Ga naar inhoud

verschil digitale en analoge boxen?


Aanbevolen berichten

Ik neem aan dat je een digitale ingang bedoelt? De speakers zelf zijn namelijk altijd analoog. Speakersets voor de computer hebben een ingebouwde (soms ook losse) versterker. Bij duurdere sets wil daar wel eens een digitale ingang opzitten, soms optisch, soms coaxiaal. Die kun je dus weer aansluiten op een geluidskaart met een digitale uitgang. Het gros van de sets is echter analoog, en heeft veelal drie kabels (front, rear, sub/center). En ook de duurdere sets hebben bij mijn weten altijd ook analoge ingangen.
Link naar reactie
Okee bedankt voor je info. Ik zag onderlaatst ergens op een prijslijst op internet de geluidskaart "SB live! 5.1 Digital", wil dit dan meteen zeggen dat ik boxen met zo een versterker nodig heb? Of werken puur analoge boxen ook gewoon op zo een kaart? Wordt tegewoordig voor boxen met een versterker aparte geluidskaarten voor gemaakt? mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:6274501ef8="gerben"]En ook de duurdere sets hebben bij mijn weten altijd ook analoge ingangen.[/quote:6274501ef8] Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb nu een Creative Inspire 5.1 Digital 5500 speakerset en Dolby Digital (5.1) geluid kan alleen via de digitale ingang naar de speakerset gestuurd worden. Er zitten geen analoge ingangen op voor het 5.1-signaal, alleen een normale stereo line-in. Voor de topic-starter: lees de [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/739106/]Audio/Video FAQ[/url] van GoT eens door, daar staat veel info over geluidskaarten, speakersets en het aansluiten daarvan.
Link naar reactie
Soundblaster kaarten hebben altijd analoge uitgangen, naast de digitale. Je hoeft dus net perse een versterker of speakerset met digitale ingang voor de SB live! 5.1 digital. Overigens zou ik deze kaart niet meer kopen, hij is behoorlijk verouderd. Liever een Audigy 2 of eventueel een Audigy 1. Computer speakersets hebben altijd een eigen versterker, er is dus geen sprake van speciale geluidskaarten. Geef eens aan wat je er mee wilt, en wat voor budget je hebt, dan is het wellicht beter mogelijk een gericht advies te geven.
Link naar reactie
Ja ik weet dat die kaart verouderd is. Maar die Audigy kaartjes zijn flink in de prijs. Ik zit nu met een defecte 1024 SB live! kaartje. En de reden dat ik een niet zo dure kaart wil is dat ik over een half jaar een nieuwe pc wil gaan bouwen. Nu nog niet, Serial ATA is nog niet een standaard geworden. We zitten nu net in een periode van combi plankjes. Moederborden met zowel parallel als serial ata. Het zelfde geldt voor PCI Express. En daarom zocht ik ff een tijdelijke soundkaart voor een redelijk prijsje, maar toch eentje met al die instructies zoals EAX 3.0, 5.1 sound system, DTS, etc. Heb zitten denken aan die Hercules Fortissimo III 7.1. Volgens mij prima kaartje en ook niet echt duur, alleen werkt niet met linux samen. Ik heb gewoon een kaartje nodig die zowel met windows als met linux kan werken, omdat ik het allebei gebruik. Heb nu maar ff als tijdelijke oplossing mijn sound-onboard chip geacctiveerd en geïnstalleerd. En dat werkt prima. En dan kan ik over een half jaar meteen een hele goede soundkaart bij me pc kopen. En misschien is het zelfs slim om een moederbord met een nForce-chipset II te kopen, daar zit een hele goed sound-onboard chip op schijnt. Wat vinden jullie van die sound-onboard? Is dat wat in jullie ogen? Zit daar ook digitaal op? En mephi bedankt voor je link, ik ga dat eens ff doornemen. mvg, Roy
Link naar reactie
Ik weet niet of je je zo blind moet staren op pci-express en sata. Tegen de tijd dat dat ingeburgerd is, is er wel weer iets anders om op te wachten. Als je nu een pc nodig hebt, moet je nu een kopen. Kun je het nog een tijdje uitzingen met de huidige, dan is aanschaf van een nieuwe nu overbodig. Nforce 2 geluid is ok, maar bij mijn weten wel minder dan dan de Audigy 2. En ook oppassen met de keuze van het bord, op sommige moederborden heb je wel Nforce 2, maar geen onboard geluid.
Link naar reactie
beter gezegd : niet ieder nForce2-bord heeft ook echt 5.1 geluid. Dat zijn meestal de 'duurdere' varianten (zoals het Asus A7N8X Deluxe dat ik heb). Aansluiten op speakers kan in mijn geval zowel analoog als digitaal (via een SP/Dif-aansluiting zoals dat dan officieel heet). Als ik het goed heb zou Linux de nForce2-chipset inclusief geluid ondersteunen, maar echt zeker weet ik dat zelf niet.
Link naar reactie
Die PCI-express is misschien nog niet echt een superverandering. Maar de verandering van Parallel ATA naar Serial ATA, is een supergrote verandering. Die ATA structuur is in 7 jaar niet veranderd. Het wordt gewoon die nieuwe standaard van harde schijven aansluiten. Moederborden zullen in de toekomst stees minder parallel ATA hebben. En over een tijjdje zullen die parallel schijven niet meer nieuw aangeschaft kunnen worden. Daar kun je volgens mij maar beter op voorberreid zijn. En mensen bedantk voor de info over die audio chips. Ik zal er goed opletten welke chip er op zit.
Link naar reactie
De SATA interface is sneller, maar die snelheid wordt niet gebruikt. Zelfs de huidige parallelle ATA133 interface is al ruim overkill. Geen schijf die dat kan benutten. Je kunt wel een snelweg naar je voordeur aanleggen, maar als je toch maar op je fietsje rijdt, ben je niks sneller op je werk. Toch?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:dfd865cd09="gerben"]De SATA interface is sneller, maar die snelheid wordt niet gebruikt. Zelfs de huidige parallelle ATA133 interface is al ruim overkill. Geen schijf die dat kan benutten. Je kunt wel een snelweg naar je voordeur aanleggen, maar als je toch maar op je fietsje rijdt, ben je niks sneller op je werk. Toch?[/quote:dfd865cd09] ben ik helemaal mee eens gerben
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...