Ga naar inhoud

Beveiliging van (legale) CD`s afhalen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil recent aangeschafte games gaan back-uppen, zoals Battlefield Vietnam en FarCry. Als je direct een 1 op 1 kopie maakt en ik wil de game met de gebrande schijf gaan spelen vertelt hij mij dat ik de juiste cd erin moet doen. Dit komt doordat ik de beveiliging heb meegebrand (?). (Safedisk?) Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de beveiliging van bijvoorbeeld BF-Vietnam eraf halen, zodat wanneer ik hem wil spelen met de gekopieerde schijf niet zo`n foutmelding krijg? Bedankt voor de hulp.
Link naar reactie
CloneCD is in Nederland niet illegaal! Zolang de EU wetgeving t.a.v. CD's en DVD's kopieëren in Nederland nog niet van kracht is mogen er backup's gemaakt worden. En ook wanneer de EU wetgeving daadwerklijk hier van toepassing gaat worden is het nog maar net de vraag of een rechter je heirvoor zal veroordelen, mits het voor eigen gebruik is. Op Cd's en DVD's zit in Nederland niet voor niets een toeslag voor het kopieëren.
Link naar reactie
Ben niet 100% duidelijk geweest. Er mogen binnnen de nieuwe EU wetgeving nog steeds kopieën voor eigen gebruik gemaakt worden, alleen beveiligingen mogen niet meer "gekraakt of omzeild' worden. Maar zoals gezegd, zelfs dat zal in Nederland niet nageleefd gaan worden zolang het om particuliere kopieën voor eigen gebruik gaat. Voorwaarde is wel dat je zelf de kopie maakt vóór jezelf! Een leuk detail is dat je niet de eigenaar van het orgineel hoeft te zijn. Je mag dus een CD/DVD lenen of huren en daavan voor eigen gebruik een kopie maken.
Link naar reactie
Ik gebruik het programmaatje DVD Shrink. Zodat je orginele dvd's naar je hardeschijf over zet, en hem vanuit daaruit brand zodat er geen beveiliging meer op zit. het programmaatje heet DVD Shrink ( http://www.extradvd.nl/html/dvdshrink.htm ) Denk niet dat het met games lukt, maar Clone cd is inderdaad net zoiets maar dan niet alleen voor dvd's.
Link naar reactie
[quote:a843d0973c="BFG"]Meen je dat, dat je niet de eigenaar hoeft te zijn van de originele cd of dvd en toch mag je er een kopie van in bezit hebben?? Dus zolang je geen handel hebt erin(zoals er een heleboel zijn die dat wel hebben) is het niet illegaal??? Grappig![/quote:a843d0973c] Precies! Zolang het om kopieën voor eigen gebruik gaat maakt heb je de vrijheid dit te doen. Dit geldt voor muziek en video. [b:a843d0973c]NIET[/b:a843d0973c] voor software!! Je kunt dus bij vrienden, kennissen, bibliotheek of videotheek materiaal lenen/huren en er voor jezelf een kopie van maken. Het is zelfs zo dat je meerdere kopieën voor eigen gebruik mag maken, zolang dit als reël beschouwd kan worden. Dus bijvoorbeeld een muziekcd voor thuis en in de auto. De wet zegt echter dat je alleen kopieën voor jezelf mag maken, maar onder geen enkel beding voor anderen!! Hierbij mogen eventuele beveiligingen omzeild worden! Dit alles volgens onze huidige Nederlands Auteurswet uit 1912. De nieuwe EU wetgeving verbiedt het maken van kopieën als voor het maken van een kopie een beveiliging uitgeschakelt moet worden (zoals bijv. CloneCD doet). In een aantal EU landen is deze EU wetgeving al sinds enige tijd van kracht, en het gebruik van o.a. CloneCD hierdoor dus verboden. In Nederland is deze EU wetgeving nog niet van kracht, omdat daarvoor eerst de wet aangepast moet worden. Experts zijn het er echter al over eens dat Nederland een soepeler beleid zal voeren t.a.v. van het omzeilen van beveiligingen voor het maken van een veiligheidskopie. Het belang van de consument om over een veiligheidskopie te beschikken worden groter geacht als het belang van de EU wetgeving. Hier komt nog bij dat er op lege cd's en DVD's in Nederland al een kopieer toeslag zit. Deze toeslag komt ten goede aan de rechthebbenden (platenindustrie, bands, etc.) Het downloaden van muziek of films kan dus strafbaar zijn, maar dat hoeft niet. Als de aanbieder namelijk zijn orgineel materiaal aanbiedt mag je hiervan een kopie hebben. In de praktijk betekent het dus dat dit downloaden mag, aangezien het zeer moeilijk te bewijzen zal zijn of diegene van wij je de kopie "gemaakt" hebt het orgineel had of reeds een kopie. :wink: [b:a843d0973c]Let wel: Het kopieëren van een kopie is ten aller tijden verboden.[/b:a843d0973c]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...