Ga naar inhoud

Thuisbioscoop beamer


Aanbevolen berichten

Als filmliefhebber kijk ik regelmatig goede films. Nu is er, vind ik, niets relaxter dan film kijken vanuit bed. Ik heb al een Dolby geluidsset, dus geluid is geregeld. Nu lijkt het mij fantastisch om op de slaapkamer een beamer installatie te plaatsen voor het beeld. Omdat mijn muur niet 100% vlak is wil ik er meteen een projectiescherm bij nemen. Ik kan de kamer volledig verduisteren dus ook dat moet voor beeld projectatie geen probleem zijn. Ik weet dat ik rekening moet houden met de levensduur van een beamerlamp en dat daaraan redelijk hoge kosten verbonden zijn. Nu is mijn vraag bestaan er beamers waar ik ook coax op kan aansluiten om dus ook tv te kijken? Of zit er nooit een tv-tuner ingebouwd? Kortom, welke beamer leent zich bij uitstek voor het gebruik als videoprojector? Hebben jullie wellicht ervaringen?
Link naar reactie
Hoofdkeuze: DLP of TFT dlp= digital light processing= werkt met spiegeltjes tft= een schermpje waardoor het licht gaat. Spiegeltjes geeft minder lichtverlies en dus een hogere lichtopbrengst en vooral contrast maar heeft een nadeel; onder bepaalde omstandigheden(bewegingen) kunnen een soort regenbogen in het beeld ontstaan welke meer of minder erg kunnen zijn. dlp wordt steeds beter en het regenboog effect wordt steeds beter onderdrukt maar het is inherent aan de techniek en zal dus altijd zichtbaar blijven. Als je interlaced video bekijkt(tv-vcr-dvd speler): deze moeten worden ge-deinterlaced en daar zijn verschillende technieken voor, de beste werkt met een "faroudja" chip, zijn wel duur(der) Faroudja is overigens een merk maar ondertussen een begrip geworden zoals "Bahco" een synoniem is voor "verstelbare sleutel" Lees meer: http://www.gnss.com/dcdi.phtml Niet-interlaced video bestaat ook; dat heet progresive scan en de betere dvd spelers of ander video apparatuur kan deze spelen. in amerika/japan is het al bijna standaart maar hier nog niet, je vind het alleen in de betere/duurdere spelers. Voor progressive scan video heb je dus geen faroudja chip nodig. nog een tip: onderschat het ventilator lawaai niet en let hier specifiek op voordat je wat koopt, probeer er naar te luisteren in de winkel (na zessen) als de winkel leeg en stil is.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, deze stel ik uitermate op prijs. Er komen steeds meer aanbiedingen m.b.t. beamers, maar voor een leek is een goede keuze moeilijk te maken. Dus als ik TV wil kijken met een beamer raad jij mij aan om een beamer te kopen met een "faroudja" chip? Of is dat zelfs een noodzaak? Hoe weet ik of een beamer deze chip heeft? Ik vind de keuze tussen DLP en TFT (nog) moeilijk. Mede omdat je eigenlijk bij allebei wel een nadeel aangeeft. Maar mag ik concluderen dat je mij eigenlijk DLP aanraadt? En hoe weet ik op basis van een advertentie wat voor type beamer het betreft? Is hier net als voor DVD-spelers een website voor (net als videohelp.com/vcdhelp.com)? Nou lees ik ook regelmatig wat over de resolutie (800x600 of 1024x768). Is dit van groot belang voor het tv-kijken, gezien de resolutie van video-opnamen? 800x600 lijkt me dus acceptabel. Of boek je hier toch ook kwaliteitswinst als je een hogere resolutie neemt? Kortom, weer wat gedetailleerdere vragen, maar ik kom zo uiteindelijk wel tot een goede afweging. Bedankt alvast voor de adviezen.
