Ga naar inhoud

DivX of toch MPEG2


Aanbevolen berichten

Je bent tov toen een stukje wijzer geworden maar ziet (zoals een hoop mensen) door de bomen het bos niet meer.... Er zijn 2 zaken waar je goed op moet letten: codeer techniek en bitrate. Codeer techniek: Wil je compatible files maken waar je later nog wat mee kan doen dan zit je min of meer aan mpeg2 vast. Wil je zo klein mogelijke files maken dan zit je min of meer aan divx vast. Bitrate: divx heeft nu eenmaal minder bits nodig dan mpeg2 om tot een knap resultaat te komen. Mpeg2 kan weldegelijk erg fraaie beelden geven maar daarvoor is een hoge bitrate nodig, iets in de orde van minimaal 5000-6000 Kbs. Verder dien je er rekening mee te houden dat zelf gemaakte movies NOOIT de kwaliteit zullen/kunnen halen zoals een dvd is. Eigen gemaakt materiaal (dus ook van DV cam/deck) bevat nu eenmaal ruis en deze veroorzaakt dusdanig veel bitrate in de encoder dat er niet veel bitrate over blijft voor de video zelf. Materiaal welke van tv komt(ook digitale tv) zit helemaal stampvol met ruis en zal dus al helemaal slechte kwaliteit leveren.
Link naar reactie
Hij staat er , kijk maar wat je er van vind. Dit is zo ongeveer zo goed als ik een Svcd kan maken, wellicht met wat meer tijd en moeite is er nog wat ruis te verminderen maar dat is peanuts, erg veel meer dan dit zit er niet in een tv beeld... http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/TMF'20030423%2023.19.51.mpg (tis wel 20 MB) [edit] oh ja : rechtsklik en "opslaan als" om hem te dl. [edit2] nog een keer oh ja : voor het beste resultaat afspelen met Power DVD4-XP
Link naar reactie
[quote:4e2cb3726c="phong huynh"] U zegt: eigen gemaakt materiaal (dus ook van DV cam/deck) bevat nu eenmaal ruis....[/quote:4e2cb3726c] Allereerst: ik ben geen U, zeg maar jij, vind ik beter voor mij , anders voel ik me zo oud :wink: :wink: Ik denk dat ik begrijp waar jouw onbegrip betrefende eigen mpeg2 vandaan komt. Jij gaat er telkens weer vanuit dat DV verliesvrij en de kwaliteit perfect is, dat is het niet. DV of beter: Mini DV zoals het officieel heet bevat een vorm van compressie ongeveer zoals MJPEG compressie. Dat betekent dat bij een conversie van bv DVD (=mpeg2) naar DV en dan weer terug naar Svcd/mpeg2 je dus feitelijk van mpeg2 naar mjpeg gaat en dan weer terug naar mpeg2, dat is 2x hercompressie. Het punt daarbij is dat de DV opname de aanwezige ruis niet zal tonen, deze komt er pas uit bij de laatste mpeg2 compressie. DV materiaal is ongeveer 30 Mbit/sec , dat is ruim 4X zoveel als dat een hoge kwaliteits dvd/mpeg2 is,DV kent daarbij geen I,P en B frames , er zijn alleen maar keyframes (I frames), ruis zal dus niet zichtbaar zijn, al is ie er weldegelijk. Pas bij de mpeg2 compressie naar 2-8 Kbit/sec waar de compressie factor veeel hoger is wordt het moeilijker om alle data in de bitrate te krijgen, storing beinvloed dit dusdanig negatief dat dit dan ook keihard zal worden getoont: blokjes. En dan heb ik het nog niet over de kleurformaat conversie die er ook 2x is: van YUV (DVD) naar RGB(DV) en dan weer terug naar