Ga naar inhoud

4 speed DVD-schijfjes op 8 speed branden ?


Aanbevolen berichten

Kan wel zijn bij die paarse Arita's maar niet altijd en volgens mij vaak alleen 6x. Hoe zit het met de kwaliteit van die op hogere snelheid gebrande schjjfjes ? Je kunt ook een getweakte firmware in je DVD-writer steken zodat hij een bepaald type schijfje op een hogere snelheid kan laten branden (succes niet verzekerd, maar je kan proberen).
Link naar reactie
Het kan niet en lijkt me ook vrij zinloos. Die beperking op een schijfje is er niet voor niets, het zorgt er voor dat error rates binnen de perken blijven. Wat heb je eraan als je ,welliswaar erg snel, de ene na de andere onderzetter brand? Enigste oplossing is een veranderde firmware welke de recorder toestaat om dat toch te doen, maar als de brand eigenschappen van de recorder niet zijn aangepast aan de hogere snelheid ga je toch weer misbaksels branden. Als een bep merk schijfje dus wel op 8x te branden is in een andere brander maar de jouwe doet dat niet dan komt dat omdat de brander fabrikant niet de kennis van zaken heeft om dat betrouwbaar voor elkaar te krijgen. Of ze hebben er geen zin in/geld voor over.
Link naar reactie
Nero detecteert zelf de maximale brandsnelheid van de betreffende DVD. Ik brand zelf met een Plextor PX-708 op 8-speed met DVD+R schijfjes van Ricoh(4x) en Philips(4x). Hiermee heb ik nog [b:b8ce34a14d]nooit[/b:b8ce34a14d] een misbaksel gehad! De opmerking van rwilligen, dat het zinloos is om sneller branden dan het medium aangeeft, is wat mij betreft onterecht. Greetz, Jee Jee
Link naar reactie
Nuance: iedereen denkt dat als het brandprogramma tijdens het branden niet crasht of afbreekt of een foutmelding geeft dat daarmee de brandsessie volledig voor 100% gelukt is en dat de gebrande schijf geen enkele fout bevat..... Was het leven maar zo simpel... Zelfs tijdens een goed verlopen brandsessie brand je brander honderden zoniet duizenden fouten. Ja, ook jouw mooie plextor, die ik overigens ook zelf heb, brand honderden fouten op een dvd/cd Fouten zijn geen probleem, er zijn tijdens het lezen ingebouwde fout detectie en correctie mechanismen die de fouten herstellen zodat data integriteit is gewaarborgt. DWZ: tot een bepaald fout percentage werkt dat goed, kom je daarboven dan houd het op en lees je corrupte data. De truuk is om bij het branden zo ver mogelijk verwijdert te blijven van die grens van leesbaar/onleesbaar aangezien je tijdens de levensduur van een schijfje ook zelf nog wat fouten toevoegd: krassen-vette vingers-stof-stof op de lazer enz. Als je al 99.9999% van het mogelijke aantal fouten op je schijfje brand dan blijft er niet veel ruimte over om daar later zelf nog wat fouten aan toe te voegen---> iedere minimale kras maakt de schijf onleesbaar. Maar denk ook maar eens aan "cd-rot", dat gaat ook met dvd's gebeuren... De combinatie die jij gebruikt : philips 4xdvd branden op 8x in een 708A is wat dat betreft zo'n beetje de slechtste die er is waarbij het fout nieveau gevaarlijk dicht bij de rand komt. Je kunt maar beter geduld hebben en op 4X branden als je nog enige zekerheid wilt hebben dat over een aantal maanden/jaren je schijfjes nog te lezen zijn.... De snelheids verhoging in dvd-branderland is 1 van de meest klantenbeduvelende en onzinnige die ik ooit heb gezien: men is technisch gezien net aan in staat om betrouwbaar op 4X een schijfje te branden zonder al te veel fouten laat staan 8 speed of 12 speed maar de 16 speed branders liggen op dit moment al in de winkel... Als je er het fijne van wilt weten: lees eens de regelmatig terugkerende brander test van het blad c't (Computertechniek), 1 van de weinige die daadwerkelijk in een laboratorium een oppervlakte meting laten doen van gebrande dvd's en cd's. De resultaten zijn meestal huiveringwekkend en voorspellen eenzelfde drama als aangetoond in de onlangs verschenen PCM-magazine test betreffende "cd-rot". Als ik dus "onderzetter" schrijf dan bedoel ik daar niet persee ,daarwerkelijk tijdens het branden mislukte schijfjes mee, ik reken al die philips 4X die jij op 8x gebrand hebt daar eigenlijk ook onder, no offence. [edit] de ricoh schijfjes (rnjhp-01 oid) zijn overigens hetzelfde als de philips en geven dus dezelfde resultaten en die zijn op 4 speed al niet zo best. Wil je op 8x branden dan zul je mitsubishi (verbatim-MCC)moeten zien te vinden, lukt dat niet dan kun je ook je toevlucht nemen tot DVD-R/W en op 4 x branden want met min schijfjes heeft de plextor geen enkel probleem, de gebrande kwaliteit daarvan is zelfs beter dan die van plus schijfjes en zonder bezwaar uitstekend te noemen.