Link naar reactie
Een faroudja chip is 1 van de vele manieren om beeld te de-interlacen. Er zijn ook andere manieren maar deze geven mindere resultaten. Als een beamer een faroudja chip heeft dan staat dat wel in de specificaties. Een beamer met faroudja chip is duurder dan 1 zonder deze chip, je hebt deze chip niet persee nodig om tv te kijken zonder gaat het ook maar dan dus met een wat minder resultaat. Het hangt van je budget af, in de lagere prijsklasse vind je niet van dergelijke techniek, dat komt pas vanaf zeg zo'n 3-4000 euri dlp of lcd(tft) is een moeilijke keuze, je moet gaan kijken naar die dingen, ik vind dlp erg mooi en dat regenboog effect niet zo storend maar er zijn mensen die stapelgek worden van die regenboogjes. dlp heeft wel eigenlijk alleen maar voordelen behalve dat ene nadeel, lcd heeft meerdere nadelen. Er zijn overigens verschillende soorten dlp waarbij het regenboog effect meer of minder aanwezig is, het heeft te maken met het aantal projectie kleuren(2-6 of 8 kleuren)in het ronddraaiende wiel en de snelheid van het wiel, een 8 kleurenwiel op 5 speed is het beste. dlp lijkt de laatste tijd aan de winnde hand, omdat de speigeltjes minder verlies hebben houd je meer licht over met een kleinere lamp=minder warmte=minder ventilator geruis=voor thuis erg belangrijk. resolutie: allereerst zal je de keuze moeten maken: wil ik een 4:3(standaart) beeld of een 16:9 breedbeeld of wellicht een beamer die kan omschakelen? Welke van de twee eerste je ook kiest: je zit altijd naar zwarte balken te kijken in 1 v/d twee situaties. Koop je de beamer om hoofdzakelijk films te kijken dan is een 16:9 beeld lekker maar zit je bij tv kijken tegen 2 zwarte balken links en rechts aan te kijken, wil je meer alledaags tv kijken dan is een 4:3 beamer wellicht beter maar zit je bij films tegen zwarte balken onder en boven aan te kijken. De omschakelbare beamer heeft nergens problemen mee,je kunt het beeldformaat kiezen zoals je wilt en hebt dus geen zwarte balken. Die zwarte balken zijn overigens natuurlijk ook weer afhankelijk van je projectiescherm want die heb je ook in 4:3 of 16:9 formaat. Is trouwens een factor die je niet moet vergeten; een goed scherm kost ook weer een x hondert euri... 800x600(=dus 4:3 formaat) is al een mooie resolutie om tv/video te kijken maar alhoewel een dvd maar 720x576 is heb je toch een beter beeld met een 1024x768(576) scherm. De 720x576 is nl een 4:3 formaat maar wordt bij het afspelen op 16:9 formaat opgerekt, de resolutie wordt daarbij 1024x576. Dus is een 1024 beamer het mooiste, maar ook het duurste. Er zijn beamers met nog hogere resolutie zoals 1280x en 1440x en ondertussen zelfs 1920x maar deze zijn bedoelt voor hdtv, bij een gewone dvd is daar geen echte winst meer in beeld kwaliteit.
Link naar reactie
[quote:727dbb2ada="rwilligen"]Er zijn beamers met nog hogere resolutie zoals 1280x en 1440x en ondertussen zelfs 1920x maar deze zijn bedoelt voor hdtv, bij een gewone dvd is daar geen echte winst meer in beeld kwaliteit.[/quote:727dbb2ada] Ik speel toch graag games in hoge resolutie (geen trapjes). Misschien is de kwaliteit ook beter dan bij afbeeldingen (diavoorstelling) dat weet ik eigenlijk niet Let ook bij aanschaf naar levensduur lamp (200 tot 500eur) en waar je één reserve kunt kopen Lichtsterkte is ook zeer belangrijk om je kamer niet te duister te maken voor het contrast.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo. Mijn keuze zou zeker DLP zijn. DLP werkt idd met een zogenaamd kleurenwiel. DLP is een geheel gesloten systeem ten opzichte van een LCD systeem waarbij het beeld onstaat door een zogeheten prisma unit welke niet gesloten is. Mijn voorkeur zal ook uitgaan naar Philips, want deze projectoren hebben een lamp levensduur van ongeveer 6000 uur. Hitachi/Eiki/Sharp/Infocus/Sanyo/Sony enz. liggen rond de 1500/2000 uur! Barco projectoren zijn in de regel aan de dure kant en voor de service danwel reparaties gaat het spul naar Belgie. Sony heeft sinds een paar jaar de service van Badhoevedorp verhuisd naar het buitenland met de zogenaamde Prime Support contracten. Deze merken hebben dus geen goede After sales service meer. Maar terug komen op het DLP en LCD systeem. Lcd projectoren zijn dus zéér stof gevoelig en moet je dus erg rekening houden dat je zeker na elke 1000 uur de projector geheel gaat reinigen, dus het lcd/prisma unit demonteren en de polirizers(kleurfilters) en de lcd panelen (rood/groen/blauw) goed reinigen. Wanneer dit niet gebeurt zal het stof, wat zeer hinderlijk gaat worden in het beeld, inbranden op de panelen. Dit alles is een zeer geavanceerde klus en zal eigenlijk alleen kunnen gebeuren