YUV(Svcd/mpeg2) waarbij de eerste yuv van de dvd ook nog eens een andere kan norm kan zijn dan de yuv die TMPGenc gebruikt... Is het je al opgevallen? ; Je gebruikt steeds als laatste bestands vorm de opname capaciteit van je DV cam en importeerd vervolgens het DV materiaal naar de pc via firewwire. Dan blijkt dat indien dit DV materiaal tot mpeg2 wordt gecodeerd de kwaliteit niet voldoende is. Mijn conclusie: De DV (hardware) codec in je camcorder doet het niet erg goed.... Je zou dit eens kunnen als volgt kunnen testen: Stap1: Rip een stukje DVD als DV-avi met Flask (laatste versie) in de originele resolutie720x576, dus niet resizen/knippen en sla het op , je hebt hiervoor uiteraard een dv codec nodig, die van Mainconcept is dan een goede keuze. Vervolgens converteer je de DV-avi naar Svcd/mpeg2 mbv TMPGenc. Stap2: Je neemt exact hetzelfde stukje dvd op op je camcorder, captured dit naar de pc en converteerd vervolgens naar mpeg2 mbv TMPGenc. Let er op dat je in stap 1 en stap 2 EXACT dezelfde instellingen in TMPGenc gebruikt anders is de test niet correct en vergelijk je appels met peren. Ik durf te wedden dat het Svcd/mpeg2 materiaal van stap 2 aanzienlijk slechter van kwaliteit is dan het gemaakte mpeg2 Svcd/Svcd materiaal van stap 1. Wat ik heb gedaan? Apparatuur: JVC HR-DVS3 DV-Svhs deck met Hyperband tuner aangesloten op gewone analoge kabelsignaal. Opname gemaakt van jvc deck rechtstreeks naar harde schijf via firewire.(dus niet eerst op tape opgenomen) Vervolgens met Virtualdub en Mainconcept DV codec het levels filter gebruikt om video-niveau te verbeteren, daarbij een "sample video-all frames" gedaan en vervolgens de levels gecorrigeerd , input 4-239 Daarna met TMPGenc-Plus standaart Svcd template CBR op 2520 Kbs video ,noise reduction filter ingeschakeld -High quality mode-waardes 30-2-25, motion search precision op highest quality(very slow) En daar begint het eigenlijk mee, je kunt zoveel knutselen aan video: soften-sharpen-tv filters-noise reduction-levels-blur-motion stabiliser enz enz de lijst is echt oneindig en je kunt er echt heeel veel tijd instoppen , het resultaat is meestal met iedere stap maar een heeeel klein beetje winst (net aan zichtbaar) en je moet ook opletten dat je niet te veel doet want kwaliteit verlies je zo. Dan blijft als laatste de bitrate over: je kunt natuurlijk altijd op hogere/lagere bitrates coderen maar dat heeft zo zijn invloed op de kwaliteit, er zijn nu eenmaal geen "wonder" encoders, TMPGenc is errruuuug goed maar als je in 2p VBR mode een average bitrate van 1500 Kbs uitzet dan wordt het resultaat zoals een vcd , en mischien nog wel slechter.... Svcd is nu eenmaal ontwikkeld uitgaand van het idee dat de video een bepaalde kwaliteit moet hebben, te editten is,meerkanaals audio,subs,enz enz, datagrootte was van minder belang en dus werd de concessie gedaan van maar 35 minuten op 1 cd. Oh ja : gebruik jij soms DV tapes meerdere malen? , doe dat eens niet, probeer eens een opname op een verse 60 Min. tape. Koop een sony/jvc DV-reinigings tape en reinig de camcorder eens, kan allemaal schelen.
