Ga naar inhoud

9800pro te warm?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb even een vraagje over mijn 9800pro 128mb. Ik was vanmiddag far cry aan het spelen, (ongeveer een half uurtje) en toen kwamen allerlei strepen, puntjes en andere gekke figuren in beeld. Die je dus ook ziet als je je videokaart te ver overklokt. Ik was gelijk gestopt, want ik dacht dat hij te warm is geworden. (ik heb gewoon op de standaard waardes lopen) Maar opeens dacht ik aan het feit dat toen ik hem gekocht heb, stickers (gewone fabrieksstickers met wat cijfers erop) op 2 van de 4 geheugenchipjes zitten, ik had er toen niet op gelet, maar misschien houden die de warmte tegen van het geheugen zodat ze te warm worden. Mijn vraag is dus of ik de stickers eraf kan halen, om zo de videokaart iets betere koeling te geven.
Link naar reactie
Ik heb deze kaart pas een maand of 2, dus er zit nog weinig/geen stof op het koelertje. De kamer temp was ongeveer 22 graden, dus daaraan zal het ook wel niet liggen. Het zijn 2 stickers die over 2 geheugenchipjes zijn geplakt, er staat op beide stickers een streepjes-code een een paar cijfers, getallen. Maar ik weet nog steeds niet of deze eraf kunnen of niet, want ze bedekken volledig het geheugen, zodat die niet eens koeling meer krijgt. Zelf dat ik er ook nog over om bijv. een zalman VF700 ALCU te kopen, die zijn goedkoop en stil of zijn er misschien nog betere koelers voor weinig geld? (behavlve dan de zalman VF700 Cu)
Link naar reactie
ik heb nog even goed op de stickers gekeken, en daar staat: sticker 1: radeon 9800pro 128bm ddr V/D/Vo (dan een streepjes code) PN 1024-7D67-01-SA PCB#357D2900HP (weer streepjescode) Made in China SKU#2101600 stickers 2: streepjescode SN A050500013593 Toen ik nog even op de kaart verder keek zag ik op de achterkant van de kaart, beetje richting de aansluitingen van de monitor dit staan: Place permanent P/N barcode & S/N product label here. En die zin staat in de soort vakje met witte lijnen, waar precies een van de 2 stickers in past. Is het soms de bedoeling dat ik sticker 1 in dat vakje moet plakken?
Link naar reactie
Beide stickers lijken me belangrijk eigenlijk. Je kan ze wel verplaatsen, alleen kleine kans dat ze goed blijven zitten. Heb je nog garantie? Dan zou ik even overleggen met de winkel waar ie vandaan komt. Btw, als je artifacts krijgt, voel dan eens aan het mem. Of ze echt heter zijn dan de andere mem chips.
Link naar reactie
ik heb dit ook gehad met mijn 9800PRO (ook bij farcry). Ik heb het opgelost door de airflow in mijn kast te verbeteren (Uiteindelijk maar een nieuwe kast gekocht, omdat ivm overclocken de kast toch veel te klein was, er paste maar 1 casefan in). Dit was nog zonder de zalman cooling er op. [off-topic] Nieuwe style forum ? krijg alle tekst nu in verdana te zien [/off-topic]
Link naar reactie
Ik denk dat de airflow wel goed genoeg is in m'n kast, ik heb 2 keer een coolermaster SAF B82, eenje voor in, een eentje achter uit. Maar als je even gegamed heb, dan is de heatsink van de koeler wel erg heet, dus ik ga denk ik toch maar voor de zalman VF700 Alcu, alleen heb ik dan alsnog een probleem omdat die heatsinks voor het geheugen aan de achterkant op 2 van de 4 geheugenchipjes niet kan plakken, omdat die stickers in de weg zitten :cry: Dus ik hoop dat ik ze mag weghalen, op de doos zelf zitten dezelfde stickers nog een keer. ps... ik heb nog gewoon normale letters, geen verdana ofzo
Link naar reactie
Ramsinkjes hebben meer nut dan je denkt als je wil overklokken, het gaat niet zozeer om de hitte die ze ontrekken van het geheugen maar ook van de PCB. Bij Overklokken van de kaart word de PCB redelijk warm, de enige plek waar de PCB zijn warmte kan afdragen is bij het geheugen, met ramsinks koel je dus niet alleen het geheugen maar ook de PCB. Een goede airflow in de kast is dan wel van belang. Als je niet van plan bent over te klokken hebben ramsinkjes niet veel zin.
