Ga naar inhoud

Advies gevraagd aanschaf Home Cinema System met DVD


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben me aan het oriënteren op een Home Cinema System. Echter ik heb hierbij een aantal wensen: 1.De DVD-speler moet regiovrij zijn (Amerikaanse DVD's kunnen afspelen). 2. Ik moet er een radio-tuner, audiocassettespeler, videospeler en mijn oude platenspeler (Aux-aansluing?)op kunnen aansluiten 3. Ik wil er ook mijn audio CD's en CDR's op kunnen afspelen 4. Ik wil de digitale foto's uit mijn camera als een diavoorstelling kunnen vertonen. 5. Ik wil geen woud aan speakers, want de kamer is al zo vol..:-).. 6. Natuurlijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Ik weet niet waar ik moet beginnen met aankoopadvies. Als je bij de A-merken, b.v. Panasonic informeert naar regiovrij, krijg je een ontwijkend antwoord, terwijl ik toch weet dat bepaalde spelers regiovrij te maken zijn... De verkopers van electronicaketens, zoals MPool of Xpert komen lang niet altijd professioneel en kundig over...Er is zoveel aanbod, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kortom, wie weet er voor mij een overzichtelijk beginpunt..? Merkadvies e.d.? Bijvoorbaat dank.
Link naar reactie
Of een AV-receiver met een s-video of 'component' ingang aan de voorkant ... (Yamaha & Onkyo hebben zoiets in de duurdere klasse) Aan de 'eisen/wensen' te zien kom je vrijwel gegarandeerd bij een losse AV-receiver & dvd-speler terecht. De kans dat een all-in-one set dat alles heeft is namelijk zeer klein. Met name op het gebied van aantal extra ingangen zijn die dingen zeer beperkt. Om dan maar te zwijgen over het feit dat je dan vast zit aan de meegeleverde speakers ... Aansluitingen : de aansluiting voor een platenspeler is niet altijd standaard, hier zul je dus echt op moeten letten. Je kunt namelijk geen reguliere line-in gebruiken vanwege de manier waarop die dingen werken. Regio-vrij : dat is per dvd-speler afhankelijk. Voor sommigen is er een 'truukje' waardoor je ze zelf regio-vrij kunt maken. En anderen moeten gemodificeerd worden voordat dat kan. Je zult het moeten navragen want 'officieel' mogen ze niet verkocht worden (een It's, Xpert en dergelijke zal ze dan ook niet hebben). Ondersteuning CD-R/RW & mp3 is vrij standaard. Je zult vrijwel geen actuele modellen meer vinden die dat niet hebben. Qua budget zou ik op zo'n € 1000 - 2000 rekenen. Als je nu schrikt : vooral doorsparen ... je doet jezelf er echt een plezier mee. Voor een minimale 'home cinema' installatie heb je 4 speakers nodig. Een center-speaker is handig, maar niet echt noodzakelijk als je je front-speakers goed hebt opgesteld. Een subwoofer is ook niet meteen noodzakelijk als je reguliere luidsprekers genoeg leveren op dat gebied. Je kunt moet dan wel niet voor zo'n sateliet-speakers kiezen. Wat je ook doet : beluister het geheel met muziek die je *zelf* van voor tot achter kent. Het liefste in een omgeving die iets lijkt op de uiteindelijke ruimte waar het spul komt te staan (midden in een drukke winkel is dus *geen* goede plaats). Neem er rustig een hele dag de tijd voor en als je ook maar even twijfelt kan het geen kwaad een week later nog eens te luisteren. En zonder reclame te willen maken : http://www.stassen.nl/ heeft men me heel goed geholpen.
