meeste sets gewoon weg blaast... Denk daarbij een externe decoder met SPDIF en optische ingang. De Afstandbediening bij het kijken van een DVD is ook erg handig... Tevens is de logitec set niet afhankelijk van een geluidskaart zoals die creative setjes (afwijkende connector), alhoewel de S750 ook erg goed klinkt.... De Z-680 is zowel geschikt voor een stand alone DVD speler als een PS2 en de XBOX... Op het moment is deze set in de aanbieding bij Funprice voor €309,= Voor de specificaties vind ik dit toch een zeer scherpe prijs. Een complete set bij de HiFi boer is veel duurder en je moet nog afwachten of het dezelfde kwaliteit kan leveren..... [edit] Hier is een test te vinden: http://www.thetechzone.com/?m=show&id=138 [i:62d9f9e45b]my two cents.....[/i:62d9f9e45b]
Link naar reactie
lol ... en wat wil 'THX' zeggen dan ? Of denk je dat een logo'tje als dat voor ons stervelingen iets anders betekent dan dat er geld is uitgegeven om het er op te mogen plakken ? http://www.thx.com/mod/techLib/homeTheatreFAQ.html ... ergo : je hebt er pas wat aan als je volledige installatie aan THX-specs voldoet. En zelfs dan heeft iedereen z'n eigen voorkeur wat 'goed' klinkt. Enne 500 watt continue is een onzin specificatie die alleen in winkels wordt gebruikt om het vermogen groter te laten lijken dan het is. Ok, het is dan wel geen 'piek'-uitvoer zoals anderen geven, maar zinnig is het volgens mij nog steeds niet. In het review staat overigens aangegeven dat de speakers iets van 60-70 Watt per stuk produceren. Da's aardig wat (;)), maar in ieder geval al een stuk minder indrukwekkend vergeleken met 5.1 versterkers die 80 watt per kanaal halen ... // -- edit -- Dat betekent niet dat die set 'slecht' is. Voor computerspeakers zullen ze waarschijnlijk net als de Klipsch-sets tot de top behoren, maar dan nog zou ik ze niet in een echte 'home cinema'-setting durven te gebruiken. Daar lijken ze me gewoon veel te 'licht' voor.
Link naar reactie
[quote:e8ad47630f="JaFO"]In het review staat overigens aangegeven dat de speakers iets van 60-70 Watt per stuk produceren. Da's aardig wat (;)), maar in ieder geval al een stuk minder indrukwekkend vergeleken met 5.1 versterkers die 80 watt per kanaal halen ... [/quote:e8ad47630f] Hoeveel kost zo'n setje dan inclusief de luidsprekers. Ik zie ze wel eens staan voor ongeveer €1100,=, dat is pas indrukwekkend. Ik denk dat het verschil met +/- €300 toch wel opmerkelijk is. Dan kan je er nog een prima TV bij kopen.... [quote:e8ad47630f="JaFO"]lol ... en wat wil 'THX' zeggen dan ? [/quote:e8ad47630f] THX is niet zo maar een kreet maar een certificaat waarbij het systeem aan minimale eisen moet voldoen. Als je bedenkt dat de subwoofer een geluidsdruk haalt van 114 DB @ 1 meter vind ik dat ook wel indrukwekkend. :lol: Inzake het gebruik als een home cinema systeem, als ze kunnen leveren wat ze beloven en gezien de grootte van de componenten, dan zal het voor veel mensen een uitkomst zijn. Vooral degenen met een kleinere behuizing en beurs... Enfin... ik heb in ieder geval mijn zinnen gezet op dit setje. Als ik hem binnen heb zal ik hier mijn ervaringen met jullie delen... :wink:
Link naar reactie
Dat THX zit ook al op mijn receiver en die is al 2,5 jaar oud. Maar noem nou eens films of games op naast star-wars die ook aan de THX norm voldoen???. Buiten de stal van Lucas Arts wordt THX denk ik nieteens toegepast. Ik denk dat fabrikanten die THX apparatuur leveren gewoon een contractje hebben met Lucas Arts, maar ik denk ook dat niet THX apparaten van de gerenomeerde surround merken zoals Denon, Yamaha, Marantz, Onkio, NAD etc technisch gezien ook al met gemak aan die norm voldoet. Voor de consument betekend het alleen maar dat je er meer geld voor moet neer leggen volgens mij.
