Ga naar inhoud

Vragen over de Pinnacle PCTV Rave TV kaart


Aanbevolen berichten

Hoi, Heb sinds kort een nieuwe TV kaart (Pinnacle PCTV Rave) gekocht. Echter ik loop tegen twee probleempjes. De eerste is als ik screendumps maak worden ze keurig opgeslagen alleen wel in de hoogste kwaliteit, de bestanden worden maar liefst 1,3 MB groot. Zelfs al sla ik dit op in JPEG de groote blijft hetzelfde. Is er een software tool waarmee je dit terug kan dringen tot b.v 52 KB. Had daar vroeger nooit een probleem mee met m'n oude Hauppauge WinTV. Daarnaast is het ook mogelijk om in MPEG layer 3 op te nemen. Iedere keer als ik een fimpje maak van 30 minuten wordt het bestand 1,9 GB. Nou heb ik gezien dat ik alleen in MPEG layer 1 en 2 kan opnemen. Is er ook een tool waarmee je in MPEG layer 3 kan opnemen. Wil wel graag opnemen terwijl ik tv kijk. Op het internet zijn deze bestanden (MPEG's) rond de 400 MB in schitterende kwaliteit. Misschien zijn dit wel veel vragen, maarja ben blij als iemand op een vraag een antwoord weet. Alvast bedankt, Sang-Hyun Jongeleen
Link naar reactie
mpeg layer3 bestaat niet Er Bestaat hooguit mpeg1 layer3 en dat is de bekende MP3 audio. De files die jij op internet vind zijn waarschijnlijk MPEG4/DIVX oid. Opnemen terwijl je kijkt is mogelijk met een PC-videorecorder zoals bv Power VCR van Cyberlink, de opname wordt daarbij gemaakt in mpeg1 of 2 waarbij je de keuze hebt uit vooraf geprogrammeerde profielen zoals VideoCD Supervcd of DVD. Levert dit te grote bestanden op dan kan je deze naderhand omzetten naar divx/mpeg4 mbv Virtualdub. De bestandsgrootte wordt veroorzaakt door de instelling datarate en deze is vaak te verlagen, uiteraard wel ten koste van de beeldkwaliteit. Divx/mpeg4 bied in dezelfde datarate als mpeg1/2 een betere kwaliteit, maw er is met mpeg4/divx een lagere datarate te gebruiken zonder dat dit al te veel kwaliteit kost. Pinnacle zelf heeft ook een pcTV applicatie en heet PCTV Vision die ik dacht bij iedere tv kaart wordt bijgeleverd?.... Deze kan ook opnemen in mpeg1/2 terwijl je kijkt. Vergeet bij dit alles niet dat je voor dergelijk functionaliteit een behoorlijk rappe pc nodig hebt, iets van 1.5 Ghz of meer.
Link naar reactie
[quote:8c8f8021b9]De eerste is als ik screendumps maak worden ze keurig opgeslagen alleen wel in de hoogste kwaliteit, de bestanden worden maar liefst 1,3 MB groot. Zelfs al sla ik dit op in JPEG de groote blijft hetzelfde[/quote:8c8f8021b9] Ik weet niet wat voor een programma jij gebruikt om bmp om te zetten naar jpeg, maar je kunt waarschijnlijk instellen in welke compressieverhouding jpeg op moet worden geslagen. Je hebt dat nu waarschijnlijk 1:1 staan. Zet es 1:40 en je krijgt heel wat kleinere bestanden. Dat gaat uiteraard ten koste van de kwaliteit.
Link naar reactie
Nog bedankt voor de antwoorden... Bedacht me ook later dat MPEG Layer 3 niet bestond. Bedoelde eigelijk MPEG 4. Alleen wat jammer is dat je met geen enkele tv kaart MPEG 4 kan opnemen. M'n computer is gelukkig snel genoeg denk ik , heb een AMD XP 2000+. Weet iemand ook welke programma's ik nodig heb om MPEG 2 om te zetten naar MPEG4/divx? Nog even over die screencaps, kan helaas niks veranderen dus geen instellingen over de kwaliteit. Zal wel liggen aan dat ik de goedkoopste TV kaart heb gekocht??
Link naar reactie
MPEG4 is nog steeds erg moeilijk maar divx opname is geen probleem, codec installeren en in je tv proggie onder compressie-instelling kiezen. Als deze optie er niet is dan capturen met Virtualdub deze kan dat wel. Maak niet de fout om ook de audio te comprimeren tijdens opname , dat werkt meestal niet, je zult dus naderhand de audio nog moeten omzetten naar mp3.
Link naar reactie
Nog ff over die screendump. Ik heb het net ook ff geprobeerd, en tot mijn verbazing worden .bmp en .jpg even groot. .jpg wordt niet kleiner gemaakt. Dit is eenvoudig op te lossen door gewoon opslaan in .bmp en dan in Paint Shop Pro om te zetten naar jpeg. Een bug in de software van pinnacle.
Link naar reactie
