Ga naar inhoud

Geluid van elkaar aftrekken


Aanbevolen berichten

Ik heb muziek (met akoestisch instrument) opgenomen op mijn PC via een microfoon voorversterker. De voorversterker geeft echter een redelijke brom van 50Hz, volgens mij komt dat door de voeding die erin zit. Kun je softwarematig deze brom van je opname aftrekken (of in het algemeen: hoe trek je geluid van geluid af)? Ik kan hem niet eruit filteren door bepaalde frequenties weg te laten, want dan klinkt de opname heel erg metaalachtig.
Link naar reactie
Brom in de versterker kan een aantal oorzaken hebben: - aardlus - netvoeding heeft te grote rimpel (of is niet stabiel genoeg) - slechte afscherming (van microfoon, versterker en/of kabel) Een 50Hz toon duidt op een aardlus of een slechte afscherming, een 100Hz toon duidt op een rimpel. Wegfilteren kan door een signaal met dezelfde toon in tegenfase erbij op te tellen. Dat vraagt wel vrij veel handigheid. Zelf zou ik proberen de oorzaak weg te nemen.
Link naar reactie
Ik kan geen oorzaak vinden. Wat moet je er aan doen om een microfoon of versterker af te schermen? De voeding van de versterker bromt wel een beetje, maar met een veel andere frequentie en vorm dan de ruis die ik zie. Er staan geen speakers o.i.d. in de buurt. Bestaat er trouwens ook een programma waarmee je van een geluid een tegenfase kunt maken? De ruis is namelijk zeer constant, misschien kan ik het zo elimineren.
Link naar reactie
Ik heb de FM en TV antenne eruit gehaald => helpt niet. Als ik de hele tv/radiokaart uit m'n pc haal heb ik ook nog steeds ruis. De ruis heeft een (niet perfecte) sinusvorm, iets hoekiger. Dit patroon komt niet overeen met het patroon van het geluid van m'n monitor, pc-voeding, voorversterkervoeding, transformators etc.
Link naar reactie
Die 50 hz brom, dat is toch gewoon de brom die komt vanaf het elektriciteitsnet... Wat je dan eigenlijk zou moeten doen, is een hoogdoorlaatfilter er tussen zetten op de 52Hz ongeveer. Dan filtert hij dus het geluid weg onder de 52 Hz en alles wat daarboven ligt, laat ie door. Dan zou het weg moeten zijn.
Link naar reactie
[quote:5402d34793="bbx"]Die 50 hz brom, dat is toch gewoon de brom die komt vanaf het elektriciteitsnet... Wat je dan eigenlijk zou moeten doen, is een hoogdoorlaatfilter er tussen zetten op de 52Hz ongeveer. Dan filtert hij dus het geluid weg onder de 52 Hz en alles wat daarboven ligt, laat ie door. Dan zou het weg moeten zijn.[/quote:5402d34793] die brom hoort niet vanaf het elektra net te komen, en zo'n hoog doorlaat filter heet een passieve crossover :wink: je hebt ook actieve dan kan je de frequentie instellen die hij moet filteren, dan kan je alle tonen tussen 48 en 52 hertz weg laten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...