Ga naar inhoud

foto omzetten naar verhouding 4:3


Aanbevolen berichten

Ik scan kleinbeeldnegatieven in op een resolutie van 1024X768. Dit is een vvorinstelling voor weergave een beeldscherm. Op mijn computerscherm klopt dit en als afdruk heb ik ook een complete afdruk. Echter, als ik deze afbeeldingen bekijk op mijn tv, dan ontbreken links en rechts en boven en onder een klein deel van de afbeelding. Dat effect kan ik wel begrijpen, het negatief heeft een andere vehouding dan een tv scherm. 3,6:2,4 voor het negatief en 4:3 voor een tv scherm (geen breedbeeld). Is er een simpele methode of toepassing in een programma, om de beeldverhouding om te zetten naar 4:3, gelijk aan mijn conventionele beeldschermformaat van de tv?
Link naar reactie
In percentage is het moeilijk uit te drukken Hans. Maar op TV ontbreekt inderdaad een deel van beide zijkanten en in mindere mate de bovenkant en onderkant. Ik maak diashows met Magix foto's op cd & dvd, maar ook bij weergave van JPG, alles via mijn dvd speler mis ik een stukje afbeelding. Theoretisch kan ik in de juiste verhouding een balk om elke afbeelding kunnen zette als onderdeel van de afbeelding. In principe valt dan de balk weg en houd ik een volledige afbeelding over. Maar een programma om de afbeeldingen in dezelfde verhouding te krijgen als het tv scherm is eigenlijk wat ik zoek. Ik heb zelf Coreldraw 8, Photoshop 7 en Infranview en Iexpress.
Link naar reactie
[quote:a3b90512aa="Jank"]In percentage is het moeilijk uit te drukken Hans. Maar op TV ontbreekt inderdaad een deel van beide zijkanten en in mindere mate de bovenkant en onderkant.[/quote:a3b90512aa]Ik hoop binnenkort een foto/video dvd klaar te hebben. Dan kan ik je beter helpen. Een en ander uitproberen kost heel veel tijd. Het zou mooi zijn als alles in 1 keer goed werkte. In het algemeen is het een heel gepuzzel.
Link naar reactie
Zojuist mijn Backup dvd even in mijn speler gestopt. Hierop staan fotobestanden in mappen. De lijst is lang en dus niet zo dvd-vriendelijk. Op het eerste gezicht lijken de foto's compleet, behalve links. Dat lijkt me de schuld van mijn tv. Het beeld wordt niet volledig weergegeven. Boven onder en rechts zie ik altijd een zwart randje. De speler probeert de foto's zo goed mogelijk uit te rekken in hoogte of breedte. Gelukkig niet beide zoals mijn video programma dat doet. Verwarrend is het formaat. Dvd (Mpeg2) kent een resolutie van 720x576 en Pal TV is 704x576. En dan is er nog de verhouding 4:3 voor de gewone TV. Eigenlijk kan ik hierzelf al niks van bakken. Mijn benadering is om specifieke Pal-TV foto's voor Vcd in het Pal formaat te plaatsen en voor Dvd iets te verbreden. Ik ken hiervoor geen gebruikers vriendelijk programma. Mijn foto's zelf hebben ongeveer alle formaten behalve 1 van bovengenoemde. Dus herschaling nodig om de maximale scherpte te halen. Ik doe daar op dit moment niks aan omdat dat erg bewerkelijk is. Ik zorg alleen voor de juiste verhoudingen. Zelf heb ik gekozen voor factor 1,25 om nog een redelijk normaal beeld te krijgen. Omzetten van foto's naar video met behulp van Winproducer o.i.d. Dat programma is momenteel bij mij geïnstalleerd. Persoonlijk heb ik het gevoel dat foto's gewoon op CD-Rom geplaatst kunnen worden. Als backup blijft de schijf dan bruikbaar. Goed geordend zijn die dan gewoon af te spelen. Wil je er een hele show van maken, met allerlei toeters en bellen en geluid (dat laatste kan best leuk zijn), dan zal een videobewerking het meest voor de hand liggen. Ik wil dat voorlopig nog eenvoudig houden omdat ik maar een weekje de tijd heb. Schijfdefragmentatie zojuist klaar dus ik ga gauw verder met de foto's en video.
Link naar reactie
Er zijn diverse programma's op de markt om de foto's beeldvullend op je scherm te krijgen. Er zijn echter een paar methodes die daarbij gebruikt kunnen worden. #1 Stretchen van de foto in alle 4 de richting tot de 4:3 verhouding. Dit heeft tot gevolg dat de verhouding t.a.v. de oorspronklijke foto niet meer klopt en er een kleine vervorming ontstaat. #2 Vergroten met behoud van orgineel beeldverhouding. Dit betekent echter dat er een klein deel van de foto buiten het beeld valt. Hoe dan ook, het gaat altijd ten koste van de oorspronkelijke kwaliteit zodra je beeldverhoudingen verandert. BTW Ik gebruik zelf 2 programma's #1 ULead DVD Pictureshow; wanneer ik puur fotocd's of -DVD's maak. #2 DVD-Lab; wanneer ik video en foto's op een DVD zet.
Link naar reactie
[quote:f1e7a972c0="Gerard Timmers"]Er zijn echter een paar methodes die daarbij gebruikt kunnen worden. #1 Stretchen van de foto in alle 4 de richting ... #2 Vergroten met behoud van orgineel beeldverhouding. [/quote:f1e7a972c0] En #3 is dus de foto's al in dezelfde verhouding brengen door er iets af te halen of het onderwerp zelf in het midden te plaatsen en de rest op te vullen. Dit is dus erg bewerkelijk. Ik probeer zelf verticaal op een veelvoud van 576 punten uit te komen. Hoe meer beeldpunten beschikbaar zijn, hoe meer kansen er zijn dat herschaling nog een erg fraai resultaat oplevert. Bedenk wel dat een moderne "diashow" de scherpte van een echte dia show in het geheel niet kan overtreffen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...