Link naar reactie
in grote lijnen eens met onze mod die er wat technisch op ingaat. ander probleem als je4x op 8x brand is de houdbaarheid, dat zal de komende jaren wel blijken. Brand 4x op 4x en 8x op 8x, dat is de veiligste weg en wordt ook door de fabrikant gegarandeerd voor wat het waard is. De platinum 8x DVD+R doen het zeer goed bij mij (Liteon-ldw811s). Kostprijs bijna 1 euro per schijfje
Link naar reactie
Marketing, meer omzet, beduveling... het zal best. Toch komen 16 speed in de winkels te liggen. Kan me niet voorstellen dat een "half-bakken" product verkocht gaat worden. Want dan gooi je je merknaam te grabbel en kan je het shaken, zeker in de concurerende mondiale economieen van tegenwoordig.... met ofshore-IT en meer van dat soort blabla... schijnt trouwens strategisch management te zijn. De investeringen zijn het meest in de USA en Zweden, de landen met de hoogste lonen. Dat even terzijde... Het bovenstaande, noopt mij te zeggen dat als ik eenb brander koop, 16 x speed, dat die dan ook op goede kwaliteit brand en getest is, alvorens deze in de winkel liggen. Juist om de reeds genoemde redenen, markt. Kijk, bij Windows van Microsoft kan ik het me voorstellen. Een halfbakken product die met lapmiddelen overeind gehouden wordt met een vertraging op SP2 enz enz... enz... Maar toch niet van hardware of gaat het ook die kant op ? groet,
Link naar reactie
De uitgebreidere bijdrage van rwilligen werpt wel weer een heel ander licht op het verhaal dan de eerste reactie ........ Dat soort achtergrondkennis kom je als normale pc-gebruiker helaas niet iedere dag tegen in bijv. de bladen. Aangezien eigenwijzigheid niet altijd :roll: een goede eigenschap is wil ik graag wat meer dingen van je weten: Je geeft aan dat de Plextor 708 het veel beter doet met -R(W) schijfjes. Zijn er bepaalde merken, behalve die Verbatim, die erg goede resultaten geven op 4-speed? Kan ik zomaar reeds gebrande +R schijfjes op een -R van een ander merk overzetten, en geeft dit dan wel een goed resultaat? (ook als het orgineel misschien een brak exemplaar is) M.a.w. worden de fouten er dan weer uitgehaald? Bestaat er verschil in foutgevoeligheid tussen schijfjes die data of video-inhoud bevatten? Greetz, Jee Jee
Link naar reactie
[quote:ca3c09ab1c="Jee Jee"]Bestaat er verschil in foutgevoeligheid tussen schijfjes die data of video-inhoud bevatten?[/quote:ca3c09ab1c]Video weet ik niet. Data vs Audio iig wel. In die zin; bij data wordt er per sector meer ruimte gereserveerd voor een een soort CRC code. Dat zie je ook terug in het feit dat een audio CD van 74 of 80 minuten meer dan de aangegeven 650 of 700MB aan data bevat. Je zou er eens de diverse standaarden op na moeten lezen (red book, orange book, yellow book). [quote:ca3c09ab1c]Kan me niet voorstellen dat een "half-bakken" product verkocht gaat worden.[/quote:ca3c09ab1c]Dat wordt tzt wel weer goedgepraat met een firmware upgrade. Daarnaast heeft de gemiddelde consument geen kennis van zaken, of übehaupt de middelen om een goede test doen, dus komen dat soort beperkingen niet of nauwelijks boven drijven. Verder wordt het medium (de schijfjes die erin gaan) makkelijk - maar niet altijd terecht - als zondebok aangegewezen.
