Ga naar inhoud

Videoband (Never Twice the Same Color) – DVD (PAL)


Aanbevolen berichten

Allereerst: jekuntbeterafentoespatieseneennieuweregelmaken, Dat leest beter en vooral: Bij het uitleggen van een nogal complex verhaal is het voor de lezer beter te begrijpen welke stappen je hebt gemaakt als je deze duidelijk verdeeld over korte blokken text. De weg die je hebt gevolgd is zo'n beetje de beste die je kunt doen, ik denk dat je via een capturekaart niet een echt veel beter resultaat zult behalen. Tenzij je bereid bent een (erg) dure capture kaart te kopen. Je zult dan een capture kaart moeten kopen met een A/D converter die kwalitatief in ieder geval gelijk is maar liever zelfs beter is dan de A/D conversie chip in je camcorder, je zit dan toch wel minimaal tegen een kaart als de matrox RTX-10 of 100 ,canopus DV-storm of vergelijkbaar aan te kijken. De winst zou dan voort moeten komen uit de pal/ntsc conversie die wegvalt. Je zult dan ook op zoek moeten gaan naar een kaart die expliciet ntsc productie kan maken. Een probleem welke je dan wel ondervind is dat je van de gemaakte ntsc-dv-avi's geen veiligheids backups kunt maken: je hebt immers geen ntsc dv-recorder. Je zult voor archivering en veiligheidstelling dan alleen gebruik kunnen maken van dvd. Gezien de door iedereen onderussen welbekende cd-rot en dus waarschijnlijk ook wel dvd-rot een niet erg geruststellende gedachte... voor nu: Er zal toch ergens een ntsc/pal conversie moeten plaatsvinden en aangezien je dvd recorder (kennelijk) deze stap niet kan maken is de enigste keus die je hebt om dit door je camcorder te laten doen. De door jouw in je tweede stap geprobeerde procedure mislukt waarschijnlijk omdat je ergens in je camcorder menu moet instellen dat je wilt doorlussen van analoog ----> firewire Op deze manier werk je welliswaar erg direct doordat de gedigitaliseerde video rechtstreeks naar de pc loopt en evt rechtstreeks op dvd gebrand kan worden maar je mist op die manier ook de ,imho erg belangrijke, "eerste veiligheids kopie" welke een zo recht toe-recht aan mogelijke digitale kopie is van je analoge materiaal. Deze "eerste kopie" krijg je wel op de door jouw laatst gebruikte methode. De laatste methode die je gebruikt is dus wel wat langer omdat je eerst de video op dv tape zet en daarna pas naar de pc sluist maar het is weldegelijk de beste van alle opties die je hebt. Als het materiaal uniek is dan zul je voor de veiligheidsstelling het best de volgende stappen maken: Kopier de analoge NTSC tape op nieuwe(!) , hoge kwaliteits DV-tapes. Na afronding van al het werk stop je de tapes (geheel terug gespoeld)in hoesje in een zipbag(zo'n plastic zak met ritssluiting) en wikkeld daarna het pakje in een stuk stuk zwart zuurvrij karton zodat er geen licht bij de tapes kan komen (let op:zuurvrij; vind je bij de betere boekhandel), je gebruikt geen plakband, gewoon dichtvouwen. Daarna stop je het pakketje in een tweede zip-bag en bewaar je het hele pakketje in kast ,ver weg van luidsprekers-tv's-radios ed, en zodanig dat de tapes rechtop staan. Op die manier zou een dv-tape zonder problemen zo'n 20-30 jaar moeten overleven zonder (al te veel)drop-outs. Uiteraard wil je ook een dagelijks bruikbare dvd hebben en ik denk dat als je werkelijk voor de hoogste kwaliteit gaat je de dv-avi het beste op de pc kunt coderen tot MPEG2 op de hoogste bitrate en branden met een pc-dvd brander. Standalone dvd-branders kunnen welliswaar erg goede kwaliteit op dvd maken maar zo goed als een software encoder zijn ze, voor zover ik heb begrepen nog steeds niet. Heb je geen probleem met de kwaliteit geleverd door de satndalone dvdrecorder dan kun je deze natuurlijk ook gebruiken. Maak in ieder geval wel direct 2 of 3 dvd's zodat je ook hiervan 1 kopietje in de kast kunt leggen.
Link naar reactie
IMHO: In my Humble Opinion... Ok, sorry, ik begrijp nu wat je bedoelt met : [quote] "Het volgende is mij wel gelukt, echter is dit het normale PAL-beeld, wat we hier in Nederland gebruiken" Wat je bedoelde is : het is mij wel gelukt maar met een pal video tape. Zodra je de ntsc video tape erin doet lukt het niet. Dat maakt mij voorgaande verhaal nutteloos, nou ja niet helemaal. Je probleem kan op twee plaatsen zitten: de vcr (VideoCassetteRecorder) waar je de ntsc tapes mee afspeeld, of de videocamera waarmee je probeert op te nemen. De videorecorder die je hebt is hoogst waarschijnlijk een model welke ntsc tapes afspeelt in "quasi ntsc-pal mode" Het is een oplossing van de industrie waarmee europeanen op hun pal vcr en pal-tv toch ntsc