Ga naar inhoud

Dubbel beeld bij gebruik scart: welke oplossing?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Ik zit met het volgende probleempje. Mijn DVD/VHS combi is via een standaard scart kabel aangesloten op de TV. Als ik ofwel een DVD ofwel een videoband afspeel dan is er, heel lichtjes maar toch, op de achtergrond een ander beeld zichtbaar. Daar wil ik van af! Enig zoekwerk levert mij twee mogelijk oplossingen: 1. Een betere scart kabel kopen: betere afscherming van andere signalen. 2. PIN 20 (of 19 of 21???) van de scart stekker aan de TV kant losmaken. Het schijnt namelijk dat sommige TV's gewoon het signaal van de ingebouwde tuner terug blijven geven aan de scartkabel (via PIN 20) ondanks dat er vanuit de VCR/DVD iets naar de TV wordt gestuurd. Interferentie tussen de twee signalen zou voor het beschreven "ghosting effect zorgen. Wie weet de juiste oplossing? Alvast bedankt. Gr. Marcel
Link naar reactie
[quote:79dba55335="zeeforel"]Het schijnt namelijk dat sommige TV's gewoon het signaal van de ingebouwde tuner terug blijven geven aan de scartkabel (via PIN 20) ondanks dat er vanuit de VCR/DVD iets naar de TV wordt gestuurd. Interferentie tussen de twee signalen zou voor het beschreven "ghosting effect zorgen.[/quote:79dba55335]Wanneer het vage beeld van de TV afkomt, dan is dat te herkennen door de TV op een andere zender te zetten. Ik zou toch eerst proberen uit te puzzelen of de oorzaak in de TV zit, in de kabel of je VCR/Dvd.
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord. Ik ga het zeker testen. Uitkomst: Als ik bij een geactiveerde VCR (maar nog geen band spelen) het geluid van de TV heel hard zet hoor ik het TV kanaal dat ik aan had voor dat de VCR aan ging. Overigens zie je bij dat "ghosting" ook een brede band van links naar rechts over het scherm bewegen. Wie kan mij verder helpen?
Link naar reactie
Ghosting effect zegt mij niet direct wat. Ik ben bekend met de term schaduw beeld. Dat is kwestie van reflectie. Wat ik wel weet is dat wanneer ik mijn dvd aansluit op mijn TV via de Scart RGB en de videorecorder via de normale video aansluiting, dat er iets misgaat. Ik krijg dan een rollend beeld. Dit komt vermoedelijk doordat de RGB aansturing de gewone video-uit voor synchronisatie gebruikt. Dit lijkt me niet geheel volgens de regels. In ieder geval kan mijn TV niet met die combinatie overweg terwijl de 2 video-ingangen (composiet, RGB) volgens de handleiding gescheiden gebruikt moeten kunnen worden. In jouw geval kan er ook sprake zijn van overspraak, maar of de kabel daar schuldig aan is, dat weet ik niet. Meestal zijn de stekers en connectors en de aansluiting binnen de TV en de randapparatuur ook schuldig aan overspraak.
Link naar reactie
[quote:399e72aebd="phong huynh"]Afgelopen maandag kreeg ik om 18:30 uur een ...[/quote:399e72aebd]Ik weet niet zeker of dit een reactie op ondermeer mijn reactie. Met die RGB instelling op de Dvd speler ben ik bekend. Verder kent mijn TV 2 ingangen (Scart, waarvan de composiet is gedeeld met de composiet ingang aan de voorzijde van de TV) die ik middels de afstandsbediening kan selecteren. De ene laat alleen de composiet ingang zien, de andere de RGB ingang. Wanneer ik mijn Dvd speler gebruik in composiet of S-VHS dan wordt bij mij het beeld minder strak. Op zich heb ik dan verder wel een aardige kwaliteit. Oh ja, dat met de RGB op de Scart heb ik niet goed uitgelegd. Wanneer ik puur de RGB signalen doorgeven, dan krijg ik een rollend beeld. Wanneer ik samen de RGB ook de composiet ingang gebruik, dan krijg ik een stilstaand RGB beeld op de TV. Dat betekende voor mij dat ik een aparte Scart schakelbox nodig had om mijn videorecorder en de Dvd speler op de TV aan te sluiten.
Link naar reactie
[quote:a80270b386="phong huynh"]Zoals ik uit jouw bericht begrijp, dan heeft jouw tv maar 1 scart-aansluiting en op de front-aansluiting nog S-Video, Geel, Rood en Witte-aansluiting ... [/quote:a80270b386]Het is een 16 jaar oude Mono TV met 1 Scart aansluiting waarvan de video-in (composiet Scart) gekoppeld is aan de cinch ingang aan de voorzijde. Het gebruik van de Scart door VCR of Dvd blijft of/of.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...