Link naar reactie
Maar ja, ik ben dan ook een Star Wars fan... :lol: De oude Star Wars films hadden ook geen THX, dat is bij de laatste releases ook gecorrigeerd. :wink: Wat voor een receiver heb je eigenlijk?? Die merken die je op noemt zijn allemaal goed maar ook erg kostbaar, zelfs zonder de niet altijd bijgeleverde luidsprekers. De z-680 is gewoon zeer betaalbaar voor wat er geleverd wordt... en dat voor een PC setje.... :P THX bestaat al een paar jaar (1983), het is niet alleen maar van de laatste tijd Ik denk dat het THX certificaat meer mee te maken heeft met een minimum prestatie waaraan de apparatuur moet voldoen. Hierbij denken aan kanaalscheiding, frequentiebereik e.d Volgens zeggen en schrijven schijnt er een rigoreuze test aan voor af te gaan voordat een THX certificaat wordt afgegeven. En nee, THX is niet Lucasarts maar een apart bedrijf. Hier een lijst van films: http://www.thx.com/mod/products/dvd/dvdFind.html Hier de doelstelling van THX: http://www.thx.com/mod/products/multimedia.html en http://www.thx.com/mod/services/games.html Alles is na te lezen op: http://www.thx.com Ook over THX gecertificeerde HiFi versterkers....
Link naar reactie
Tja, wat is kostbaar. Alle waar naar zijn geld en kiest de echte muziek liefhebber toch voor een degelijk merk. Verder snap ik niet wat mensen nou zo mooi aan sony vinden. Ik heb er niet zulke goede ervaringen mee, het een na het ander ging kapot en metname het cassettedeck. De heb ik als eerste vervangen door een yamaha deck, yamaha kon ik toen nog niet als hifi merk. Nu een zeer tevrede gebruiker. De stabiliteit valt mij erg op. Binnenkort heb ik een eigen persoonlijke homepage(heb al een forum) met daarin alle ins en outs van mijn yamaha set en deze komt ook op hifi.nl te staan. Het thx verhaal is me nu iig al weer wat duidelijker geworden :) BTW er zullen zeker wel goede pc surround sets bestaan en is voor de meeste mensen ook zeker wel voldoende. Een echte surround hifiset met losse componenten is pas interessant als je er dan ook de ruimte voor heb. Net zoals: Wat heb je aan een 82 cm breedbeeld in hokje van 2x2 meter?? Heb je de ruimte en heb je een goede set beleef je ook echt film, het typische filmgevoel :)
Link naar reactie
500 watt uit die Z 680??? My ass... Een beetje betrouwbare voeding die de amp continu van voldoende power kan voorzien past niet eens in de sub behuizing... laat staan de amp er nog bij. En de koeling van die amp? 500 watt moet actief gekoeld worden... ik heb er nog geen fan in zien zitten. Ga nou niet af op de verkoop praatjes. In de (pro) audio geld: Goedkoop IS duurkoop een losse 500 watt amp kost al snel rond de 800 euro. Hoe goedkoper hoe ongeloofwaardiger of je verliest een hoop aan kwaliteit. Maar let eens wat meer op het rendement van die speaker en niet om de watts. Een losse receiver met losse speakers van een goed merk zoals al eerder genoemd is, is 100x beter dan pc speakers... ook al is het de Z 680. Uiteraard ben ik het wel eens met de mening dat de Z 680 z'n mannetje wel zal staan in een kleine ruimte (4x4 max) maar de kwaliteit kan dan nog niet tippen aan een goeie dure set. ik heb niet voor niets €1300 uitgegeven voor alleen maar een 6.1 amp. Laat ik de prijs van de speakers dan nog maar ff niet noemen. Nog even een edit: Een coax voor digitaal is niet zo duur... vaak volstaat simpel 75ohm kabel met 2 tulpjes al. mits het niet langer is dan 8 / 10 meter.