Link naar reactie
Helemaal mee eens met JAFO: Regiovrije RCE-proof : kijk bij de mediamarkt en of bij ro-disc. Zoals Jafo aangeeft denk ik dat je op een losse AV receiver en DVD speler uitkomt. Kwestie van wat je wil en wat je voorover hebt. En vooral zelf gaan kijken en luisteren. neem je tijd. Van de Stand-alone DVD zou ik naar Philips en Pioneer kijken. Kijk oa bij vcdhelp.com naar reviews. Als je de DVD vroeg of laat als vervanger van je cdspeler gaat gebruiken moet je goed opletten naar de kwaliteit van het audio gedeelte. Je komt dan gauw uit bij de middle en upper class typen uit. Zou toch overwegen om 5.1 boxen te doen : let wel op dat je FRONT luidsprekers van goede kwaliteit is. Dus niet die kleine iele die je vaak ziet. Dacht dat Bose de enige was die goede kleine luidsprekers maakt. Succes met je keuze : DTS mooi hoor, het is net of het in huis regent. Het enige wat je dan gaat missen is Geur :wink: :wink:
Link naar reactie
Let er bij de speakers ook even op dat je een actieve subwoofer (dus met ingebouwde versterker)neemt en een goede front centerspeaker dit ivm. de dialogen in speelilms. Wat ook zeer belangrijk is bij de set die je gaat kopen (die eigenlijk natuurlijk uit losse componenten moet bestaan) is de kwaliteit van de speakerdraden en natuurlijk de optische\coaxkabel\scartkabel, dit is echt goed hoorbaar Weet je echt niet welk merk\type je wilt aanschaffen,vraag een goede Dts dvd aan een kennis en ga eens luisteren bij een zaak zoals RAf of Polectro.(daar hoef je het natuurlijk niet te kopen). greetz.
Link naar reactie
[quote:6be2b1d5ec]4. Ik wil de digitale foto's uit mijn camera als een diavoorstelling kunnen vertonen. [/quote:6be2b1d5ec] Veel dvd-spelers tegenwoordig (zelfs mijn ultragoedkope van drogist Tr*kpl**ster) kunnen Kodak Picture CD's afspelen. :D Een Picture CD maak je als volgt: 1. Maak in je brandprogramma een [b:6be2b1d5ec]standaard[/b:6be2b1d5ec] ISO cd aan. 2. Maak een map op de cd genaamd 'PICTURES'. 3. Gooi alle foto's in die map.
Link naar reactie
// H : Afhankelijk van je eisen en je speakers is een subwoofer gewoon overkill. Zo lang je maar oplet bij het beluisteren. Desnoods pak je een paar 'floorstanders' (van die speakers die een ruim een meter hoog zijn en gewoon op de vloer staan ipv op een statief). De speakers die ik zelf heb gaan tot 40 Hz ... en geloof me maar als ik zeg dat ik daar de buren best D-Day mee kan laten beleven als ik dat wil. Een subwoofer mag dat gevoel dan beter maken, maar dat is dan een extra speaker die alleen voor films nut heeft. Als je ruimte wilt besparen is dit zeker het overwegen waard. Het nut van 'extra dure' speaker-kabels lijkt me overdreven. Gewoon een standaard-kabel van een goede dikte (= geen snoepveter voor een 100 Watt luidspreker). En bij een goede zaak krijg je genoeg meters gratis meegeleverd (ik had zo'n 25 meter). Ik meen dat ik daar al eens een link over had gepost op dit forum. Misschien dat het aan mijn gehoor ligt, maar ik merk nauwelijks verschil tussen de 'el cheapo' optische kabel van m'n PS2 en de 'luxe' kabel van m'n dvd-speler.
Link naar reactie
[quote:a5f2e7de90="JaFO"] Het nut van 'extra dure' speaker-kabels lijkt me overdreven. Gewoon een standaard-kabel van een goede dikte (= geen snoepveter voor een 100 Watt luidspreker). En bij een goede zaak krijg je genoeg meters gratis meegeleverd (ik had zo'n 25 meter). Ik meen dat ik daar al eens een link over had gepost op dit forum. [/quote:a5f2e7de90] 25 meter??? Zal wel heeel erg huis, tuin en keuken snoer geweest zijn dan. Ik was voor 6 meter al een best bedrag kwijt vond ik.
Link naar reactie
't was geen ultra-duur merk van meer dan 5 Euro per meter ;) Je wilt me toch niet vertellen dat je voor een home-cinema setup waar toch al gauw veel kabel nodig is (met name om bij de achterste speakers te komen) dat je daar honderden euro's aan gaat uitgeven ? Totdat ik zoiets blind getest had zou ik er niet in trappen. Dit is m.i. een markt voor mensen met meer geld dan verstand ...
