Ga naar inhoud

7.1 set waar komt de 7 de speaker te staan ???


Aanbevolen berichten

hoi vraag ik wil nu een Creative GigaWorks S750 THX 7.1 gaan koopen maar ik weet niet hoe de speakers moet kommen te staan want ik weet wel hoe het moet bij 6.1 set moet 3 voor 3 achter 1 sup maar als ik de 7.1 set heb waar laat ik de 7 de speaker want het is een 7.1 set kan een van julie mijn helpen ps:er komt ook een SoundBlaster Audigy 2 ZS bij vast bedankt sub
Link naar reactie
[quote:255c45efd1="bbx"]Ik heb het nergens kunnen vinden, maar een opstelling als 3 voor, 2 opzij en 2 achter lijkt me het meest logische. 4 voor en 3 achter lijkt me nogal overbodig en 3 voor en 4 achter lijkt me ook teveel van het goede. [/quote:255c45efd1] Daar is best wel veel over te vinden. De kern van de zaak is dat je als luisteraar wordt omringd met luidsprekers à la bioscoop, alleen een paar minder. Alleen de juiste informatie, dat kost wat meer tijd. Kijk eens hier: http://entertainment.howstuffworks.com/movie-sound5.htm (klik op SDDS, Sony verhaal). Er zijn wel wat meer plaatjes, alleen heb ik de links daarvan niet onthouden. Ik heb overigens een boekje van RAF (sponsored by B&W, Rotel) gekregen waarin 'Home theatre' goed wordt uitgelegd. ook de 6.1, 7.1 opstelling staat daarin beschreven. Surround staat opzij van de plek waar je geacht wordt te zitten. 6.1 en 7.1 voegt achterin uw home theater (huiskamer) nog extra luidsprekers toe.
Link naar reactie
Hier een plaatje: [img:86d484b81c]http://www.musicianuniversity.com/i/0/surround_sound_setup_7_1.gif[/img:86d484b81c], die staat hier: http://www.musicianuniversity.com/70/surround_sound_7_1_speaker_setup.shtml En dat is er nog dit: [img:86d484b81c]http://www.hometheatersound.com/features/cinemacynergy/pics/200112_roomsetup_2.jpg[/img:86d484b81c] die staat hier: http://www.hometheatersound.com/features/cinemacynergy/cc_20011201.htm Zo is er dus nog wel meer te vinden.
Link naar reactie
[quote:931f3e5829="bbx"]ik heb niets gevonden van de S750 van Creative en de 7.1 opstelling. Ik had dus nog ff door moeten zoeken want er zijn natuurlijk nogmeer 7.1 producten. [/quote:931f3e5829]Veels te veel. Op zich is de kern van het verhaal duidelijk. De exacte plek van de luidsprekers in combinatie met de inrichting van de huiskamer en de eigenschappen van de luisprekers is vermoedelijk nog belangrijker. Ik vrees dat daarover weinig informatie beschikbaar is. Kijkend naar de theorie achter luidsprekers en luidsprekerkasten, ben ik verbaasd dat er vaak nog zo'n goed geluid uitkomt.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Mischien overbodig maar toch: de ideale opstelling voor een 5-6-7.1 set is alleen te bereiken als je in een vuurtoren woont. Er wordt nl als voorwaarde gesteld dat de afstand van iedere speaker tot aan de luisteraar gelijk moet zijn. = dus een cirkel.... Dit om verschillen in looptijd van de geluidsgolven te elimineren, alleen dan zal het geluid wat betreft ruimte-beleving correct klinken. Aangezien er maar weinig mensen in een vuurtoren wonen is daar dus een andere oplossing voor: de calibratie mogelijkheid van je geluidskaart of je software dvd speler. Het is het venster waarin je de grootte van de ruimte en de afstand van de speakers tot luisteraar kunt opgeven. Het is dus vrij belangrijk dat je dit zo nauwkeurig mogelijk doet. ( dus echt de afstanden opmeten)
Link naar reactie
[quote:6b36248452="rwilligen"]Mischien overbodig maar toch: de ideale opstelling voor een 5-6-7.1 set is alleen te bereiken als je in een vuurtoren woont. Er wordt nl als voorwaarde gesteld dat de afstand van iedere speaker tot aan de luisteraar gelijk moet zijn. = dus een cirkel.... Dit om verschillen in looptijd van de geluidsgolven te elimineren, alleen dan zal het geluid wat betreft ruimte-beleving correct klinken. Aangezien er maar weinig mensen in een vuurtoren wonen is daar dus een andere oplossing voor: de calibratie mogelijkheid van je geluidskaart of je software dvd speler. Het is het venster waarin je de grootte van de ruimte en de afstand van de speakers tot luisteraar kunt opgeven. Het is dus vrij belangrijk dat je dit zo nauwkeurig mogelijk doet. ( dus echt de afstanden opmeten)[/quote:6b36248452] lijkt me ook niet echt ideaal omdat je dan met vreemde herkaatsingen te maken hebt (zowieso in elke ruimte) idaal is dus gewoon buiten met geen bebouwing binnen 500 meter (hangt vanaf hoe hard je em zet) maar boeit dit... nee. Nog steeds geldt mijn vraag, hoor je in games mannetjes achter je lopen?
Link naar reactie
Dat 'boeit' zeker, want zonder de perfecte calibratie zul je die mannetjes achter op de verkeerde plaats horen ... Bovendien zal de perfectionist met behulp van speciale bekleding van vloer, muur en plafond de hinderlijke 'echo' weten te voorkomen. Let maar eens voor de grap op de bekleding van bioscoopzalen & theaters ...
Link naar reactie