Link naar reactie
[quote:8b4fdb6b49]500 watt uit die Z 680??? My ass... [/quote:8b4fdb6b49] Diverse tests gelezen, nergens gelezen dat het niet waar kan zijn of dat het hete lucht is.... [quote:8b4fdb6b49]ik heb niet voor niets €1300 uitgegeven[/quote:8b4fdb6b49] Het spijt me dat het je zoveel geld heeft gekost, maar dat geld heb ik er niet voor over. Ook even gekeken naar THX gecertificeerde set luidsprekers. Volledige sets (5+1) komt ongeveer op €1500,= á €2000, =, excl. versterker.... :o In jouw geval zou het systeem op € 2800,= komen, dat geld besteed ik dan liever aan een SLI systeem.... Ook haalt dat systeem dan volgens jou geen 500 watt, voor mij is het meer dan voldoende. En gezien de prijs, zeer betaalbaar.... [quote:8b4fdb6b49]In de (pro) audio geld: Goedkoop IS duurkoop [/quote:8b4fdb6b49] Logitech beweert nergens dat het een pro of A klasse systeem betreft. Hiervoor gelden hele andere regels. Ik weet dat een A-klasse versterker bijvoorbeeld per kanaal max 250 watt levert, maar continue maar 25 watt per kanaal. Dat haalt de logitech nooit. Hij heeft totaal een max van 1010 watt (burst) maar heeft dus dan 505 watt RMS.... Gisteren overigens de knoop doorgehakt, 1 set is in aantocht. Ik heb de Z-5500 besteld. Deze set is de nieuwere versie van de Z-680.... Btw, mijn woonkamer is maar 4x5. Dus dat komt goed uit.... :wink:
Link naar reactie
Ach ik ben blij met mijn dure set. Maar kijk jij strax bij je nieuwe set maar even op het stikkertje achterop de set en kijk hoeveel watt het spul uit het stopcontact trekt... Een normale versterke r van 100watt per kanaal (200 watt totaal) trekt minimaal 250watt uit het stopcontact... mij beniewen of de z680 600watt uit het stopcontact trekt. Maar als jij de set goed vind klinken, wie ben ik dan om te zeggen dat het ruk spul is. Misschien had ik het ook wel gekocht als ik niet zoveel geld te besteden had. Ik wilde er alleen maar mee zeggen: let nou eens niet op de watts van een amp maar op wat ie doet... 9 van de 10 fabrikanten verzinnen wel iets om te jouw te doen geloven dat er ook echt 500 watt uit dat ding komt. Ik kan uit een amp van 100 watt ook 500 watt laten komen... al is het maar voor 1 miliseconden.
Link naar reactie
Laat staan dat 9 van de 10 reviews er ook echte professionele meet-apparatuur bijhaalt om te meten of het beloofde vermogen ook daadwerkelijk wordt geleverd. En daarbij vind ik dat geluid zo persoonlijk is dat je niet moet afgaan op wat een review schrijft over het geluid van een systeem. Misschien klinkt die set met jouw muziek/films wel lekker ? // scorpion Aan een *echte* THX-set zou ik zelfs niet willen beginnen. De 'normale' sets voldoen ook prima, bovendien zijn pas de allerduurste uitvoeringen van een fabrikant voor THX-gecertificeerd. Ik vermoed dat het komt door de kosten van die certificatie, want anders had men de hele reeks wel van die stikker voorzien. Als ik dan kijk wat er 'bijzonder' is aan die THX-films (waaronder 'The Crow') dan is het enige aparte een menu'tje waar je beeld en geluid kunt calibreren. Ik heb er nog nooit echt aandacht aan besteed omdat ik geen echt verschil kon horen. Zowiezo zie ik dit soort testjes als de 3dMark-benchmarks op geluids-gebied. Leuk voor de freaks, maar echte resultaten haal je er niet mee. Daarnaast heb ik ergens ooit een uitgebreid artikel gelezen over de hoeveelheid onzin die men op audio-gebied aan de consumenten denkt te verkopen vooral waar het verbindingskabels betreft. De 'wast witter dan wit'-reclame voor het gemiddelde wasmiddel is er niks bij. (*) Kwaliteit zal iid flink wat geld kosten, maar de overdreven aandacht aan percentages 'perfectie' van geluid dat men feitelijk alleen maar kan meten met instrumenten en dat door de gemiddelde mens niet eens valt waar te nemen is gewoon geldverspilling. Da's zoiets als je druk maken over een honderd gram vet als de weegschaal die je gebruikt alleen maar in hele kilo's meet. Je gelooft dan alleen maar dat je verschil ziet, terwijl er in werkelijkheid effectief niks verandert is. // -- (*) Hier zo : http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/cables.htm en http://sound.westhost.com/cables.htm
Link naar reactie
