Ga naar inhoud

is dit 5.1?


Aanbevolen berichten

er zit bij mij onboard een geluidskaart met meerdere pluggen. dan zou je zeggen dat het 5.1 is maar hij is heel verschillend dan een kaart die iemand heeft die ik ken.. kan ieamnd hier misschien een oordeel over vellen :) (of het nou 5.1 is of iets anders) [img:dc6221b34f]http://home.wanadoo.nl/edevries-dijk/5.1.JPG[/img:dc6221b34f][/img]
Link naar reactie
Volgens mij is het 5.1 Speakers: de voorste 2 speakers in een 5.1 opstelling of links en rechts als het een 2.0 opstelling is. Rear speakers: lijkt me duidelijk Center/left: is in ieder geval de center speaker in een 5.1 opstelling, wat er bedoeld word met "left" is me niet duidelijk. Meestal heeft de center speaker ook het x.1 bas LFE(low frequenty effect) signaal meegemixt en wordt dit er door je speakerset weer uit gefilterd en naar de subwoofer gestuurd. S/Pdif : sony/philips digital interface , kan coaxiaal zijn (kabel met tulp pluggen) maar kan ook optisch zijn (met een glasvezel kabeltje) Via de spdif kun je rechtstreeks het ac3 geluid van dvd's naar je boxen set sturen waarna het in de speakerset door een aparte ac3 decoder zal worden gedecodeerd tot 5.1 geluid. Je hebt daarvoor dus een 5.1 speakerset nodig MET dolby decoder. Vooral de optische (duurdere) variant levert een betere geluidskwaliteit, ik denk dat jij de coax versie hebt. je zult ff je mobo boekje moeten raadplegen om uit te vlooien wat er precies met dat centr/left bedoeld wordt. Of staat er soms "center/LFE" ? Recente mobo's hebben onboard sound welke zelf detecteerd wat je er op aansluit en of dat correct is. Zo kan 1 stekker dan dus meerdere functies krijgen afhankelijk van wat je aansluit op de andere stekkers. Of weet iemand anders wat er mee wordt bedoeld?
Link naar reactie
Ik volg jou, lijkt me ook buitengewoon onwaarschijnlijk, dat een enkel linkerkanaal met de center wordt gecombineerd. Afgaand op de "s/polf" neem ik aan dat het of slecht leesbaar is, of dat TS een bril nodig heeft. :) Overigens verschillen de meningen over optisch. Aangezien je daarbij twee extra omzettingen krijgt. Wat dus alleen maar verlies op kan leveren.
Link naar reactie
okidoki, ik kon het dus niet goed lezen en het is s/pdif bij die gene en dat is idd een tulp stekker. heb de handleiding er bij, staat eigenlijk niets intressants in: alleen iets: "note: Use 4-channel or 6-channel speakers for this setup." en in specification: audio: MCP-T Southbridge integrated controller MAC + Realtek ALC650 6-channel audio CODEC er staat veel 6-channel audio maar nergesn 5.1 sound, zit daar verschil tussen?
Link naar reactie
[quote:4084d911af="leondevries"]okidoki, ik kon het dus niet goed lezen en het is s/pdif bij die gene en dat is idd een tulp stekker. heb de handleiding er bij, staat eigenlijk niets intressants in: alleen iets: "note: Use 4-channel or 6-channel speakers for this setup." \en in specification: audio: MCP-T Southbridge integrated controller MAC + Realtek ALC650 6-channel audio CODEC er staat veel 6-channel audio maar nergesn 5.1 sound, zit daar verschil tussen?[/quote:4084d911af]Nee, 5.1 = 6 channel; Voor links/rechts, achter links/rechts, centerspeaker en nog een subwoofer (da's dus de .1) maakt 6 'kanalen' Ik weet alleen niet in hoeverre de subwoofer eigenlijk een apart kanaal is.
Link naar reactie
[quote:a2fee5cad3="GreyHornet"]je hebt toch , Links - Rechts - VOOR = Channel 1 Links - Rechts - ACHTER = Channel 2 Center - Sub = Channel 3 zoiets was het toch ? center & sub zitten op 1 kanaal ?[/quote:a2fee5cad3] Volgens mij: rechts ch1 links ch2 rechts achter ch3 links achter ch4 center ch5 sub .1 -------- totaal 5.1 En idd zitten op veel geluidskaarten de sub & center op 1 uitgang. In een hifi opstelling wordt het sub signaal (alles beneden xHz) onversterkt doorgegeven aan een actieve (versterkte) sub.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...