Link naar reactie
[quote:ca05cc49ca="phong huynh"] Jij zegt: dat DV niet verliesvrij is. Als ik nou iets film met de digitale videocamera en ik zet het op de hardeschijf en de ontstane bestanden daarna weer terug zet naar DV met firewire-kabel, dan heb ik dus toch kwaliteitsverlies. [color=red:ca05cc49ca] Eh nee, Het MAKEN van DV en het VERANDEREN aan DV materiaal gaat gepaard met verlies. Een actie zoals jij die voorsteld zal zonder verlies verlopen. Zie het zo: DV is eigenlijk een soort van compressie zoals mjpeg met het verschil dat in de codec en stroom een mechanisme zit ingebouwd dat herkent of de frames opnieuw moeten worden gecomprimeerd of dat ze alleen hoeven te worden gekopiert (verliesvrij) Als je dus een DV avi in Adobe Premiere bewerkt dan zullen alleen die frames opnieuw worden gecomprimeerd welke een bewerking ondergaan, de frames waar nix mee gebeurt (bv tussen 2 overgangen) worden simpelweg (verliesvrij ) gecomprimeerd. Een actie zoals jij die doet: tv aan camcorder en dan dv naar pc overbrengen ondergaat nog steeds 1 compressie stap: het maken van de dv-avi in de camcorder, daarbij wordt RGB video gecomprimeerd tot DV-avi (compressie factor is ongeveer 10:1). Als ik mijn tv zou aansluiten op mijn DC10+ analoge videocapture kaart en een movie op de pc capturen in mjpeg dan doe ik kwalitatief exact hetzelfde als wat jij doet. Alleen als ik het materiaal daarna weer terug zou zetten naar vhs recorder dan komt het voordeel van de dv er uit: bij de dc10 techniek zou dan het materiaal opnieuw een de-compressie/compressie stap maken terwijl bij dv het materiaal verliesvrij naar een dv deck is te kopieren. [/color:ca05cc49ca] Jij zegt: DV kent daarbij geen I,P en B frames , er zijn alleen maar keyframes (I frames), ruis zal dus niet zichtbaar zijn, al is ie er weldegelijk. Wat is het verschil tussen I, P en B-frames? Keyframes is toch dat er, in een seconde 25 verschillende beelden worden getoond in PAL-formaat en voor NTSC-formaat 29.97 beelden per seconde of niet? [color=red:ca05cc49ca] I=Intra(identiek aan een keyframe) P=Predictive B= Bidirectional Een keyframe is een frame die de volledige beeld informatie bevat, dit in tegenstelling tot P en B frames die alleen maar het verschil bevatten tov de vorige of volgende frame P en B frames zijn dus veel meer gecomprimeerd dan I frames. I frames zijn eigenlijk simpelweg jpeg plaatjes waar niet veel compressie inzit, de echte effectieve compressie van mpeg komt voort uit de B en P frames. Het komt er simpelweg op neer dat het mechanisme dat bij mpeg video voor de blok vorming zorgt als er te veel wordt gecomprimeerd in DV video eigenlijk niet aanwezig is, althans niet in de vorm zoals bij mpeg. Als een mjpeg of Dv-avi ruis zou bevatten zodanig dat ie zichtbaar zou zijn dan zou het er uit zien zoals een jpeg plaatje die te erg gecomprimeerd is.[/color:ca05cc49ca] Hoezo gebruikt jij in Virtualdub de levels-filter, als je alles laat zoals het is, dan heb je toch de hoogste beeldkwaliteit. Heb zelf gedacht, als je de filters gebruikt, dan haal je de ruis weg, maar hierdoor wordt het beeld een beetje vaag. Net zoals een scanner die een afbeelding inscant. Als je dan in Corel Draw dan Moiré (ruis) optie gebruikt, dan haal je als het ware de ruis weg, maar tegelijkertijd wordt de afbeelding een beetje vaag. Trouwen in de levels-filter instelling: zijn er bij input 3 instellingen, jij hebt mij maar input 4-239 gegeven, dus mist je nog een getal. [img:ca05cc49ca]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/snap001.jpg[/img:ca05cc49ca] [color=red:ca05cc49ca]Het gaat om het volgende: door de gehele video te samplen(alle frames) kun je exact zien hoe de helderheids verdeling in de gehele video is, deze hoort voor een optimale contrast weergave tussen 0 en 255 te liggen, (alhoewel dat niet altijd zo is) een leeg stuk naast de linker flank