De reden dat ik zelf geen sony liefhebber ben heeft met mijn traumatische ervaringen met dat merk te maken. Vroeger had ik zowat alles van sony. Maar al vlug begon het cassettedeck kuurtjes te vertonen. Eerst een foute azimuth afstelling van de kop waardoor mijn opnamen op een ander deck zeer beroerd klinken. Een half jaar later begon het deck aan het einde van tdk tape te hikken en maxell tapes speelde te traag af. Nieuwe aandrukrol erin, probleem opgelost. Ja voor een paar maanden, toen weer dat probleem. Later ging de powerknop kapot en toen op een zeer zomerse vrijdag avond naar correct. Ik zat te twijvelen tussen een kenwood en een yamaha, het is de yamaha geworden en tot nu toe heb ik er nog geen spijt van. Wat een wereld van verschil Maar bij die sony tuner zat de antenne aansluiting los, bij de equalizer de display, de minidisk het powerledje en de cd speler sloeg snel over. De sony video van een vriend is nooit goed geweest. En zo ken ik al drie personen met een sony video die er niet tevreden mee zijn. BTW is sony zeker niet goedkoop. Yamaha Denon enzo zijn echt niet veel duurder. Meneer Sony misbruikt gewoon zijn naam. Sorry dat ik het zeggen moet hoor, maar ik hoef geen sony meer. Ik heb er persoonlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Ja, ze bouwen leuke receivers en dvd spelers. Met JVC zijn de ervaringen iets beter, Ik heb op de slaapkamer een jvc breedbeeld 50hz, maar het is best een goed toestel en ook de videorecorder heeft mij nooit in de steek gelaten en gaf/geeft een mooi beeldje, heeft alleen het probleem dat ik hem niet meer gebruikt. Deze is vervangen door een philips dvd recorder(goed ding) Tja en dan ons eigen Philips... Philips is opmerkelijk goed. Heb zelf een 82cm 100hz breedbeeld, dvd recorder en cd recorder. Over de tv ben ik simpel: In de winkel gaf tie het mooiste beeld :) Maar ik ben ook nog steeds zeer tevreden over een akai gx77 bandrecorder en een technics sl1200mkII platenspeler. En over yamaha waar de rest van mij av apparatuur bestaat ben ik uiterst tevrede. De term "Natural Sound" staat er niet voor niks kan ik beamen. Zeer goed en opmerkelijk degelijk. Ik dwaal weer een beetje af en waren mijn ervaringen tot nu toe. Maar heb nu wel een leuk (ontopic)vraagstuk: Kun je een losse surroundset als pc hardware zien??? Het staat immers wel digitaal aangesloten. Of kun je de pc zien als audio bron op je surround set. Welke bewering is beter???
Link naar reactie
Ik zou zelf zeggen dat het afhangt van het doel en de kosten van die set :) Als je een 'echte' HiFi-set gebruikt dan kun je IMHO de pc niet anders zien dan een van de vele geluidsbronnen. Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen : De top van de pc-speakersets (zoals de Logitech-set) kan zich schijnbaar best meten met de 'budget'-klasse van de all-in-one home theatre sets. Het valt mij op zich in positieve zin mee dat die set twee geluidsbronnen kan verwerken. Dat zou de set ook interessant kunnen maken voor de liefhebbers van een PsTwo of Xbox die zich (om welke reden dan ook) geen echte HiFi-set kunnen veroorloven ...
Link naar reactie
[quote:28dbb32177]Kun je een losse surroundset als pc hardware zien??? [/quote:28dbb32177] Ik denk het niet. De set ontvangt alleen, communiceert niet...... [quote:28dbb32177]Het geluid is erg goed moet ik toegeven, maar kan niet tippen aan mijn surround toren[/quote:28dbb32177] Waarschijnlijk zijn je luidsprekers ook wat groter en je hebt er 3 meer.... Die logitech sets zijn in eerste plaats ontwikkeld voor de veeleisende computergebruikers maar kunnen ook prima uit de voeten in een hometheater setup. De compactheid van de componenten (behalve de sub) faciliteren met name klein behuisde gebruikers. De lage prijs in verhouding tot het geleverde produkt maakt dit in mijn ogen toch een prima prijs/kwaliteits verhouding. Google maar even op Z5500 en lees in de diverse fora's naar de meningen van diverse bezitters en gebruikers van het systeem. Natuurlijk zijn er negative berichten, maar die staan niet in verhouding tot de aantal positieve berichten. [quote:28dbb32177]De top van de pc-speakersets (zoals de Logitech-set) kan zich schijnbaar best meten met de 'budget'-klasse van de all-in-one home theatre sets[/quote:28dbb32177] Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Om zo'n uitspraak echt te mogen doen vind ik dat men beide sets daadwerkelijk zal moeten beluisteren. Natuurlijk beide aangesloten op dezelfde DVD speler. Een audiosonic, supertech e.d zijn echte budgetsets. Heb je die wel eens gehoord??? Deze klinken in mijn oren echt brakker dan brak. Totaal niet te vergelijken.... Als waarde een graadmeter is voor goed geluid moet zijn vind ik dat een zeer bekrompen gedachtengang. Oordeel op daadwerkelijke ervaring en niet op €€€€€... Ik koop bvb liever een Skoda dan een VW, er zit nu dezelfde technologie in en ook de motor is precies dezelfde in vergelijkbare klasse. Alleen de €€€€ is bij de Skoda veel aantrekkelijker. Hier is duidelijk dat je ook voor de naam moet betalen. Je kan in een Skoda sedan trouwens net zoveel mensen vervoeren als in een VW sedan...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...