Ga naar inhoud

boxen gaan met "plof" aan en uit


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een nieuwe geluidskaart geinstalleerd (een SB 4.1 digital). Sinds die tijd gaat bij het aan- en afsluiten van het systeem de box waarop het lampje brandt en waar het volume geregeld kan worden met een plof aan- en uit. De nieuwe geluidskaart zit in hetzelfde slot als waar de oude eerst zat. Hoe dit te voorkomen? Erg gezond voor de boxen lijkt me dit niet.
Link naar reactie
[quote:e76f156ad9="Richard van Wuyckhuyse"]Is niks ernstigs.[/quote:e76f156ad9] Dat zeg ik je niet na. De speakers (in ieder geval de gewone audio speakers) lopen wel degelijk enig risico, zeker als de plof "te luid" is. De enige remedie is de luidsprekerversterker later in te schakelen, en hopelijk is die plofvrij. Misschien dat computer luidsprekers er anders op reageren en er geen schade door ondervinden. Persoonlijk geloof ik dat niet. Het probleem met computer luidsprekers is, dat deze vaak te licht zijn. Als er bv 200W PMPO op de verpakking staat, dan zit er vaak toch maar een 4W versterker in. Als de luidspreker van dezelfde kwaliteit is, tja ...
Link naar reactie
Tis best een flinke plof: de eerste keer schrok ik er haast van. Een doffe knal kwam uit de boxen, nadat de muziek best hard had gestaan. Hoe zachter ik ze zet, hoe kleiner de plof. Handmatig in- en uitschakelen lijkt echt de enige remedie. Toch niet erg handig en gauw te vergeten. Zou het met de kwaliteit van de kaart te maken hebben? Een SB 4.1 digital is nu niet bepaald een dure kaart (18 euro oem versie). Bij mijn verkochte SB live kaart was er nog geen vuiltje aan de lucht.
Link naar reactie
Bij het inschakelen van de versterker onstaat er een piekspanning die de conus van de speaker doet uitslaan en hoorbaar zal zijn, goedkopere geluidskaarten cq speakers zullen dit eerder ondervinden dan duurdere. In de audiowereld zijn er condensators te koop die op de kontakten van de speaker gemonteerd moeten worden om de piekspanning op te vangen, vraag hier eens naar in een audiozaak die ook zelfbouwspeakers verkoopt, ik heb geen idee van prijzen of de mogelijkheid of deze ook toepasbaar zijn op pc-speakers.
Link naar reactie
[quote:f798638026="Venzent"]In de audiowereld zijn er condensators te koop die op de kontakten van de speaker gemonteerd moeten worden om de piekspanning op te vangen, vraag hier eens naar in een audiozaak die ook zelfbouwspeakers verkoopt, ik heb geen idee van prijzen of de mogelijkheid of deze ook toepasbaar zijn op pc-speakers.[/quote:f798638026] Vreemd idee. Welke capaciteit hebben die? Het lijkt me dat die condensatoren het geluid behoorlijk aantasten. Een oplossing is een relais schakeling of zo, die bv 10 seconden later de kaart inschakelt. Maarre ook dat is niet altijd de oplossing. Ik heb SB live en een SB Audigy kaart die op het moment dat de kaart geïnitialiseerd wordt, een vrij luide plof laat horen. Niet echt makkelijk te onderdrukken en regelrecht te wijten aan een slechte driver cq slechte hardware van Creative. Ik hoor er echter niemand over klagen.
Link naar reactie
[quote:f2e45478cc="Venzent"]Bij het inschakelen van de versterker onstaat er een piekspanning die de conus van de speaker doet uitslaan en hoorbaar zal zijn, [b:f2e45478cc]goedkopere geluidskaarten cq speakers zullen dit eerder ondervinden dan duurdere[/b:f2e45478cc]. In de audiowereld zijn er condensators te koop die op de kontakten van de speaker gemonteerd moeten worden om de piekspanning op te vangen, vraag hier eens naar in een audiozaak die ook zelfbouwspeakers verkoopt, ik heb geen idee van prijzen of de mogelijkheid of deze ook toepasbaar zijn op pc-speakers.[/quote:f2e45478cc]Mijn Audigy en Inspire 5.1 noem ik toch niet de eerste de beste. Maar ik hoor die plofjes ook. Ik zet nu gewoon altijd de boxen uit. Klonk mij al nooit al te best in de oren.