betekent dat absoluut zwart in de video niet zwart maar donker grijs is, een leeg stuk naast de rechter flank betekend dat wit niet wit maar gebroken wit is. Door de input waardes zodanig te veranderen dat de lege stukken grafiek naast de linker en rechter flank er af vallen en de output gewoon op 0-255 te houden verdiep je het originele contrast weer zodat zwart weer zwart is en wit is weer spierwit. Wees voorzichtig met deze instelling bij DV materiaal, er mankeert meestal niet veel aan en als je te veel weg hakt dan wordt het contrast te hard, voor het mooie moet er links en rechts naast de flank een heel klein beetje nix staan. Het voorbeeld van 12-246 zou dus voor een dv opname iets te veel zijn 6 -250 zou beter zijn. [/color:ca05cc49ca] Met MPEG2 kun je editten, meerkanaals audio, subs enz., enz. Wat bedoel je nu editten: knippen en plakken? [color=red:ca05cc49ca]Ja [/color:ca05cc49ca] Meerkanaals audio: dus ook met Dolby Digital Bedoel je met subs, ondertiteling? Met DivX kun je toch ook in Virtual Dub knippen en plakken en als je een DivX-film afspeelt kun je ook nog de ondertiteling aan- en uituitzetten. Een andere grootte voordeel is de goede compressie. Zou nu toch eens graag van je willen weten, naar welke formaat je zelf de videobestanden codeert, naar Divx of MPEG2 en waarom. Waarom wil ik dat weten? Omdat je toch schijnbaar heel veel over videobewerking weet en er vast heel veel ervaring mee hebt. [color=red:ca05cc49ca]Ik gebruik zelf voor het veiligstellen van mijn eigen gemaakte home video uitsluitend mpeg2 of (sinds kort) DV Daar waar evt verlies niet zo'n drama is( dvd's, TMF-MTV clips enzo) gebruik ik wmv8 Ik gebruik(in principe) geen divx, simpelweg omdat het geen standaart is. Als morgen de firma divx failliet gaat en ik wil over 3 jaar mijn divx afspelen op een 64 bit platform(os+software) dan heb ik pech want als de afspeel codec er niet voor is dan houd het verhaal op, met mpeg1/2/4 zal dat nooit gebeuren, dat is zo'n beetje net zo'n standaart als de PAL en NTSC norm. En WMV8 is ook geen standaart maar bij Msoft voel ik me toch wat veiliger dan bij de firma Divx... Als goede opvolger van wmv8/9 zie ik windows media AVI 9 zoals het binnenkort officieel verkrijgbaar zal zijn, een demo is er al, divx valt erbij in het niet.[/color:ca05cc49ca] Bij een eerdere reactie zei je: Er zijn 2 zaken waar je goed op moet letten: codeer techniek en bitrate. Codeer techniek: Wil je compatible files maken waar je later nog wat mee kan doen dan zit je min of meer aan mpeg2 vast. WAT BEDOEL JE MET COMPATIBLE FILES? En kun je dit met DivX dan niet doen? Nog iets wat me opviel, zit je nog steeds om 3 uur in de nacht achter de computer? Hoef je dan niet te werken??? Het zijn toch heel wat vragen, maar je hoeft niet direct een reactie te geven. Kijk maar als je eens tijd hebt. [color=red:ca05cc49ca]In het weekend kan dat allemaal, maar morgen moet ik weer werken, dus gaat nu de stekker eruit...[/color:ca05cc49ca] Nogmaals hartelijk bedankt voor je uitgebreide goede uitleg, Met vriendelijke groetjes, Tuong Phong Huynh --------------------------------- Compaq Presario, Pentium IV 2.4 Ghz, 640 MB Intern geheugen, 12.5 GB Hardeschijf (Master), 120 GB Hardeschijf (Slave), Windows XP Professional NTFS, Adobe Premiere 6.0 --------------------------------- Humax 5400Z ongepatched, Originele Magic Module 1.04, Stab HH120, Triax 110, Mastera 4[/quote:ca05cc49ca] [color=red:ca05cc49ca][/color:ca05cc49ca] [img][/img]
Link naar reactie
