Ga naar inhoud

cd digitaal afspelen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Als ik een audiocd afspeel in mijn dvd-rom speler gaat het geluid via een audiokabeltje naar de geluidskaart. Nu heb ik ook een cdbrander en daarmee wil ik ook cd's kunnen luisteren, maar er zit maar een audio aansluiting op het moederbord (geluidskaart is geintegreerd). Nu weet ik dat je cd's ook kan laten afspelen met digitale audio extraxie (schrijf ik dat zo goed? :wink: ) In winamp lukt dat door dat aan te vinken bij de instellingen van de CD/LineIn plugin. Maar mn standaard windows cdspelertje (die ik normaal altijd gebruik) blijft alleen via het kabeltje werken, en dus hoor ik niets van mn cdbrander. Nu heb ik ff gekeken in het configuratiescherm bij Multimedia en daar zie ik bij het tabblad "muziek van cd" inderdaad een optie staan voor digitaal afspelen, maar deze is grijs en dus kan ik m dus niet aanvinken. Vreemd, want mijn spelers ondersteunen het wel. Weet iemand misschien hoe ik dit wel aan kan zetten? Ik heb windows 98 se. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Om je audio cd's digitaal af te spelen moet er een apart kabeltje lopen van de digitale uitgang van je brander naar, indien aanwezig, de digitale ingang van je geluidskaart. Digitale audio extractie, wat jij noemt, is een ander principe, namelijk het omzetten van je track(s) naar wave bestanden. Deze kun je dan in de PC met betreffende programma's, wave editors, bewerken en zonodig weer branden op een cd-r.
Link naar reactie
[quote:9282a2cca9="Jank"]Om je audio cd's digitaal af te spelen moet er een apart kabeltje lopen van de digitale uitgang van je brander naar, indien aanwezig, de digitale ingang van je geluidskaart.[/quote:9282a2cca9] hoe kan het dan dat ik, wanneer ik bij de opties van Winamp "Digital Audio Extraction" aanzet, wel muziek hoor van een cd in mijn brander, terwijl er geen andere kabel dan een IDE kabel in de brander zit. Blijkbaar heb je dus helemaal geen apart kabeltje nodig, maar gaat het gewoon via de IDE-kabel... Ik heb al even wat research gedaan en het blijkt dat er in het windows register een waarde staat die bepaald of je cd-rom met DAE werkt. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\CDROM\0000\DigitalAudioPlay . Met de informatie op: http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/archive/devdes/cddigital.mspx heb ik geprobeerd de sleutel aan te passen, maar dat hielp niet. Standaard staat ie bij mij op "2". Dat wil dus zeggen dat het voor windows onbekend is. Omdat DAE via winamp wel werkt heb ik de waarde ook al veranderd naar "7" maar dat zorgde na een herstart ervoor dat windows vastloopt als ik een cd af wil spelen. "6" werkt wel, maar dat zorgt er dan weer niet voor dat de optie "digitaal afspelen" bij Multimedia in het Conf. scherm verschijnt (en dus niet meer grijs is). Wat ik mij nu dus afvraag is: Waarom zegt windows dat mijn cd/dvd-drives DAE niet ondersteunen, terwijl het in WinAmp wel gewoon werkt? (als het in winamp werkt, ondersteunen de drives DAE toch gewoon?) btw. met DAE cd's rippen in windows (dbpoweramp/Exact Audio Copy) werkt ook...
Link naar reactie
De enige verklaring die ik op jouw hele verhaal kan bedenken, maar het is puur giswerk, moeten we in dit geval geen onderscheid maken tussen hardwarematige componenten, speler, geluidskaart en softwarematige componenten, Winamp? In het laatste geval verklaart dat de mogelijk via de IDE kabel. Bij louter hardwarematige toepassing moet er m.i. een specifieke kabel van de digital out van je speler naar de digital in van je geluidskaart. Jouw onboard geluidskaart heeft geen digitale aansluiting en wordt dus grijs weergegeven. Maar dit is louter theorie en geen kennis mijnerzijds. :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...