Ga naar inhoud

Van Avi naar Mpeg met TMPEnc


Aanbevolen berichten

Mijn zoon wil de samenvattingen van de wedstrijden van Ajax op een VCD zetten met Ulead DVD Workshop. We hebben ze binnengehaald met AVID Cinema op de beste kwaliteit, en dan met TMPEnc naar mpeg gezet. Het binnengehaalde beeld is van redelijke kwaliteit(full screen) maar na het omzetten naar mpeg is het beeld (full screen en ook op de VCD) zeer blokkerig. In de settings van tmpenc heb ik de hoogste kwaliteit aangevinkt. Mijn computer is een pentium III 500 met een Matrox Marvel G400 videokaart. Moeten we soms nog meer instellingen veranderen in TMPEnc ?
Link naar reactie
Het moet mogelijk zijn om een perfecte kwaliteit met TMPGenc te verkrijgen. Ik gebruik dat zelf ook met een uitstekend resultaat. Gebruik in TMPGenc de Wizard voor een PAL Video-CD, zodat je in ieder geval de juiste waarden meekrijgt. Op een gegeven moment krijg je een venster met een knop Expert. Door hier op te klikken krijg je het venster waarop je o.a. kunt kiezen voor de beste kwaliteit. Het resultaat hangt ook af van de afmetingen van je AVI-file. Voor VCD (PAL) is het beeldformaat 352x288 pixels (half PAL) of 704x576 pixels (full PAL). Ook 720x576 pixels (dat ik gebruik bij capturen, waarna ik met clipping de zwarte randen verwijder) levert een goed beeld op. Meer informatie over het maken van VCD, SVCD of DVD kun je vinden op [url=http://www.vcdhelp.com/vcd.htm]VCDHelp.com[/url]. Succes. Wim.
Link naar reactie
Bedankt Wim voor je reactie. Ik krijg nog steeds geen goed beeld van de voetbal videos. Ze zijn opgenomen in 704x567AVI. Ook als in TMPEnc extra high quality aanvink komen er rond de spelers nog steeds een soort rand. Als ik in het menu Extra, advanced Noice reduction en deinterlace aanvink wordt het wel iets beter, maar nog steeds die rand om de spelers en het duurt een stuk langer. (Wat doen die opties eigenlijk precies?). Misschien zijn de beelden van het voetbal gewoon te snel zijn en krijg ik het niet beter? Henny
Link naar reactie
Dat er rond de spelers een soort rand komt (artefact heet dat), kan misschien te maken hebben met de compressie van MPEG1. Wat betreft de-interlace: als je je AVI-opnamen bekijkt zie je vooral bij snelle bewegingen een fijn gestreept beeld. Elk beeld bestaat feitelijk uit twee beelden: de even en oneven lijnen. Omdat deze apart getoond worden zie je deze strepen. Dit wordt interlacing genoemd. De-interlacing haalt dit effect weg waardoor je een volledig (dus normaal) beeld krijgt. Wat betreft noise: dat weet ik niet precies, maar dit lijkt me een 'gespikkeld' beeld (slechte ontvangst bijvoorbeeld) verbeteren. Je zult wat moeten experimenteren met diverse instellingen om een acceptabele kwaliteit te krijgen. Als je DVD-speler het ondersteunt, zou je ook eens SVCD (super video CD) kunnen proberen, dat zou een betere kwaliteit moeten opleveren. Overigens: als je kaart het ondersteunt, kun je ook eens capturen in 768x576 pixels. Ik kan je uit ervaring melden dat het zoeken naar de juiste instellingen je de nodige tijd gaat kosten. Wat mij wel is opgevallen: op mijn oudere TV was het beeld werkelijk perfect. Helaas ging de TV kapot en nu heb ik een nieuwer type staan. Deze levert een scherper beeld op, maar daardoor is wel meer ruis en inderdaad zijn ook de artefacts (vooral rond de titels die ik bij videobewerking toevoeg) duidelijk zichtbaar. Ik denk dat de fabrikanten in hun poging een 'scherper' beeld te verkrijgen de lijnen benadrukken, waardoor deze onvolkomenheden duidelijker naar voren komen. Net zoiets dus als je in een grafisch pakket je afbeelding steeds scherper maakt. Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...