Ga naar inhoud

Bestaat DVD schrijven op "Mount Ranier" wijze al ?


Aanbevolen berichten

Hoi, Met een CD RW kan je op de schijf steeds iets erbij schrijven of er afhalen met b.v. de Windows Verkenner. Kan dit ook al bij DVD schrijvers op een DVD schijf ? Zo ja bij welke typen of zijn hier nog beperkingen in. Men noemt dit geloof ik "Mount Ranier" writing en zo ver ik weet konden de dvd schrijvers dit nog niet en cd schrijvers wel. Wie weet hier wat meer vanaf ? Alvast bedankt voor de reactie
Link naar reactie
Ik weet niet of het Mount Ranier heet, maar volgens mij kan het. Bij nero zit in ieder geval software, InCD 4, waardoor dit kan, ook met DVD. Maar of de huidige branders het al ondersteunen? Maarja, waarom zou je softeware maken die iets kan, als er nog geen hardware is die het kan, dus ik denk dat het al mogelijk is. Wat wel zo is, is dat op die manier branden, ervoor kan zorgen dat sommige dvd-lees apparaten, de gebrande DVD dan niet herkennen.
Link naar reactie
Ja dat kan, maar het is anders dan jij denkt. Het systeem wat jij bedoeld heet "packet writing" , software daarvoor bestaat al langere tijd , ook voor dvd's. Met de software kun je een schijfje formateren en daarna als een diskette/harde schijf benaderen, je kunt er dus bestandjes op slepen en evt ook weer verwijderen. Packet writing gebeurt mbv het bestandssyteem UDF maar tot voor kort maakte iedere software schrijver daar zijn eigen systeem van. Packet writing kent al heel lang een x aantal problemen waaronder het formateer probleem: kost veel tijd en de betrouwbaarheid was niet geweldig, ik heb dat zelf al meerdere malen mogenm ervaren: cd's die ineens niet meer leesbaar zijn, data weg enz enz. Het nieuwe systeem heet Mount Rainier en kent een aantal verbeteringen maar niet per definitie vernieuwingen, een hoop van de features van mount rainier waren voorheen ook mogelijk met HP writers icm met DirectCD van Roxio(voorheen adaptec). Een aantal features zijn wel nieuw waaronder het error-correctie managment dat voor een groot gedeelte door de drive zelf wordt geregeld. Zo kan een mount rainier drive/software de schijf in de achtergrond formateren, 1 uur wachten is er dus niet meer bij, je kunt na 1 minuut al beginnen met bestanden op de schijf zetten. MR kent ook een uitgebreid error correctie systeem wat enigszins vergelijkbaar is met het error systeem van harde schijven. En zo zijn er nog wel meer features. INCD4 van Nero/ahead kan het mits uiteraard de drive er voor geschikt is en je de optie kiest. Ik kreeg zelf de indruk dat het nog steeds niet goed is uitgewerkt en dat er nog behoorlijk wat bugs in zitten. Een drag-and-drop dvd impliceerd per definitie dat je het ding de hele tijd in je drive hebt zitten en gebruikt als een extra harde schijf en dus intensief gebruikt. Zolang het niet echt betrouwbaar is geeft dat mij een ongemakkelijk gevoel want je staat raar te kijken als je reboot en je bent 3 of 4 GB aan data kwijt..... Ik heb tot 5 x aan toe(dus 5 dvd's) een dvd-rw formateer actie mogen afsluiten met een crash waarna de dvd leeg was, weer opnieuw gewist moest worden en nogmaals geformateerd moest worden waarna het wel goed ging. Dat ( 1 v/d hoeveel?) probleem schijnt in de laatste rease van INCD te zijn opgelost.... Het laatste wat ik met betrekking tot dvd-rw heb gelezen in de C't van deze maand is dat dvd-rw's eigenlijk eerst 10x moeten worden beschreven(volledig) en gewist(volledig) zodat de transferlaag op dvd "inbrand". Bij iedere brand cyclus verander het cristal materiaal iets waardoor de laser meer/minder vermogen nodig heeft/moet geven om de dvd te beschrijven, pas na een keer of 10 is die toestand stabiel geworden en verandert het benodigde vermoge niet meer. Ga je meteen op een nieuwe dvd schrijven dan loop je het risico dat sommige gebieden meer worden beschreven dan andere en dus met het verkeerde vermogen worden gebrand: data verlies....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...