door A/V technici. Wanneer de projector in een slaapkamer hangt zal onderhoud eerder moeten worden uitgevoerd, aangezien hier vaak meer stof voorkomt dan andere ruimtes. Ik weet wel zeker dat je voor een volledig verduisterde ruimte niet meer dan 1000/1500 ansilumen nodig bent. Wanneer je in een woonkamer bijvoorbeeld niet geheel kan verduisteren heb je al zeker 3000 nodig. DLP heeft dus de voorkeur en is bijna onderhouds vrij. Kleuren bogen in het beeld zal je alleen zichtbaar krijgen wanneer je werkt met een RGB aangeboden signaal. Resolutie ook niet belangrijk van een projector, wanneer je gebruik wilt maken van alleen video signaal. Projectoren en zeker LCD werkt alleen met een 4:3 systeem en wanneer er trucjes op het apparaat zitten voor 16:9 zal dit omgerekend worden. Denk maar aan een 4:3 tv waarbij er geen 16:9 formaat volledig beeld vullend kan worden weergegeven. En bij een 16:9 tv geen 4:3 beeld kan worden weergegeven zonder dat het beeld word oversized. Gelukkig kan er bij een projector alles aan gedaan worden qua formaat van het aangeboden signaal. Projectoren met een ingebouwde tv tuner genieten overigens ook de voorkeur, want als je dan toch al zo goed bezig bent, niet beginnen met een losse tv tuner danwel vhs recorder als tuner en vervolgens composiet het signaal aanbieden! Verder wil ik nog mijn ervaring delen met het gebruik van enkele projectoren aangezien ik 5 jaar als service technicus bij een AV bedrijf werkzaam ben geweest. SONY heeft de kwaliteit in de wilgen gehangen als het gaat om de kwaliteit van de lampen welke na een uurtje of 500 al zeker een procentje op 40 in lichtsterkte zal afnemen. Ook het inbranden van de lcd panelen en polarizers en dan voornamelijk de groene is gebeurd voor dat de 1500/2000 branduren voorbij zijn. Helemaal met een RGB aangeboden signaal en dan al helemaal niet met contrast op ruim 90% en een stilstaand plaatje van enkele minuten. Let er dus heel goed op dat conrast nooit boven de 80% uitkomt! Dit is een zelfde probleem met de televisie en pc monitor, lekker hoog contrast is alles goed kunnen zien, maar de levensduur zakt enorm naar beneden.(voor de grap de audio zaak binnen lopen en naar de tv's en projectoren kijken hoe het ervoor staat) Sharp is wel een goed product geworden en de kwaliteit is heel goed vergeleken met bijvoorbeeld Sony.Let dan bijvoorbeeld op de convergentie van het beeld(de 3 kleuren welke op elkaar staan bij een wit aangeboden plaatje/patroon)testbeeld is een goede test of patroon generator) Eiki zelfde als Sanyo, dan is de Sanyo aan te raden door de slechte naam van vroeger.Redelijk duur, maar daar is de kwaliteit ook naar. Barco en NEC eigenlijk goede naam gekregen door de professionele projectoren zoals de Barco (Data)8100/9200 en de NEC Mt5000 serie. Is niet mijn voorkeur. Toshiba en infocus de meest voorkomende projectoren in voornamelijk het bedrijfsleven en ook van goede kwaliteit. Voor de rest dus opletten met LCD, onderhouds contract afsluiten voor elk jaar.Hoge kosten door demontage LCD/prisma voornamelijk met de Eiki projectoren waarbij de lcd panelen vast geschroefd zitten op het prisma, welke na onderhoud weer geheel moeten worden afgesteld op convergentie, omdat de ruimte zeer beperkt is tussen de panelen. Toshiba is precies het zelfde verhaal, maar hierbij zitten de panelen vast en zijn niet demonteerbaar en vrijwel niet te reinigen! Sony ook vaste panelen maar met genoeg ruimte dus aanzienlijk minder werk! Philips is ook zeer onderhouds vriendelijk op dit gebied. Koop ook nooit een te kleine projector wat er voor het oog leuk uitziet dan een grote, maar hoe kleiner de projector des te kleiner de lcd unit en moeilijker toegangkelijk.Ook het ventilatie systeem is veel beperkter dan bij een grote projector, dit is dus ook heel belangrijk als het gaat om de levensduur van de lamp en lcd.Mijn ervaring is bij gebruik van meer dan 1500 uur per jaar, nooit het kleinste model nemen. Waar ook rekening mee moet worden gehouden is het type lens van de projector. Vraag wat de afstand moet zijn tussen de projector en het scherm/muur! Afhankelijk wat de gewenste grootte is van het beeld. Standaard is ongeveer 5 meter voor een beeld van ongeveer 2 bij 3 meter. Maar lens typen verschillen erg, groothoek of tele lens zijn als optioneel vaak erg duur. Voor meer informatie over de afstanden voor projectoren, ventilator geluid, ansi lumen, lamp branduren, resoluties en meer ga naar www.projectorcentral.com hier vind je alles. Oja, let ook bij aankoop of er een projector mount/beugel bij zit om het apparaat op te hangen. Succes ermee! Gr. Leon
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...