Link naar reactie
[quote:5128b7f0fa="Red Dragon"]met ramsinks koel je dus niet alleen het geheugen maar ook de PCB.[/quote:5128b7f0fa]Ik denk niet dat dat zo makkelijk werkt, het materiaal van de pcb geleidt natuurlijk erg slecht warmte, zodat de energie een wel hele lange weg moet afleggen naar de ramsinks, en de pcb heeft al genoeg massa en oppervlakte om niet te warm te worden.
Link naar reactie
[quote:75c1f56b19="Red Dragon"]Zo is het door mij uitgelegd door de Product Manager van Club-3d, die heeft er iets meer kijk op dan jij denk ik ;)[/quote:75c1f56b19]Verkijk je nergens op.[quote:75c1f56b19="Red Dragon"]PCB word behoorlijk warm als je overklokt, zeker met een krachtige kaart als een GeForce 6600GT of sneller.[/quote:75c1f56b19]Logisch als je de pcb verwamt met straalkacheltjes (gpu, ram).
Link naar reactie
[quote:c0d556db57="ArneLH"][quote:c0d556db57="Red Dragon"]Zo is het door mij uitgelegd door de Product Manager van Club-3d, die heeft er iets meer kijk op dan jij denk ik ;)[/quote:c0d556db57]Verkijk je nergens op.[/quote:c0d556db57] Doe ik ook niet, maar ik heb van jou kant nog geen enkel logisch tegenargument gehoord [quote:c0d556db57="Red Dragon"]PCB word behoorlijk warm als je overklokt, zeker met een krachtige kaart als een GeForce 6600GT of sneller.[/quote:c0d556db57]Logisch als je de pcb verwamt met straalkacheltjes (gpu, ram).[/quote] Dat is niet het enige, er gaat 1,4 volt en hoger door de banen van de PCB, de printbanen in de PCB worden warm, de condensators worden warm en noem maar op, GPU en Ram is niet het enige wat warmte veroorzaakt.
Link naar reactie
[quote:3c3d27f168="Red Dragon"]Dat is niet het enige, er gaat 1,4 volt en hoger door de banen van de PCB, de printbanen in de PCB worden warm, de condensators worden warm en noem maar op, GPU en Ram is niet het enige wat warmte veroorzaakt.[/quote:3c3d27f168]De spanning doet niet terzake, het gaat om de stroom! De weerstand bij een goed gefrabiceerd pcb (waar dus grote stromen door kunnen lopen) is gering genoeg om de pcb zijn warmte met eigen oppervlak te kunnen kwijtraken. Het ging trouwens om de pcb niet om (passieve) componenten.
Link naar reactie
De GPU en ram en andere componenten staan een groot deel van hun warmte af aan de PCB, deze kan de warmte niet kwijt, je kan de PCB niet voorzien van heatsinks of andere koeling. Op het moment dat je heatsinks plaatst op het geheugen kan de PCB zijn warmte kwijt via het geheugen aan de heatsink. Het BGA geheugen maakt erg goed contact met de PCB doordat hij zo plat is en niet met pinnetjes maar met balletjes vast zit. Een goed voorbeeld van PCB koeling is de Hercules 9800PRO: [url=http://www.firingsquad.com/hardware/hercules_3d_prophet_9800_pro_review/images/02.jpg]Klik hier[/url] Deze had een een Koelblokje aan de achterkant van de GPU, die zit daar rechstreeks op de PCB vast, hij koelt hierdoor de PCB en de GPU, dit blok word op deze kaart bloedheet. Als je het nog niet geloofd dat je met ramsinks naast het geheugen PCB kan koelen dan moet je het zelf maar eens testen met een high-end kaart en ramheatsinks, wil ze je zelf wel opsturen of kom eens bij mij langs, vind ik ook goed. Je zult merken dat de ramsinks behoorlijk warm worden tijdens het zware overklok werk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...