fout: divx is geen mpeg4 want dan zou het wel aac geluid hebben. Divx5 is mbv de codec om te zetten naar iets wat men mpeg4 noemt waarbij er iets aan de structuur van de file verandert wordt, het is niet veel maar een standaart divx-avi is in ieder geval geen mpeg4. En zelfs al heb je de divx omgezet naar mpeg4 dan is ie niet af te spelen met welke mpeg4 compatible player dan ook.(quicktime, Philips webcine-mpeg4 layer) Tevens heeft divx networks aangekondigt dat men vanaf eind 2003 het formaat prorietair gaat maken en de avi standaart zal verlaten, je zult dan dus echt *.div files gaan krijgen die alleen te maken en te spelen zijn met tools van divx networks. Divx wordt dan nummer vier in het rijtje van wmv, mov en rm , allen video techniek in het "eigen" formaat en niet behorend tot een standaart. (zoals meg1/2/4) Een logische stap want men zit nu op een dode weg: de efficientie van mpeg4 komt voort uit een aantal encoding technieken die nu eenmaal niet door de avi standaart worden ondersteund(bv bi-directional encoding) en die men toch wel graag zou willen gebruiken, maar voor het universele mpeg4 formaat heeft men niet voldoende programmeer capaciteit in huis om wat knaps te maken.
Link naar reactie
[quote:05ebc1cf1b="rwilligen"]fout: divx is geen mpeg4 want dan zou het wel aac geluid hebben. Divx5 is mbv de codec om te zetten naar iets wat men mpeg4 noemt waarbij er iets aan de structuur van de file verandert wordt, het is niet veel maar een standaart divx-avi is in ieder geval geen mpeg4.[/quote:05ebc1cf1b] Ik heb ergens gelezen dat divx5 iso mpeg4 compliant is en dat divx5 ook af te spelen zou zijn met sommige mpeg4 players. [quote:05ebc1cf1b]Tevens heeft divx networks aangekondigt dat men vanaf eind 2003 het formaat prorietair gaat maken en de avi standaart zal verlaten, je zult dan dus echt *.div files gaan krijgen die alleen te maken en te spelen zijn met tools van divx networks. Divx wordt dan nummer vier in het rijtje van wmv, mov en rm , allen video techniek in het "eigen" formaat en niet behorend tot een standaart. (zoals meg1/2/4) Een logische stap want men zit nu op een dode weg: de efficientie van mpeg4 komt voort uit een aantal encoding technieken die nu eenmaal niet door de avi standaart worden ondersteund(bv bi-directional encoding) en die men toch wel graag zou willen gebruiken, maar voor het universele mpeg4 formaat heeft men niet voldoende programmeer capaciteit in huis om wat knaps te maken.[/quote:05ebc1cf1b] Interessante informatie. Ik heb weinig trek in een formaat wat geen standaard is en waar je proprietaire shit voor nodig hebt om het af te spelen. Tegen die tijd is er misschien een alternatief: xvid of ogg theora of zo.
Link naar reactie
xvid is toch de open source versie .... dan gebied de logica dat in het begin divx wat beter is/was en naarmate er steeds meer mensen zich met xvid gaan bezig houden zal dat imho een enorme boost krijgen qua prestaties ... ach ... ik kijk divx en xvid en vind ze beide heerlijk om te zien ... op zich was mpeg2 ook helemaal nie verkeerd, maar jah die grootte he... nu nog divx en xvid BETAALBAAR kijken op dvd spelers ... zonder dat ik kabeltjes hoef door te lussen van pc naar tv of uren bezig ben om divx op svcd formaat te krijgen ( kostte me zoveel cd's :wink: ) ik koop nl geen dvd speler van 500 euro om naar ouwe divx films te kunnen kijken ( ik weet nie hoe het nu is, maar in het begin was de enige dvd speler die dat aankon laten we zeggen nie zo goed geupdate, al beloofde de fabrikant het wel ... die zou dat doen middels firmware updates...
Link naar reactie
Dat divx5 iso mpeg4 compliant zou zijn is inderdaad wat zij zeggen. Het is mij echter nog geen 1 keer gelukt om een mpeg4 te maken die door Philips webcine-mpeg4 player wordt afgespeeld ZONDER te crashen of een fout melding. Ik ben ermee gestopt met divx versie 5.03 oid , toen vond ik het wel mooi welletjes met die flauwekul. En achetraf gezien dus ook terecht want over een tijdje wordt het een eigen formaat. Ik geef Xvid dan wel een redelijke kans van slagen, het is open source en alleen daarom verkrijgt het mijn sympathie, ik denk dat het ze op een goed moment wel zal lukken om geheel iso mpeg4 te produceren. Ze weten het licentie gelul op een aardige manier te omzeilen...:-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...