Ja, het leek me nogal self-explanatory maar goed. Een ruwe uitleg die wetenschappelijk niet correct is maar wel verheldering werpt op het principe: Stel de frequentie van een gemiddelde toon bv 1700 hz, dan hebben de door de luidspreker uitgezonden golven een staandegolf lengte van ongeveer 20 cm Dat is dus deze waarde: [img:47aaa19647]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/golflengte.PNG[/img:47aaa19647] Als jij 1 luidspreker pak-em-beet 5 cm van locatie verandert dan hoort je linker oor daar waar het kruisje is: [img:47aaa19647]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/topwave.PNG[/img:47aaa19647] En je rechter oor hoort dit: [img:47aaa19647]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/middenwave.PNG[/img:47aaa19647] Verplaats je de luidspreker 10 cm dan wordt het nog erger: [img:47aaa19647]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/dalwave.PNG[/img:47aaa19647] Voor mensen die hier totaal geen kaas van hebben gegeten: de hoogte van de sinus stelt de geluidssterkte voor. in het tweede plaatje is het kruisje op maximale geluidssterkte , in het derde plaatje is het op 0 , en in het vierde plaatje is de geluidsterkte negatief maximaal. Als je dus bij het invullen van de delay tijden in de configuratie van je player een fout maakt van 5 cm dan hoort ,theoretisch, je linker oor 100% en je rechteroor hoort NIX. Gelukkig zit er tussen theorie en praktijk een wereld van verschil en blijkt het allemaal toch niet zo nauw te liggen maar als je de configuratie van je set niet correct/nauwkeurig doorvoert dan kun je locatie bepaling van specifieke effecten wel zo'n beetje vergeten en is het hele effect van je 5.1 setje min of meer kaduuk. Of en waneer je een mannetje achter je hoort lopen is dus afhankelijk van een x aantal zaken maar daarvan zijn de luidsprekers eigenlijk niet zo veel van invloed op. het goed afregelen van de delay waardes heeft relatief gezien veel meer effect dan het verschil tussen een setje van 100 euro of 1 van 1000 euro. Zeker als je een vergelijking maakt tussen verschillende setjes waarvan de 5-6 of 7 speakers binnen 1 set allemaal hetzelfde zijn kwa konstructie. Op ruimtelijk effect ( een kathedraal of een bezemkast),veroorzaakt door echo-nagalm ed hebben de luidsprekers wel veel invloed aangezien je het dan hebt over de nauwkeurigheid waarmee de spreekspoel van een luispreker een sinus kan volgen. Een tweede reden voor het correct instellen van de delay waardes is het timing verschil in ontvangst van een links en rechts uitgezonden geluid. Dit volgt min of meer uit bovenstaand verhaal maar is wezenlijk anders. Het bovenstaande verhaal gaat er nl van uit dat er een constante toonhoogte is maar dat is natuurlijk niet zo. stel een muziekje: 1a-2b-3c-4d-5e-6f-7g-8h-9i Als de delay waardes van je setje niet correct zijn dan hoort op zeg moment no: 4 je linker oor de toon "d" maar je rechteroor hoort dan, afhankelijk van de fout ,toon "c" of "e" Je ruimtelijke verdeling van effect is in dat geval dus ook compleet kaduuk...
Link naar reactie
Niet alleen in een 'ronde' kamer ... zelfs in een normale kamer kun je last krijgen. Niet alleen van + golf & - golf = niks, maar ook van + golf & + golf = dubbel zo veel. Oftewel : sommige frequenties kunnen wegvallen terwijl anderen juist versterkt worden. Als je dat optelt bij de frequentie-karakteristiek van je luidsprekeres & versterker dan is het vrij duidelijk dat je niet zo maar wat kunt kopen en in je kamer kunt neerzetten. Gelukkig heb je in de praktijk ietwat meer speelruimte dat je ook zonder 100% perfecte metingen redelijk geluid hebt, maar voor de rest is inrichten van een bioscoop/theater/concertzaal niet voor niks een heel apart vak.
Link naar reactie
Ik pretendeer natuurlijk niet een complete uitleg te geven, daar is het veeeeeeeel te complex voor. maar het ging in dit geval, dacht ik, om het ruimtelijke effect van mannetjes die achter je lopen, of van links achter naar rechtsvoor. Audio is een vak appart en je kunt er je hele leven aan wijden, en dan weet je het nog niet helemaal... Interferentie,reflectie,absorbtie,delay enz enz enz. Als je het echt serieus wilt aan pakken zijn dat allemaal zaken om rekening mee te houden. Maar als je zo ver wilt gaan begint het eigenlijk al met de ruimte: die zou je dan moeten laten (of zelf doen) uitrekenen, compleet met bijbehorende wand bekleding,vloerbedekking, meubels,refelectie schermen enz enz. Voor de meeste van ons , en ook ik dus, is het roeien met de riemen die je hebt. je koopt een setje waarvan jij denkt dat het knap klinkt, plaatst dat zo ideaal mogelijk en stelt de hele boel zo knap mogelijk af. Voor het afstellen is er hulp: er zijn speciale "afregel" dvd's waarmee zowel beeld als geluid van een dvd-set zo optimaal mogelijk is af te regelen. Ik kan de bookmark niet zo 1-2-3 meer vinden maar als je in de winkel ff in zo'n audio-video-dvd magazine zoekt dan vind je ze wel tussen de advertenties, wellicht is er met google ook het nodige te vinden. Zo'n dvd is niet goedkoop en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook zonder doe, maar ik heb er onlangs 1 in werking gezien bij een kennis en ik moet zeggen: dat scheelt wel een hele hoop gemodder en onzekerheid. In pak 'm beet 1 uurtje heb je alles goed af geregeld staan... Ik zit er dan ook aan te denken om er binnenkort ook maar 1 te gaan kopen.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...