Ga naar inhoud

algemeen creative subwoofers


Aanbevolen berichten

Ik heb op het gathering of tweakers forum gelezen dat als je je subwoofer "wanden" met een soort van wol bedekt je een mooier geluid uit de sub krijgt. (kan et topic zo niet meer achterhalen). Ik heb een Cambridge Soundworks (creative) DDT2200. Is het de moeite om dit te proberen? En waar moet ik deze wol dan stoppen, voor de speaker of erachter?
Link naar reactie
Ik had het ook over de subwoofer. Tweeters zijn vaak van achteren dicht, en de duurdere voorzien van een soort hoorn, met hetzelfde doel. Je kunt eens naar een stoffenwinkel gaan, en kijken of je daar wat stevig voeringsmateriaal kunt vinden. Een andere oplossing is (open) noppenschuimrubber/polyether. Een derde is glaswol uit de bouwmarkt, maar dat is vaak niet los verkrijgbaar, alleen in pakken. Wil je duur, dan kun je naar een (zelfbouw-)speakerwinkel gaan (Speaker & Co bijvoorbeeld), en speciale dempingsmatten kopen. Je kunt heel uitgebreid de hele binnenkant beplakken, maar ook wat simpeler te werk gaan. Een stuk van het een of ander knippen, wat ongeveer twee zijkanten en de achterkant bedekt, en dat er gewoon indrukken. Als het een beetje stevig materiaal is blijft het wel zitten, en het werkt net zo goed.
Link naar reactie
Als je een mooier/voller etc. geluid wilt, moet je ook goed naar de omgeving kijken waar de subwoofer staat en zeker ook waar hij op staat. Ik denk dat dat wat meer uitmaakt dan dempingsmatjes op je sub. Ik zal er sowieso niet teveel geld aan uitgeven; het verschil lijkt me bij een creative subwoofer niet merkbaar. Ik ken overigens ook verhalen van vrienden die onder hun Rel subs een tegel plaatsen met daaronder door midden gezaagde tennisballen. Zodoende krijg je een mooi vol geluid, doordat de pootjes niet voor extra trillingen gaan zorgen. Kanttekening is dat ik het hier over subs van >€500 heb. Mijn Tannoy staat gelukkig op solide pootjes. Toch hoor ik bij bepaalde frequenties ineens een sterke verhoging, dus de resonantie. Daarbij gaan platen in mn dak trillen. Dat is alleen een probleem dat ik niet zal kunnen verhelpen met dempmatjes en tennisballen.,
Link naar reactie
Dit is het betreffende topic op GoT: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706827 De foto's van de eerste post laten duidelijk zien hoe de glaswol is aangebracht. Of het de moeite waard is? Ik zou zeggen: probeer het gewoon, het kost bijna niets en zo te zien valt er ook niet al te veel te slopen aan die sub.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...