Eh , ik heb geen tv... Ik kijk tv mbv een wintv kaart op mijn monitor, maar ja die is dan ook wel 22 inch. Ik weet 't , 't is geen 82 cm breedbeeld maar ik ben er zo erg happy mee en zit wat dat betreft ook een beetje klem, ik heb nu eenmaal simpelweg niet de ruimte voor een breedbeeld tv. Zou ik een gewone tv nemen die wel in mijn huis(je) past dan heb ik min of meer hetzelfde formaat als dat mijn monitor nu is. Wat betreft divx, allereerst een klein misverstand: alle hardware divx players die er ooit komen en al zijn zullen nooit divx 3.11 kunnen spelen, is gewoon een kwestie van autheurs rechten die nu eenmaal op de ms codec zit en divx 3.11 is een gejatte ms codec. Feit blijft dat een hele hoop films die je dl nog steeds divx 3.11 zijn en die zul je dus eerst moeten omzetten voordat je ze kunt afspelen in zo'n player. Nou ja : dan kan ik ze ook net zo goed omzetten naar mpeg2 en er een Svcd of dvd van branden. Het "voordeel" van het kunnen afspelen van divx in zo'n player beperkt zich dan dus min of meer tot het uitsluitend films kunnen afspelen die je zelf hebt gecodeert. Het spijt meik vond divx 3.11 fantastisch, bij divx 4 dacht ik nog: nou ja ok het moet allemaal nog wat uitbakken maar bij divx 5 had ik het wel gezien. Ik ga niet betalen voor een encoder als ik bij een concurent hetzelfde (zo niet beter) kan krijgen voor nix... Wat me aan je laatste vraag brengt : Windows media9-AVI is goed -erg goed. Het comprimeerd beter dan divx 5 en de codec is eenvoudig te bedienen en werkt ook samen met mp3 audio. Andersom geredeneert: bij een bepaalde bitrate is de kwaliteit beter dan die van divx5, vooral op lagere bitrates (300-500 Kbs) is windows media9 een stuk beter dan zijn voorganger wm8. Ik denk zelfs dat wm9 op lage bitrates nu aardig in de buurt komt van Real-Helix9 . Vergeet overigens niet dat de wmv9 avi-codec nog steeds in beta is, crashes ed komen nog steeds voor evenals af en toe het "vergeten" van instellingen in de codec. Een verdere verbetering van kwaliteit is natuurlijk ook nog mogelijk alhoewel ik denk dat ms daar niet veel meer aan zal doen.
Link naar reactie
Kiss Technology heeft aangekondigd voor hun DVD-spelers een nieuwe firmware uit te brengen mét support voor divx 3. link: http://www.kiss-technology.com/support/DP-500_faq.asp#gen05 Dat zou deze toestellen ineens heel wat interessanter maken. Ben in elk geval benieuwd of en hoe MS hier op gaat reageren. En Richard, je zou nu de laatste versie van de divx pro-codec (5.05) eens moeten proberen. Beste die ik al gezien heb, vind de resultaten zeker beter dan met divx3 en ook xvid heeft nu weer wat inhaalwerk te doen. En ook van de Pro-versie bestaat een gratis editie (de adware die je erbij krijgt, kan je eenvoudig uitschakelen).
Link naar reactie
Hm, dat maakt dit soort spelers eindelijk interresant, ben zeer benieuwd want mijn stelling was echt "zolang ie geen divx 3.11 speelt hoeft het voor mij niet"... Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe ze dit willen oplossen tov Microsoft, deze is immers min of meer de eigenaar van de divx3.11 technologie( de broncode). Een omweg zou zijn dat men mp42 en mp43(msoft mpeg4V2 en V3) implementeerd en vervolgens een FourCC changer tool aanbied om divx 3.11 van de mp42/mp43 fourcc te voorzien, dit werkt op de pc en zou ook wel op een standalone moeten werken. Tja, en dan divx 5.05... Ik zal nog maar eens een keer kijken, de laatste keer was 5.02 en toen had ik het eigenlijk wel gezien maar ok, als jij zegt dat het de moeite waard is dan ga ik wel weer eens testen om te zien of 't ondertussen toch wat is geworden.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Misschien wel interessant om te melden: Kiss Technology heeft gisteren (22/5) nieuwe firmwares uitgebracht voor de modellen DP-450 en DP-500 (v2.66). Deze bieden nu ook ondersteuning voor divx3. :P Enkel bij scenes met een (te) hoge bitrate zouden er nog probleempjes kunnen zijn. Lijkt me een aanbevolen update voor alle bezitters van deze toestellen. Nieuwe firmware is gratis te downloaden via oa de site van [url=www.kiss-technology.com]Kiss Technology (Support)[/url] of via bv [url=http://www.pcu.nl/N_xp_11.html]deze pagina[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...