Link naar reactie
[quote:86c56ae5ac="Johnny321"][quote:86c56ae5ac="Venzent"]Bij het inschakelen van de versterker onstaat er een piekspanning die de conus van de speaker doet uitslaan en hoorbaar zal zijn, [b:86c56ae5ac]goedkopere geluidskaarten cq speakers zullen dit eerder ondervinden dan duurdere[/b:86c56ae5ac]. In de audiowereld zijn er condensators te koop die op de kontakten van de speaker gemonteerd moeten worden om de piekspanning op te vangen, vraag hier eens naar in een audiozaak die ook zelfbouwspeakers verkoopt, ik heb geen idee van prijzen of de mogelijkheid of deze ook toepasbaar zijn op pc-speakers.[/quote:86c56ae5ac]Mijn Audigy en Inspire 5.1 noem ik toch niet de eerste de beste. Maar ik hoor die plofjes ook. Ik zet nu gewoon altijd de boxen uit. Klonk mij al nooit al te best in de oren.[/quote:86c56ae5ac] De melding over duurdere kaarten of niet is in de paar gevallen die ik heb meegmaakt altijd bij de wat goedkopere kaartjes geweest, een volledig eigen conclussie dus ;-) Ik zelf heb er geen last van, maar zodra ik in de buurt van zo'n bouw-je-eiegn-speaker-zaak ben, zal ik eens binnenhobbelen en navraag doen. Ik had al gegoogled, maar weet niet hoe je "plofje" moet vertalen :lol:
Link naar reactie
Ik had vroeger een oude akai versterker en maakte bij het inschakelen ook een vrij luid blob geluid, mijn huidige yamaha receiver heeft dat niet, maar bij het inschakelen hoor je een relaisschakeling. Sommige oude cassettedecks hadden er ook last van. Bij het aanzetten en/of uitzetten(afhankelijk van het merk en type) van het apparaat sloegen de vu meters(die ouderwetse met een wijzer) ook uit. Zolang het blobgeluid niet te hard klinkt zou ik me er maar niet te veel zorgen over maken. Wel moet je er voor zorgen dat de volumeknop op de laagste stand staat als je de pc en de boxen aan zet, maar dat geldt voor alle typen versterkers, ook gewone geluidsapparatuur. m.a.w. pas de volume open draaien als alle apparatuur die betrekking tot het geluid hebben aan staat.
Link naar reactie
[quote:a2506b52f2="CBI-FP"]Ik had vroeger een oude akai versterker en maakte bij het inschakelen ook een vrij luid blob geluid, mijn huidige yamaha receiver heeft dat niet, maar bij het inschakelen hoor je een relaisschakeling. Sommige oude cassettedecks hadden er ook last van. Bij het aanzetten en/of uitzetten(afhankelijk van het merk en type) van het apparaat sloegen de vu meters(die ouderwetse met een wijzer) ook uit. [/quote:a2506b52f2] Dit is wat JaFO ook al aangeeft. Die relais zijn er niet voor niets. In die computerspeakersetjes is alles op budget gericht. Dus dan kan daar niet nog een relaisschakeling vanaf. Het is daarom raadzaam de speakers pas aan te zetten na het aanschakelen van de pc. Ben je van alle ploffen af.
Link naar reactie
Klopt en dat is ook de reden dat ik mijn pc op mijn hifi installatie heb aangesloten. Ik ben niet zo kapot van pc boxen. Er kunnen absoluut geen pc speakersets, welke dan ook concureren met een goede dolby digital/dts receiver en daarmee bedoel ik dus niet die dolby digital/dts setjes die ze bij de blokker of kruidvat verkopen, maar pure losse apparatuur.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...