Link naar reactie
1 v/d belangrijkste waardes is de PI sum8/pif/pof oftwel de ruwe hoeveelheid ongecorigeerde fouten, des te meer des te lastiger het is om toch correcte data te krijgen via de correctie mechanismen. pif(parity inner failure) is de hoeveelheid fouten na 1e correctie en mag eigenlijk niet hoger dan 4 zijn. pof is de hoeveelheid niet meer te corrigeren fouten waarbij 1 dus al te veel is. Erg goed gebrande dvd's heben een PIsum8 van <30 met als uitschieter hooguit zo'n 280, daarboven spreek je toch wel min of meer van slechte brandkwaliteit ondanks dat tot de waarde 1000 er meestal nog steeds geen pof(dus absolute fouten) fouten optreden. dvd's en cd's worden maar door enkele fabrikanten gemaakt en zijn te herkennen aan de mediacode die met bv nero(tools) is uit te lezen, deze code staat dus op het dvd schijfje. Ik zet de mediacode tussen haakjes PI sum8/pif/pof waardes voor de plex 708 met firmware 1.04 dvd-r 4x maxell : 46/3/0 dvd-r 4x verbatim(MCC) : 47/3/0 dvd-r 4x tayoyuden-fuji/tdk : 25/3/0 dvd+r 4x ricoh (fuji/tdk) : 15/4/0 dvd+r 4x verbatim (MCC) : 13/2/0 dvd+r 4x op 8x ricohfuji/tdk/philips(rhjnp-o1): 1647/139/1 (!) dvd+r 4x op 8x verbatim(MCC) : 71/1/0 dvd+r 4x op 8x tayo yuden(plextor) : 155/10/0 dvd+r 8x op 8x verbatim (MCC) : 1552/115/1 dvd+r 8x op 8x philips : 1190/25/1 dvd+r 8x op 8x traxdata (ritek) : 184/17/1 Zonder er een oeverloos technisch gereutel van te maken: deze brander is alleen in zeer speciale gevallen geschikt om goede kwaliteit 8X te branden, je hebt het dan over de plextor en de verbatim 4x schijfjes. Met alle "echte" 8x schijfjes lijkt het ook hopeloos mis te gaan.... Nog complexer wordt het als je weet dat een andere firmware deze waardes kan verbeteren , maar ook verslechteren.... Mijn aloude stelregel: brand altijd 1 stap lager in snelheid dan dat de brander kan. Als het meezit kun je dus met de volgende generatie 12x branders betrouwbaar op 8x branden.... [edit] als je werkelijk belang stelt aan data integriteit dan begin je al enige maanden voor de aanschaf van je brander de diverse tests in c't en of C!T te lezen en kijkt kritisch naar de brandkwaliteit die uit de tests volgt, en dan pas ga je naar de winkel om je brander te kopen. En laat je niet misleiden door het idee dat fabrikanten in deze busines geen rotzooi verkopen, dat doen ze wel. [edit2} Een kopie van dvd+ naar dvd- gaat zonder problemen, andersom wil bij video-dvd's wel eens mislukken. Zolang je de data eerst naar de harde schijf ript en geen "cyclische redundantie fout" krijgt is de data ok.