Link naar reactie
[quote:b7824803c1="JaFO"]'t was geen ultra-duur merk van meer dan 5 Euro per meter ;) Je wilt me toch niet vertellen dat je voor een home-cinema setup waar toch al gauw veel kabel nodig is (met name om bij de achterste speakers te komen) dat je daar honderden euro's aan gaat uitgeven ? Totdat ik zoiets blind getest had zou ik er niet in trappen. Dit is m.i. een markt voor mensen met meer geld dan verstand ...[/quote:b7824803c1] Ik kom nog 2 speakers (achter) tekort voor home cinema, maar als die er eenmaal zijn komt er zeker weten redelijk goede kabel aan ja. Sommige kabels vind ik idd ook overdreven duur (Siltech bijv.) en daar begin ik dan ook niet aan. Ga maar eens een keer blind luisteren en als je geen verschil hoort moet je idd geen superdure kabels gaan aanschaffen. Ik heb het verschil vooral in m'n auto gemerkt. Had eerst standaard meegeleverde speakerdraad (dun!!!), maar toen ik die vervangen had was het geluid echt stukken beter.
Link naar reactie
[quote:7a8fee08c9="JaFO"]// H : Afhankelijk van je eisen en je speakers is een subwoofer gewoon overkill. Zo lang je maar oplet bij het beluisteren. Desnoods pak je een paar 'floorstanders' (van die speakers die een ruim een meter hoog zijn en gewoon op de vloer staan ipv op een statief). De speakers die ik zelf heb gaan tot 40 Hz ... en geloof me maar als ik zeg dat ik daar de buren best D-Day mee kan laten beleven als ik dat wil. Een subwoofer mag dat gevoel dan beter maken, maar dat is dan een extra speaker die alleen voor films nut heeft. Als je ruimte wilt besparen is dit zeker het overwegen waard. Het nut van 'extra dure' speaker-kabels lijkt me overdreven. Gewoon een standaard-kabel van een goede dikte (= geen snoepveter voor een 100 Watt luidspreker). En bij een goede zaak krijg je genoeg meters gratis meegeleverd (ik had zo'n 25 meter). Ik meen dat ik daar al eens een link over had gepost op dit forum. Misschien dat het aan mijn gehoor ligt, maar ik merk nauwelijks verschil tussen de 'el cheapo' optische kabel van m'n PS2 en de 'luxe' kabel van m'n dvd-speler.[/quote:7a8fee08c9] Ik denk dat ik toch voor een subwoofer zou gaan omdat je die redelijk uit het zicht kunt plaatsen,en dat zie ik met speakers van een meter hoog niet gebeuren. Ook begint het laagbereik wat eerder bij een goede subwoofer (bij Yamaha loopt van 20 tot 150 hz.),dit geeft je bij films toch even wat meer power,en dat lijkt mij als je een home cinema set toch wel leuk. Want ik denk dat als je zo'n set hebt toch wel meer dvd films en dts dvd's gaat kijken. Met de speakersnoeren bedoelde ik echt geen superdure dingen,maar wel beter dan de meestal standaard meegeleverde veterdropjes. Als je het verschil tussen de snoeren niet kunt horen is het natuurlijk onzin om er veel geld aan uit te geven. greetz.
Link naar reactie
Hoezo nemen die meer ruimte in ? Tenzij je ze aan de muur hangt heb je toch iets van 50-70 cm nodig om ze op te zetten. Die ruimte ben je dus toch al kwijt ... En zoals ik al aangaf ... die boxen van mij gaan tot 40 Hz. De subwoofer zou dus 'maar' een bereik van 20-40 Hz extra toevoegen. Aangezien eigenlijk alleen films er voordeel van hebben is dat toch een flinke bezuiniging die de moeite waard kan zijn. (ik zie dat de 'grote' luidsprekers op [url=http://www.phonar.de/frame.htm]deze site[/url] tot 25 Hz gaan ... dan is een subwoofer m.i. al helemaal zinloos) // InZane Je zegt het zelf al ... die kabel die je had was extreem dun. Als je nogal wat vermogen nodig hebt dan is een dikkere kabel wel al een verbetering. Maar ik zou zelfs durven te beweren dat je met een ordinair 3-4 kwadraat verlengsnoer een aardige verbetering had gehad tov die 'dropveters'.