tapes kunnen afspelen. Bij dit systeem worden ntsc tapes geconverteerd naar pal op 60 Hz wat meestal een beter beeld opleverd dan een volledige ntsc-pal conversie. Het ntsc beeld wordt bij dit systeem dus wel geconverteerd naar pal wat betreft resolutie en kleur systeem maar de "framerate" blijft op de ntsc waarde van 60 Hz. De meeste tv's accepteren zo'n quasi ntsc-pal signaal zonder problemen en waarschijnlijk de jouwe ook, hij speelt de ntsc tape ogenschijnlijk goed af waardoor je het idee hebt dat je naar ntsc beelden zit te kijken., maar dat is dus niet zo. Maar videorecorders en dus ook camcorders hebben er problemen mee omdat het signaal geen van twee is. De andere mogelijkheid is dat je vcr weldegelijk ntsc tapes in ntsc afspeeld maar dat je camcorder niet met ntsc overweg kan. Mocht je videorecorder de quasi ntsc-pal playback hebben(manual-spec's ?) dan is dit soms uit te schakelen waarna de vcr een volledige ntsc-pal conversie doet en dit signaal zou je camcorder wel moeten kunnen opnemen. De beeldkwaliteit zal dan wel aanzienlijk slechter zijn dan wat je op de tv in quasi pal mode ziet. Zou je een capture kaart kopen dan blijf je nog steeds een probleem houden: je vcr is(waarschijnlijk)geen "echte" ntsc vcr. Het signaal wat je dus een capture kaart invoerd is dus nog steeds quasi pal en een capture kaart kan daar ook niet mee overweg. je zult dus als eerste moeten uitzoeken op welke manier jouw vcr je ntsc tapes afspeeld: als echte ntsc of als quasi ntsc-pal.
Link naar reactie
Je vcr's zijn allemaal quasi-pal-ntsc (denk ik) Het zijn dus geen echte ntsc vcr's Het schakelaartje schakeld tussen quasi-pal en colour converted ntsc. De ntsc 4.43 is ntsc maar met het kleur systeem van pal Echte ntsc is ntsc 3.58. Daarbij accepteerd je camcorder zowel geen echte ntsc als quasi. Geen van je apparatuur is dus geschikt om iets te doen met echte ntsc, logisch, we zitten hier in europa.... Zou je dus iets met de band willen doen dan zul je sowiezo een echte ntsc vcr moeten zien te bemachtigen. Of een capture mogelijkheid die iets kan met quasi-pal Wat je dan vervolgens met dat ntsc signaal doet is de tweede stap. Al met al wordt dat toch wel weer een kostbare operatie, voor 2 tapes... Een andere optie is een ntsc-pal converter maar die zijn ook niet goedkoop, iets van 600 euro en meer...., bv Tenlab maakt erg goede; http://www.tenlab.com Als je kijkt naar de hoeveelheid geld die je gaat uitgeven dan wordt het wellicht slimmer om de banden te laten converteren naar DV-pal..... Een budget oplossing die bij mij werkte is een oud model dc10+ kaart, deze had bij mij geen probleem met het quasi-pal signaal uit mijn jvc HR-DVS3 deck. Ik moest dan wel de oude studio 1.06 software gebruiken onder win98se want de nieuwe studio 7-8 software kon nix met het signaal en capturede alleen lost frames. Ik heb zo 35 ntsc tapes omgezet naar dv-pal, een hele hoop werk(1.5 maand) maar uiteindelijk wel gelukt. Maar daarvoor zul je wel eerst een dc10+ op de kop moeten tikken die ntsc aankan en dat is bij de latere modellen zeker uitgesloten, alleen een beperkte vroege serie kan dat voor zover ik heb begrepen uit een forum. Ik heb bij toeval zo'n kaart en heb ook bij toeval ontdekt dat ie ntsc kan lezen terwijl de spec's duidelijk zeggen dat de mijne een pal model is. Het blijft lastig...
Link naar reactie
Zoals ik al zei: het is allemaal veel geld uitgeven voor 2 tapes.... Je zult dus hoe dan ook een ntsc vcr moeten zien te krijgen en dan heb je pas 1 helft: je zult ook iets moeten hebben om dat ntsc signaal mee op te nemen. Je hebt dus twee apparaten nodig. Alleen een ntsc dvd-recorder kopen is dus ook geen optie want een echte ntsc recorder kan waarschijnlijk weer nix aanvangen met dat quasi signaal wat je nu hebt. De enigste oplossing met 1 apparaat is dus met een dc10+ en de oude software onder win98, dus geen winXP of win2000. Je zult dan een dc10+ moeten zien te vinden uit dezelfde serie die ik heb. Maar: wellicht zijn er ook andere capture kaarten die om kunnen gaan met quasi-pal. Wil je daarin zekerheid dan zit er denk ik niets anders op dan de diverse fora van de bekende fabrikanten te bezoeken en aldaar je vraag te stellen, of direct mailen met salessupport. wat betreft een Tenlab converter kan ik je niet zo veel vertellen, ik heb 1x zo'n ding zien werken, en dat was een dure, en dat zag er uitstekend uit, hoe het met een goedkopere is weet ik niet. Ik zou toch serieus overwegen om de 2 tapes te laten omzetten naar dv-tape(pal)....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...