Link naar reactie
Hoi rwilligen, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Voor mijn normale data-opslag hoeft de houdbaarheid van de schijfjes geen jaren te zijn. Een paar maanden is dan eigenlijk wel voldoende. Voor de regelmatige backups geldt eigenlijk hetzelfde. Deze zijn nooit ouder dan ca. 2 weken. Voor de opslag van digitale fotobestanden en zelfgemaakte video-dvd's is een lange(re) houdbaarheid toch wel gewenst. [quote:7c3203c077]dvd+r 4x ricoh (fuji/tdk) : 15/4/0 dvd+r 4x verbatim (MCC) : 13/2/0[/quote:7c3203c077] Lees ik het nu goed dat de dvd+r 4x van Ricoh (op 4x) wel een goed resultaat oplevert in vergelijking tot andere dvd-r 4x merken? Of is de pif-waarde zodanig belangrijk dat de 4 aangetroffen fouten het rechtvaardigen om naar de verbatim +r of een van de aangegeven -r schijfjes over te stappen? Ik gebruik firmware 1.04 Greetz, Jee Jee
Link naar reactie
Laat ik een beetje een idee geven van hoe je dergelijke test resultaten moet bekijken; Dergelijke tests zijn erg moeilijk om constant te krijgen en waarschijnlijk krijg je ook wel keer op keer verschillende resultaten binnen een bepaalde marge. cd en dvd branders zijn nu eenmaal apparaten die een behoorlijk complexe en gevoelige handeling uitvoeren, zelfs verschillende batches(productie datum van 1 fabrikant)van de schijfjes kunnen al verschillende resultaten geven. Waar het om gaat is de grote hoofdlijn en die is wel duidelijk zichtbaar; branden op 8x gaat de plex 708 niet erg goed af en 4x schijfjes op 8x branden kan afhankelijk van het schijfjes lopen van "goed" tot miserabel. Dat er kleine verschillen zitten tussen de PIsum waardes van de + en - schijfjes is min of meer verwaarloosbaar, er waren in de test nog meer factoren zoals Jitter en Asymmetrie. Jitter is de afwijking in de lengte van de gebrande putjes en asymmetrie beschrijft de kwaliteit van het signaal welke de dvd afgeeft als ie wordt gelezen. Bij de 4x schijfjes is de PIsum waarde zowel voor + als voor - best wel ok al is er nog wel wat te wensen, maar de Asymmetrie waarde bij de plus schijfjes was ook aan de hoge kant en dat maakt dat de conclusie was dat de 708 erg goed is in het beschrijven van dvd-R op 4x , iets minder maar nog steeds goed met DVD+R op 4x en erg wisselend maar hoofzakelijk slecht in het beschrijven van 4xDVD+R op 8X en 8xDVD+R op 8X. De resultaten zijn min of meer te kritisch om de gok te nemen. Wil je er echt het fijne van weten dan zal je toch die bladen moeten gaan lezen, ik kan in 1 reply niet een complete test herhalen in al zijn facetten.... [edit] ik hoop dat de topic starter ook nog wat gehad heeft aan de discussie die eigenlijk voortwoede in "zijn" topic? Sorry...
Link naar reactie
Ik heb er wat aan gehad ja. Het technisch geneuzel begrijp ik tot 30 % omdat dat niet mijn specialiteit is. Maar blijft interessant omdat ik net de NEC ND2510-A heb en tot op heden doet ie alles perfect. Heb tevens de gehackte firmware geflashed waarmee ik Bitsetting (DVD-ROM) aankan (via DVDInfopro) en dat ook gedaan heeft. Geen enkel probleem met het niet lezen van schijfjes. Ik gebruik die DVD-schijfjes van de Lidl, kosten 7,99 EUR per 5, merk Octron en dat werkt gewoon. Ik heb laatst een DVD-ROM gekopieerd en die werkt feilloos in het navigatiesysteem. Die Octron-schijfjes zijn 4x speed schijfjes. Mijn brander is 8 speed en nou dacht ik, kan hij dan ook die schijfjes zonder problemen op 8 speed gaan fikken ? Hij detecteert die 4x schijfjes als 4x en kan ook in Nero 6 geen 8x aankiezen. Toch las ik ergens dat je dat kan. Maar ja, die keuze heb ik nog niet gezien en nou vraag ik mij af, is het dan wel een 8-speed fikker ? Tja, voor de rest is deze weer een totaal nieuwe materie voor mij daar ik nog nooit een DVD-brander heb gehad en ik heb de keuze op de NEC laten vallen vanwege de zeer positieve reviews, dual layer-mogelijkheid (voor de toekomst) en omdat ie in tweakers op de 1e plaats van meest gevraagde brander stond. De NEC stond in een uitgebreide review ook dat ie juist op zeer hoge kwaliteit brand, niet de snelste maar de kwaliteit vind ik wel belangrijk. Dat die schijfjes na een paar jaar nog goed te lezen zijn.
Link naar reactie
Wat een onzinige praat!! Ben ik dan de enige die gewoon van de site van zijn brander fabrikant een lijst kan halen met alle dvd- en + schijjes en de snelheid waarmee ze kunnen worden gebrand??? elk BIOS van de branden heeft een lijst met de media en zodoende kiest de brande de sneleid zelf op basis van de lijst in het BIOS....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...