Ga naar inhoud

Wie helpt mij uit dit boxenprobleem???


Aanbevolen berichten

Beste allemaal, Ik ben van plan een Home Cinema set aan te schaffen van Harman Kardon, de AVR230, met de DVD 22 erbij. Ik wil graag goede boxen hierbij en nu is mijn oog gevallen op de JBL SCSset 178 of de JBL SCS 146. De 178 is een (houten) beukenboxenset die wat groter zijn dan de boxen van de 146. Dit zijn zilveren metalen boxen. De subwoofer is bij beide 100 watt. Het aantal watt bij de kleine boxen scheelt ook niet van elkaar. Kan iemand mij vertellen of jullie ervaring hebt met deze boxensets en of de grootte en het materiaal uitmaakt voor het geluid die deze boxen geeft. De 146 heeft 7 boxen, de 178 5 stuks. Alvast bedankt! Kraai
Link naar reactie
Moeilijk te zeggen, hangt een beetje van je eigen smaak af qua (klank)kleur. Ik zou gewoon naar de betere HiFi zaak gaan en rustig luisteren (neem je eigen DVD-tjes mee). 'Toonaangevende' merken daarin zijn: Mission, Magnat, Infinity en natuurlijk B&W. Zijn allen een stukkie duurder dan JBL. JBL is trouwens wel goeie value for money, maar als je alles uit je Harman Kardon wilt halen, dan zou ik voor een echt merk gaan. Anders kan je net zo goed JVC-apparatuur nemen ... :wink:
Link naar reactie
Ik ben het eens met de eerder gemaakte opmerkingen. Nog wel even gezocht op internet "jbl scs 178". Dat setje kan best goed klinken. Het ziet er uit als een set volwaardige luidsprekerboxen. Ook een paar recensies die ik zo zag, waren positief. Op de JBL site ook iets over setje 146. Tja, dat setje lijkt me speelgoed. Zal wel klinken, maar dan à la JVC(?). Kleine boxjes kunnen echt geen lage tonen weergeven, en voor dat soort boxjes is 100Hz al erg laag ... Er bestaan wel hele speciale kleine luidsprekerboxjes, maar die hebben ook hele speciale prijzen. Het 146 setje ziet eruit als 1-weg speakertjes. Dus ja, alleen bij lage geluidsvolumes "redelijk" geluid. Mijn eigen ervaring is dat geluidsboxen (vaak 2-weg) gewoon al stukken beter klinken. Wat echt goed is, dat blijf een kwestie van smaak en wat je wil betalen. Ook is mijn ervaring dat een matige luidsprekerbox die gebruikt (misbruikt) wordt als subwoofer vaak stukken beter klinkt dan de de meeste goedkope subwoofers. In zo'n geval weet je zeker dat die subwoofer waardeloos is. Omdat de meeste subwoofers actief zijn (met versterker) is een goede vergelijking niet echt makkelijk.
Link naar reactie
[quote:5f1d2e3148="Obi-wan-kenobi"]... De boxjes van Mission zijn daarbij een goed voorbeeld. Maar zoals ik al zei: luisteren is pas weten! :wink:[/quote:5f1d2e3148] Ik heb gezegd dat er kleine boxjes bestaan die goed klinken. Dat zijn vrijwel zeker geen 1-weg boxjes en vrijwel zeker ook dure. Dat laatste heb ik inderdaad niet expliciet gezegd, ik dacht dat mijn opmerking over een speciale prijs voldoende duidelijk was. Er is toch nog wel een extra verschil. Normale luidsprekers kunnen een magnetisch veld uitstralen dat problemen kan geven met beeldschermen. Je moet dus met vrij veel factoren rekening houden, en je eigen gehoor, blijft inderdaad het belangrijkste.
Link naar reactie
[quote:bba39ab1dc="Obi-wan-kenobi"]sets met relatief kleine boxjes het geluid niet [/quote:bba39ab1dc]Je hebt gelijk, ik heb het dus wel opgeschreven. De kleine boxjes die ik in gedachten had, die kunnen dat niet omdat er domweg geen ruimte voor is. Zo'n boxje is dan zo groot als de luidspreker zelf. Voor de wat grotere kleintjes, is er vaak wel ruimte.
Link naar reactie
Tja B&W Mission duurder en goed. En dan komt ook de muziekkeuze om de hoek kijken. Mission en (in mindere mate) B&W klinken meestal beter op klassiek dan de amerikaanse merken: JBL, Altec etc. Aan de andere kant JBL heerste zeer lang de studio monitor markt. Dus de kans dat je favoriete cd'tje afgemixed is op JBL (studio monitors) is niet ondenkbaar. Jbl heeft over het algemeen een hogere SPL (geluidsdruk) dan europese merken. Dat betekend dat het rendement hoger is, dus een JBL zal op het zelfde volume harder klinken. MAAR vergis je niet in Homesets die zijn gemaakt voor av weergave en zijn altijd minder dan een "echte HIFI set" Harman is natuurlijk top op dat gebied.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...