Ga naar inhoud

Master en slave


Aanbevolen berichten

Actueel staan mijn twee harde schijven als Primary Master en Primary Slave ingesteld. Als Secondary Master zit een Pioneer DVD Rom en als Secondary Slave een Plextor CD RW. Ik voorzie nu tot de aankoop van een Plextor PX 712A over te gaan. Normaal lees ik op het forum dat de DVD als Secondary Master moet worden gezet. Is dit corrct ? In mijn geval zal ik dus mischien beter de Pioneer DVD Rom uitschakelen en vervangen door de DVD Writer. De Plextor CD-writer gebruiken voor het gewoon lezen/spelen van CD's en eventueel om CD's te schrijven. Zit ik goed. Bedankt.
Link naar reactie
[quote:28f8d6a966]Normaal lees ik op het forum dat de DVD als Secondary Master moet worden gezet.[/quote:28f8d6a966] Dit is correct! [quote:28f8d6a966]In mijn geval zal ik dus mischien beter de Pioneer DVD Rom uitschakelen en vervangen door de DVD Writer. De Plextor CD-writer gebruiken voor het gewoon lezen/spelen van CD's en eventueel om CD's te schrijven. Zit ik goed. [/quote:28f8d6a966] Nee, niet helemaal, 2 branders in een systeem werkt niet! Je kan dus het beste de DVD-Writer als Master instellen en de dvd-rom als Slave instellen en de CD-Writer eruit halen! De DVD-Writer kan als het goed is toch cd's branden!
Link naar reactie
Zou het kunnen dat de computerboer die mijn computer samenstelde ook weinig kaas had gegeten van master en slave. Bij de start had ik: - één harde schijf = primary master - een pioneer DVD-rom= secondary master - een CD writer= secondary slave. Nogmaals, in de CD-wrtiter documentatie staat nadrukkelijk vermeld dat de CD-writer als master op de secondaire 2-IDE moet worden aangesloten. Ik veronderstel (zal het na aankoop zeker in de documentatie moeten vinden) dat de Plextor DVD (+/-) writer waarschijnlijk op identieke wijze zal moeten aangesloten worden. Of moet het toch als primary master.
Link naar reactie
[quote:3164034912="Comp-Freak"]Dan heb je geen snelheidsverlies bij de hardeschijven. Anders moeten ze op elkaar wachten.[/quote:3164034912]Incorrect. Je kunt je brander BETER als sec. master zetten. Hoeft niet, een brander werkt ook wel goed als die op 'slave' staat. . Niet primair master, want daar hoort je OS te zitten. Ook zijn twee branders in een systeem geen probleem. Heb ik ook poosje gehad. Werkt best. En je kunt beter cd's branden met je cd-brander dan met je DVD-brander. Dat verlengt de levensduur van je lens :D
Link naar reactie
[quote:79c819fe8b="Comp-Freak"]Maar dan zou ik het zo doen: Prim. Master: Hardeschijf Prim. Slave: DVD-Brander Sec. Master: Hardeschijf Sec. Slave: DVD-Speler Dan heb je geen snelheidsverlies bij de hardeschijven. Anders moeten ze op elkaar wachten.[/quote:79c819fe8b] hoe doe je dat? aangezien een harde schijf kabel 80 en eentje vor de cdrom e.d maar 40 pinnen heeft of je moet een heel oude pc hebben :wink:
Link naar reactie
[quote:45d41b2ecf="r-type"]hoe doe je dat? aangezien een harde schijf kabel 80 en eentje vor de cdrom e.d maar 40 pinnen heeft of je moet een heel oude pc hebben :wink:[/quote:45d41b2ecf] Dat klopt niet. Een nieuwe hardeschijf heeft gewoon 40 pinnen. Verschil is alleen dat een nieuwe hardeschijf, dus (p) ATA 66 tot en met 133, gebruik maakt van een 80 aderige kabel, maar nog steeds met een 40 pins aansluiting. En cd rom station werkt perfect op zo'n 80 aderige kabel, alleen heb je er dan 2 in je pc zitten terwijl het anders met 1 40 en 1 80 aderige kabel af kan.
Link naar reactie
Helaas is het wel zo dat de IDE controller zich richt op de laagste snelheid van de aangesloten apparaten, dus als je een harde schijf samen met een optische drive op één controller aansluit dan wordt je dure ATA133 schijf maar met ATA33 (de snelheid van de optische drive) aangestuurd. Dit heb ik uit het instruktieboekje van mijn mainboard. Bovendien, 2 branders kunnen heel goed samen op één controller, dit heb ik bij mijn pc al jaren zo. Groetjes van jan Willem
Link naar reactie
[quote:25bbbea331="jwspruyt"]Helaas is het wel zo dat de IDE controller zich richt op de laagste snelheid van de aangesloten apparaten, dus als je een harde schijf samen met een optische drive op één controller aansluit dan wordt je dure ATA133 schijf maar met ATA33 (de snelheid van de optische drive) aangestuurd. Dit heb ik uit het instruktieboekje van mijn mainboard. Bovendien, 2 branders kunnen heel goed samen op één controller, dit heb ik bij mijn pc al jaren zo. Groetjes van jan Willem[/quote:25bbbea331]Nu heb ik pas geleden gelezen, dat dat niet meer zo is... :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...