Link naar reactie
Persoonlijk vind ik een actieve subwoofer totaal niet zinloos, terwijl ik 2 pioneer 'zuiltjes' heb staan van 80W. Bij Films is het echt een gemis, het geluid van een subwoofer is zoveel voller! Ik heb dan ook een actieve Tannoy subwoofer.. Voor muziek vind ik het echter niet nodig, geluid uit mn 2 pioneer fronts is mooier dan het geluid uit m'n 2 pioneers + subwoofer. Dit waarschijnlijk ook omdat er geen perfecte afstelling is tussen de 3 speakers. Bedenk hierbij wel dat een beetje subwoofer begint bij de 350 euro, en dan loopt het snel op.. Een subwoofer behoudt alleen wel aardig z'n waarde. Boxen moet je vooral ook zelf testen, dus niet zomaar iets via internet bestellen. www.stassen.nl en www.vinkhifi.nl zijn winkels die daarvoor in aanmerking komen, overigens ook Stapphorst. Succes met de aankoop, overigens zul je veel informatie vinden op www.dvdforum.nl en www.htforum.nl
Link naar reactie
[quote:ca1a4a7199="JaFO"] // InZane Je zegt het zelf al ... die kabel die je had was extreem dun. Als je nogal wat vermogen nodig hebt dan is een dikkere kabel wel al een verbetering. Maar ik zou zelfs durven te beweren dat je met een ordinair 3-4 kwadraat verlengsnoer een aardige verbetering had gehad tov die 'dropveters'.[/quote:ca1a4a7199] Tja, maar toen ik m'n B&W's haalde zat er toch al geen snoer bij (duh ;)). Vaak kun je dan ook nog wel wat korting krijgen op de kabels, dus ik heb 6 meter CableTalk erbij gehaald.. niet overdreven, maar ook zeker niet onaardig! Om er nou 'ordinair verlengsnoer' tussen te gaan hangen lijkt me niks. Zal vast wel geluid uit komen, daar niet van, maar ik geloof nooit dat het de kwaliteit red van echte speakerkabels. //Elgerv: Ik ben het helemaal met je eens! Vergeet www.hifi.nl ook niet trouwens ;)
Link naar reactie
Ehhh... Allereerst natuurlijk mijn dank aan alle mensen die hier reageerden..Nee, ik ben niet van mijn stoel gevallen van de schrik (heb armleuningen..:-)...Ik heb nu echter zoveel informatie te verwerken gekregen, dat ik daar wel even zoet mee ben. Wat echter wel duidelijk wordt, is dat gezien mijn wensen ik de goedkope DVD Home Cinema's sets van de kruidenier maar moet laten staan...Ik heb ondertussen ook gekeken naar regiovrije DVD-spelers van Revoy en Kiss, die een hoop opties hebben. Ik kan echter niet beoordelen of ze ook technisch goed zijn. Maar waarschijnlijk zitten er in de Philipsen, Sony's e.d. dezelfde onderdelen? Ik denk dat ik dus eerst maar eens goed moet kijken naar een geschikte DVD-speler conform mijn eisen en de gekregen tips en daarna pas de speakers e.d. eraan moet gaan "bouwen"...
Link naar reactie
Apke : juist : neem je tijd, het is toch een investering als je van scratch of zo moet beginnen. Ps : Je hebt toch wel een breedbeeld TV ? (ik vindt dat ook een must, 2 dunne zwarte balken oke, maar geen 2 Dikke bij een gewone tv) Het is ook handig als die een audio out heeft. Geluid is altijd beter via de versterker en er worden ook fillms in Dolby Surround uit gezonden. Over Revoy : die doen het wel, ik had eentje geleend, deed het, alleen vond ik de kleuren niet mooi en het audio gedeelte wat tegenvallen. Maar zoals ook door de anderen is gezegd : veel is persoonlijke smaak, uitgebreid gaan kijken en luisteren. Van de A-merken ik dat Philips en Pioneer regiovrij (RCE-proof) zijn te krijgen bij mediamarkt, ro-disc en nog een paar andere zaken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...