Ga naar inhoud

Stereo of toch computerspeakerset?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zit met de volgende vraag. Ik heb een Audigy 2 ZS Platinum Pro geluidskaart (:-)), met zo'n extern geval en afstandbediening enzo. Nu vraag ik mij echter af wat nou de betere speakers zijn. Op dit moment heb ik er 2x een stereo op aangesloten, 1 JVC MX-D302T (rear speakers) en een Philips FW46 (Front). Tussen de front speakers zit ook nog een oude Trust subwoofer geval (ja ik weet het, dat is niks), die weer doorlust naar de eigenlijke ingang om het zo maar te zeggen. Nu wil ik dus weten of het beter is een computerspeakerset te kopen (dat wil zeggen, of dat beter geluid geeft en al dan niet digitaal) of alleen een nieuwe subwoofer? Alvast bedankt... Edit: Is er anders nog iets, behalve een nieuwe subwoofer / speakerset, wat ik aan mijn configuratie kan veranderen om zo beter geluid te verkrijgen?
Link naar reactie
Verkopers in de winkel zeggen dat voor het beste resultaat de luidsprekers en filters op elkaar afgestemd moeten zijn. Persoonlijk ben ik het daar wel mee eens. Er zit altijd ergens een compromis. Wil je fase lineariteit (als dat in een huiskamer al bestaat), dat is een computerset vermoedelijk niks. Het concept subwoofer tart alles met wat ik vroeger geleerd heb, maar toch klinkt dat heel erg goed ... Ik ben benieuwd naar andere reacties.
Link naar reactie
Wat is je budget? Wat is het gebruiksdoel? Ben je erg kritisch? Hoe groot is de ruimte waar het spul komt te staan? Voor een niet al te gigantisch bedrag kun je heel fatsoenlijke computerspeakers kopen. Echter zullen die het qua geluidskwaliteit moeten afleggen tegen een fatsoenlijk stel boxen + versterker. Maar die is ook weer flink duurder. Een enkele fatsoenlijke B&W box kost al meer dan de gemiddelde computer-speakerset.
Link naar reactie
Tja, budget heb ik nog niet echt over na gedacht moet ik zeggen. Maar ik ben niet van plan er heel erg veel geld voor uit te geven... Gebruiksdoel: De muziek die ik draai (vooral Gothic en Fantasy / Power Metal) moet wat voller gaan klinken. Ook DVDs zoals o.a LOTR mogen een tikje indrukwekkender klinken. Spellen ben opzich nu wel tevreden mee, maar het kan altijd beter. Kritisch, tja, ik heb niet zo heel erg veel verstand van gekuid, maar ik heb wel het idee dat iig de bass een stukje beter kan. De ruimte is m'n zolderkamer, die is ongeveer 7 bij 4 ofzoiets...
Link naar reactie
Tja, ik weet niet eens hoeveel watt de voorste boxen zijn, maar de radio versterker is iig 175 watt :-). M'n rear speakers zijn 2x 60, op een versterker van 85 watt... Nogmaals, budget weet ik niet, maar ga maar uit van zo rond de 100 euro (ligt er allemaal een beetje aan) (inderdaad scholier). Maar ik weet nog niet zeker, ik wil eerst even weten hoeveel verbetering mogelijk is en of het daadwerkelijk loont / de moeite waard is.
Link naar reactie
[quote:c24517ea7e="Hu'uruun"]Tja, ik weet niet eens hoeveel watt de voorste boxen zijn, maar de radio versterker is iig 175 watt :-). M'n rear speakers zijn 2x 60, op een versterker van 85 watt...[/quote:c24517ea7e]Heb je 2 aparte versterkers en dan heel verschillend? Tja, op zou ik zeggen: ga met je favoriete muziek naar de winkel, en luister welke setjes (computer of kamer) voor jou voldoen. [quote:c24517ea7e="Hu'uruun"]Nogmaals, budget weet ik niet, maar ga maar uit van zo rond de 100 euro (ligt er allemaal een beetje aan) (inderdaad scholier). Maar ik weet nog niet zeker, ik wil eerst even weten hoeveel verbetering mogelijk is en of het daadwerkelijk loont / de moeite waard is.[/quote:c24517ea7e]Uitgaande van 100 euro, vermoedelijk een computer setje. Verkijk je alleen niet op het echte vermogen, dat is iha stevig opgeklopt. Voor een kamer van 4x7 meter, zou ik uiteindelijk kiezen voor een echt kamer systeem. Het verschil kan heel groot zijn. Wat betreft de bas: iha valt de bas uit kleine bas luidsprekers tegen zeker als het gaat om goedkoper setje. Kan je het volume van je huidige subwoofer behoorlijk opdraaien? Zo nee, dan zou dat toch wel vervangen moeten worden. De kosten voor een 5.1 versterker+geluidsboxen (zonder subwoofer) vermoedelijk 400 tot 1000 euro of nog meer. Overigens als je een goede 5.1 kamerset hebt dan heb je voor goed geluid en bij een veelzijdige 5.1 versterker (nog) geen extra subwoofer nodig. ZO'n versterker kan in combinatie met geschikte boxen, iha de bas via de normale L+R weergeven.
Link naar reactie
Nee, de subwoofer kan ik niet omhoog draaien, want dan vervormd het geluid direct. Het is een kloteding dat nét aan voldoet in deze opstelling. Maar ik heb me zojuist herinnerd dat m'n vader ooit nog een aparte subwoofer heeft gekocht voor zijn stereo opstelling (gewoon in de huiskamer), van 200 watt (ja, het vermogen is niet alles, maar dat lijkt me iig te prefereren boven 35......). Ik zal eens kijken of hij die kwijt wil en hoe het geluid dan klinkt.
Link naar reactie
[quote:37d7810e10="Hu'uruun"]aparte subwoofer heeft gekocht voor zijn stereo opstelling (gewoon in de huiskamer), van 200 watt (ja, het vermogen is niet alles, maar dat lijkt me iig te prefereren boven 35......)..[/quote:37d7810e10]Vermogen zegt helaas niet alles. Een goed systeem kan met 10W al een hels kabaal maken. Voor de veiligheid van de luidspreker is het kiezen van een zwaardere versterker verstandig om vervorming bij pieken in het geluid te voorkomen. Het probleem met subwoofers is vaak dat de luidspreker en/of box niet geschikt zijn om de lage tonen weer te geven. In dat geval wordt de versterker misbruikt om er nog wat van te maken. Met opdraaien van het volume hoor je in zo'n geval heel snel vervorming. Volgens mij is zoiets zonde van het geld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...