Ga naar inhoud

Volstaat 300Mhz voor video DVD ?


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb een "studenten"computer met een AMD K6 300Mhz processor en 128 MB RAM, 20GB vaste schijf, en nu zou ik graag dvd's draaien. Ik heb nog geen DVD-speler gekocht aangezien ik niet weet of de computer snel genoeg is, en ik ook niet weet of ik een MPEG-2 decoder nodig heb. Uiteraard staan er systeemvereisten op de doos, maar ik heb zo het gevoel dat de hardwareproducenten het altijd maar een beetje kantje boord nemen. Kan ik zonder problemen de DVD-speler aanschaffen en films kijken? Dank u.
Link naar reactie
[quote:2c54a072c7="Robin heeft een probleem"]Hoi, Ik heb een "studenten"computer met een AMD K6 300Mhz processor en 128 MB RAM, 20GB vaste schijf, en nu zou ik graag dvd's draaien. Ik heb nog geen DVD-speler gekocht aangezien ik niet weet of de computer snel genoeg is, en ik ook niet weet of ik een MPEG-2 decoder nodig heb. Uiteraard staan er systeemvereisten op de doos, maar ik heb zo het gevoel dat de hardwareproducenten het altijd maar een beetje kantje boord nemen.[/quote:2c54a072c7] Ga er maar vanuit dat je een aparte decoder nodig hebt. Zelf heb ik een AMD K6-3/400 systeem met een Hollywoord kaart. Mijn eerste indruk is dat Dvd op zich ook wel zonder kaart kan worden afgespeeld. Alleen soms trager en haperend. Omdat ik nu de bijgeleverde software gebruik is voor mij een en ander moeilijk te vergelijken. Verder zit er in die computer ook een Matrox Marvel G200 kaart. Voor die kaart bestaat er in principe ook Dvd software. Maar ja, dat krijg ik dus niet aan de praat. Die Hollywood kaart dus wel, verder heeft die ook een prettige video-out.
Link naar reactie
300MHz is te langzaam voor een softwarematige decoder, zoals WinDVD, PowerDVD etc. Je hebt dus twee mogelijkheden: - Een hardwarematige decoder, zoals al door andere lezers is aangeraden. Dit geeft een vloeiende weergave vanaf ongeveer 266MHz, dus dat moet net kunnen - Een softwarematige decoder, maar dan moet je wel je systeem opvoeren. Softwarematige decoders geven een acceptabele weergave vanaf zo'n 450MHz, waarbij mijn ervaring is dat WinDVD iets eerder bruikbaar is dan PowerDVD (gebaseerd op een Celeron 500 systeem). Je kunt je systeem opvoeren door het te overklokken, maar van 300 naar 450 MHz is een hele stap en dan moet je ook erg goed koelen. Waar je ook aan kunt denken is om de processor te vervangen door een K6-III 450MHz, dat is niet zo heel duur, maar je moet wel zoeken op de tweedehandsmarkt, want nieuw zijn ze niet meer leverbaar. Wat ook bijdraagt aan een goede DVD-weergave met een softwarematige decoder is een videokaart die hardwareondersteuning biedt voor bepaalde functies. Zo had ik zelf eens een ATI Rage128 kaart, die met twee hardwarematige functies de softwaredecoder een deel van het werk uit handen neemt. Eigenlijk was het een rotkaart, maar je kon er wel mooi DVD's op spelen... Overigens is het niet verkeerd om een DVD-speler in je systeem te zetten, ook als het niet lukt om er fatsoenlijk DVD's mee af te spelen. Er komt de laatste tijd nl. steeds meer software op DVD-ROM uit en die kun je dan ook mooi lezen!
Link naar reactie
[quote="Robin heeft een probleem"]Hoi, Ik heb een "studenten"computer met een AMD K6 300Mhz processor en 128 MB RAM, 20GB vaste schijf, en nu zou ik graag dvd's draaien. .[/quote] Ik heb een PentiumII Celeron MMX 300 MHz, 128 Mb geheugen. een Matrox DualHead G450. en een JLMS DVD-ROM LTD-166S. Dit systeem draait onder Windows98. Een DVD afspelen met WinDVD gaat met horten en stoten. Met Cyberlink PowerDVD 4.0 gaat het afspelen vlekkeloos.
Link naar reactie
[quote:c35d3f3442="Alfie104"]300MHz is te langzaam voor een softwarematige decoder, zoals WinDVD, PowerDVD etc. Softwarematige decoders geven een acceptabele weergave vanaf zo'n 450MHz, waarbij mijn ervaring is dat WinDVD iets eerder bruikbaar is dan PowerDVD (gebaseerd op een Celeron 500 systeem).[/quote:c35d3f3442] Ik heb prima ervaring met PowerDVD op een Pentium II 400... Misschien is er ook hoop voor een 300MHz AMD _-_-_
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...