Ga naar inhoud

Welke codec heeft iedereen op zijn compu?


Aanbevolen berichten

Ik maak regelmatig kleine filmpjes op de computer en geef die dan aan kennissen. Ik krijg dan vaak het commentaar dat het filmpje niet af te spelen is. (juiste codec ontbreekt: divX, VidX, MPEG?) Met welke Codec kan ik nu het beste filmpjes maken zodat: -Een goede kwaliteits ontstaat, -Het filmpje toch niet te groot is -Iedereen het standaard op zijn compu kan afspelen MVG BdeGroot
Link naar reactie
Om een willekeurige video af te kunnen spelen, zullen d'r altijd codecs nodig zijn op het systeem. Windows installeert standaard al wat codecs, maar niet de codecs die het meest gebruikt worden. Die codecs worden net veel gebruikt door films etc. Deze codecs (voornamelijk DivX en Xvid) (WMA is meestal al geïnstalleerd op een Windows-systeem) moet je dan afzonderlijk installeren. Wat ik nog wel es doe is het volgende; gewoon een setupbestand bíj de film op een cd zetten. Deze bevat dan de codec waarmee de film gecodeerd is. Kan men nooit meer zeggen dat het niet werkt. Onthou vooral dat de standaard codecs die op je systeem zitten, nooit geen goede compressie kunnen behalen zoals DivX of Xvid.
Link naar reactie
Mocht je echt een standaart altijd aanwezige codec willen gebruiken dan is Indeo 5.xx je keus. Het is van de standaart codec's degene die het best presteerd alhoewel de kwaliteit niet vergelijkbaar is met divx/wmv ed. Je hebt bij de codec 2 keuzes voor instellingen: op kwaliteit of datarate. datarate instelling: de datarate is constant en de kwaliteit schommeld kwaliteitsinstelling: de kwaliteit is constant en de datarate schommeld. Gebruik je de datarate instelling (voor webvideo de meest verstandige keus)dan zul je de kwaliteitsinstelling op 85% (of lager) moeten zetten aangezien anders de eerste x aantal seconden alle datarate wordt opgesoupeerd om daarna vervolgens in elkaar te storten. Indeovideo kan weldegelijk van heel hoge kwaliteit zijn maar niet (echt) bij een lage datarate, de codec is meer bedoeld om op medium datarate van zeg 1-2-4 Mb/s video te coderen. Een goed tweede is het videocd formaat waarvoor op iedere windows pc een afspeelcodec aanwezig is, videocd is echter in de standaart instelling niet echt web geschikt aangezien de datarate dan op 1374 Kbs ligt. Videocd is standaart SIF formaat (standart interchangable format) en dat is 352x288 voor pal maar er is ook de moegelijkheid van QSIF (quarter sif) van 176x144 waarmee je met een videodatarate van 250-300 Kbs beter uitkomt. Als laatsate is daar natuurlijk het windowsmediaformaat waarvoor op de meeste pc niets geinstalleerd hoeft te worden(vanaf mediaplayer7), indien er een codec nodig is dan dl mediaplayer deze vanzelf. windows media maak je met de windows mediaencoder of moviemaker(winXP) welke gratis is.
Link naar reactie
Download het Gordian Knot Codec Pack en laat die iedereen waaraan je dingen geeft instaleren, ze hebben nu alle benodigde codecs en de nieuwe ffdshow en andere handige dingen, heeft overigens ook de nieuw XviD 1.0 codec. Hier te downloaden (Gordian Knot Codec Pack) http://www.sectie.be/algemeen/downloads/downloads.htm
Link naar reactie
edit: woops je wilt weten watvoor codec.... geen idee maar geef die mensen gewoon vlc :P ik gebruik het liefst geen codec zooi.... ik gebruik gewoon VideoLAN (VLC) met z'n eigen codecs etc :D http://www.videolan.org/ [quote:7834abd8d0]Free Software and Open Source video streaming solution for every OS![/quote:7834abd8d0] heerlijk gewoon [i:7834abd8d0]tis geweldig mike![/i:7834abd8d0]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...