Ga naar inhoud

Dual Layer DVD-Branders Test in de C!T van December 04


Aanbevolen berichten

Dual layer is een hype waar je de eerste XX maanden nog niets aan hebt als het niet is vanwege de prijs van een dl schijfje dan is het wel vanwege de slechte verkrijgbaarheid van schijfjes (maar 1 merk). Er is wel een tweede merk schijfjes (ricoh?) maar de resultaten daarvan zijn zo bedroevend slecht dat aankoop daarvan (voorlopig)helemaal is af te raden, als je ze al kunt vinden. Brandsnelheden van 8 speed en hoger zijn ook een hype en gebruik ervan is ook niet echt aan te raden, de kwaliteit die door de bank genomen gebrand wordt is om te huilen. Ik heb het al eens meer gezegd: de industrie is nauwelijks in staat om een correct gebrande 4 speed dvd te garanderen maar de 8-12 en 16 speed branders en schijfjes liggen al in de winkel. Even voor de duidelijkheid: Het feit dat een dvd af te spelen is en de data er van is te lezen zegt niets over hoe goed de dvd gebrand is en over het aantal fouten er op de dvd gebrand zijn. Een gebrande fout merk je als gebruiker niet: in de dvd structuur is een mechanisme aanwezeg welke de fouten , tot op zekere hoogte , hersteld. Een hoog aantal gebrande fouten veroorzaakt wel een grotere gevoeligheid voor krassen en beschadigingen van de dvd aangezien er een maximum is voor het totale aantal fouten die een dvd mag bevatten. Als dat maximum al tijdens het branden is bereikt blijft er nog weinig ruimte voor latere fouten in de vorm van bv een krasje. Deze aspecten ontdek je als argeloze gebruiker vanzelf wel na een paar jaar als de dvd niet meer is te lezen. Ik krijg hoofdpijn van tests waaruit iedere keer weer blijkt dat je welliswaar een correcte dvd kunt branden zolang je maar branderX met firmware Y en schijfje merk Z gebruikt. Het is jammer dat er in het artikel totaal geen aandacht is besteed aan dit aspect ( en wel zoals gewoonlijk aan het snelheids aspect) temeer daar er ondertussen in ieder geval 1 brander is die fout percentages kan meten (Plextor 712) met behulp van de door de fabriek bijgeleverde en ondersteunde software. Jammer dat er uberhaubt geen Plextor brander is getest, temeer daar de kop op de voorpagina in contrast letters en onderstreept zegt "[u:2bef9c4390][color=orange:2bef9c4390]ALLE[/color:2bef9c4390][/u:2bef9c4390] modellen getest !".
Link naar reactie
Er zijn meer branders die fouten kunnen meten met bv nero-cd speed of dvdinfo.pro (LiteOn en BenQ zo uit mijn hoofd) Voor de LiteOn is zelfs een speciaal programma ontwikkeld op cdfreaks (of mensen die met cdfreaks te maken hebben en BenQ is ook bezig met het ontwikkelen van software, er is net één stukje software uit welke een dvd van te voren scant en een brandsnelheid adviseert. Dat kwaliteit altijd boven snelheid gaat ben ik helemaal met je eens, echter zijn er wel merken dvd's die op een hogere snelheid dan 8x met een laag foutpercentage zijn te branden. In de review in de C!T is daar echter helemaal niet naar gekeken, ze hebben één merk (neem ik aan) door iedere brander op de maximale snelheid laten branden, of de dvd daarna nog leesbaar was wordt niet vermeld.
Link naar reactie
Dat er goede rsultaten te behalen zijn, ook op hogere snelheid, is niet te ontkennen maar het is een wetenswaardigheid waar je als simpele gebruiker niet echt veel aan hebt aangezien dergelijke resultaten grotendeels afhangen van de combinatie brander/firmware/schijfje. Plextor , maar ook andere merken, heeft/hebben al laten zien dat een nieuwere firmware niet altijd gunstig/er uitpakt, daar waren voor de 708 brander na een update tot firmware 1.04 geen problemen met 8 speed branden van philips dvd+, bij firmware 1.05 is dat dusdanig verandert dat branden op 8x echt niet meer aan te raden was. Hoe kun je als gebruiker in hemelsnaam anticiperen op dergelijke zaken? En al houd je er rekening mee: ik heb op dit moment 3 doosjes philips staan die eigenlijk alle drie dezelfde fabrikant schijfjes zouden moeten bevatten maar dat is helaas niet zo; het is 2 x ricoh van verschillende types en 1 x mistubishi... Ik besteed best wel wat tijd aan mijn pc maar wat betreft de aanschaf van dvd schijfjes ben ik niet anders dan de gemiddelde gebruiker: ik kijk wat er in de buurt winkels te koop is en gunstig geprijst en maak daar mijn keuze uit. En dan kun je dus kopen wat je wilt maar als je thuisgekomen tot de ontdekking komt dat je ondertussen 3 verschillende typen schijfjes hebt in 1 type verpakking dan is het duidelijk dat anticiperen op dergelijke zaken een hachelijke onderneming is die bijna niet serieus te nemen is en dus brand ik maar gewoon op 2.4X, weet ik tenminste zeker dat het goed gaat.
Link naar reactie
En daarom koop ik mijn dvd schijfjes ook bij www.ddvd.info/nl dan weet je de mediacode tenminste van wat je koopt. (trouwens dat geld ook voor shop.cdfreaks.com en www.opus.nl) Naast het voordeel van het kunnen opzoeken op diverse fora of jouw brander fijn samenwerkt met die mediacode zijn de prijzen ook een stuk beter dan in een nederlandse winkel ;) (fora met veel info over media en branders zijn GoT, club.cdfreaks.com, het forum van cdrlabs en van cdrinfo) Maar terug komende op de test in C!T, met geen woord wordt over dit soort zaken gerept, met proppe een dvd en een cd in de brander drukken op brand en noteren de tijd (niet gelijk natuurlijk, na elkaar ;) ) Wat hebben wij als consument aan een dergelijke test, helemaal [b:98200d0e3d]Niks[/b:98200d0e3d]. Fijn dat de BenQ één bepaald type dvd lekker op 16x brand en snel klaar is, maar hoe zit het met de leesbaarheid van de dvd? [size=9:98200d0e3d] (dit niet ten nadelen van de benq 1620, ik heb hem zelf en ben er zeer tevreden over)[/size:98200d0e3d]
Link naar reactie
kom net dit tegen op cdrlabs ;) [quote:d9a79194cd]Well, here's a surprise for everyone! Pioneer has finally joined with LiteON, BenQ and Plextor in supporting PI/PO scanning methods. Currently DVDInfoPro is in the beta stages of supporting this feature, but I'm sure it will be released soon. It wouldn't surprise me if CD/DVD Speed also supported the feature in the not to distant future. I wonder how much longer it will be before LG and NEC support this?[/quote:d9a79194cd] http://www.cdrlabs.com/phpBB/viewtopic.php?t=18188
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...