Ga naar inhoud

CeBIT 2005 visited by Red Dragon


Aanbevolen berichten

[b:1119ab5cda][size=20:1119ab5cda]Grafische kaarten[/size:1119ab5cda] Deel 2[/b:1119ab5cda] Verder met de grafische kaarten. [list=1:1119ab5cda] [*:1119ab5cda]Ook ATI heeft een bezoek van mij gehad, veel bijzonders hadden ze niet te melden, ja er komt een opvolger van de X850XT dit jaar (code name R520), maar hoe wat waar en wanneer wilden ze me niet vertellen. Wat ik wel weet is dat de ATI R520 op het 0,09 Micron procédé word gemaakt en dat ATI daar mee de eerste wil zijn die een grafische kaart hebben die op 0.09 Micron word gemaakt. Verder weet ik dat de kaart in zowel AGP als PCI-Express zal worden uitgebracht. De R520 zal Shader Model 3.0 (Pixel en Vertex Shader 3.0) volledig ondersteunen net als de GeForce 6x00 van nVidia die dat op dit moment al doen. Ten slotte ben ik erachter gekomen dat na de launch van de R520 er nog een RV515 en RV530 kaart op de roadmap staan, dit zullen de goedkopere modellen worden, denk aan opvolgers van de X300 en X600/700 van dit moment. Als alles volgens plan verloopt komt de ATI R520 nog voor de zomer uit (lees eind juni) of hij dan ook leverbaar is moeten we maar afwachten. Voor wat betreft het antwoord op SLI, daar is ATI ook nog steeds mee bezig, of het nu (AMR ATI Multi-Rendering) of MVP (Multi Visual Processing) is ook nog niet bekend. Hier een klein stukje over waar ATI mee bezig is: [quote:1119ab5cda]ATI does not reveal the Multi-VPU concepts to the general public, but for its add-in card partners it has posted a brief overview of its technology in its roadmap update. At least for now there is one important update from what was previously reported – ATI wants two identical graphics cards to be installed, not two different boards as said before based on information from unofficial sources. Here is what ATI says to its partners: * Multiple ATI RADEON X800 XT boards cooperatively rendering a single frame; * Requires two physical x16 connectors on the mainboard; * Load balancing and synchronization implemented entirely in software; * No physical connector requires between devices; * Currently assumes two identical graphics devices installed in both connectors; * Offers several user selectable modes of multi-processing; * Works with any PCIe north bridge.[/quote:1119ab5cda] Lang verhaal kort, je hebt twee identieke kaarten nodig net als bij nVidia, verder moet het werken op welke chipset die twee PCI-Express 16x sloten kan aansturen, dus ook op een nForce 4 SLI bord. Wanneer ATI officieel met hun SLI tegenhanger komt is nog niet bekend, na verwachting ook voor de zomer nog. ATI bestaat 20 jaar dit jaar, om dit te vieren hadden ze een flink uitgepakt dit jaar, een stand van maar liefst 1.000.000 dollar (ongeveer heel hal 27) en hoofdsponsor van de WCG (world Cyber games). In Hal 27 stond ook een museum met allerlij kaarten en game consoles die stammen uit de 20 jaar die ATI bestaat, zo ook nog de ATI Rage Fury MAXX, een van de kaarten die ik helaas nooit gehad heb maar wel graag had willen hebben :) [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4682.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]De ATI Rage Fury MAXX, één van de eerste kaarten met twee core's op een grafische kaart, hoezo is de 3D1 van Gigabyte origineel? ;)[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] [*:1119ab5cda] Asus komt met een verassende kaart, dat ze net als Gigabyte een kaart hebben met twee 6600GT chips op een kaart wisten we al (de EN6600GT Dual), maar hun hebben nu wel een heel extreem ontwerp in gedachten, 2x 6800 Ultra op 1 PCB!!!: [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4736.JPG[/img:1119ab5cda] [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4737.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]Ja je ziet het goed, twee GeForce 6800 Ultra chips op een kaart!!, onder de kaart zie je een EN6600GT Dual die al vrij groot is, de EN6800Ultra Dual is nog wat extremer.[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] Zoals je kan zien is de kaart een protoype, of hij ooit verder komt dan dat stadium en daadwerkelijk te koop zal zijn is nog maar de vraag, ik zelf zie er niet veel toekomst in, wie gaat zo'n monsterlijke afzichtelijke lompe kaart kopen die je amper in je pc kwijt kan en al snel 900 Euro of meer gaat kosten?? Ik niet in ieder geval. [*:1119ab5cda] Bij Sapphire was meer te zien dan de eerder genoemde moederborden, als eerste de X800XL in AGP uitvoering, dit gaat een erg populair kaartje worden, prijs/prestatie van de X800XL is voortrefelijk Het PCI-Express signaal van de X800XL (R430 core) word omgezet door middel van een brug chip, bij nVidia heet die HSI, bij ATI heet die Rialto [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4740.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]De Rialto brug-chip zit aan de achterkant van de kaart, bij nVidia zit de HSI aan de voorkant, opvallend is dat de Rialto niet gekoeld word, hij word dan ook een stuk minder warm dan de HSI van nVidia[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4739.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]De Achterkant van de X800XL AGP in zijn geheel incl Rialto[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] Sapphire werkt verder aan een nieuwe lijn grafische kaarten, eerder hadden ze al de "Toxic" lijn, deze lijn bestond uit kaarten met een Artic cooler erop. Hun nieuwe lijn heet "Ultimate" en maakt gebruik van Zalman XF700-ALCu koeling: [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4746.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]Sapphire X700PRO met een fraaie blauwe Zalman ZF700-ALCu koeling[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] Sapphire vertelde mij dat er naast de X700PRO ook andere modelen met deze koeling komen. Verder wist Sapphire mij te melden dat ze een nieuwe overklok tool gaan leveren bij hun grafische kaarten, doorgaans ben ik nooit zo kapot van deze software en mijn eerste gedachte was dan ook: "ja leuk maar die zooi gebruikt een echte tweaker toch niet" Todat Sapphire mij wat meer vertelde van deze overklok tool genaamd "Trixx". Trixx is gemaakt door de man die achter ATITool zit, het is dan ook ATITool met een mooie shell er omheen, voor de mensen die ATItool niet kennen raad ik aan eens te kijken op http://www.techpowerup.com/atitool/ , dit is namelijk een erg mooie ATI overklok tool die ik elke ATI gebruiker kan aanraden. Sapphire heeft dus de man acher ATItool weten te strikken voor hun overklok software, Trixx zag er goed uit voor zover ik dat kon beoordelen van de screenshots die ik kreeg voorgeschoteld. Ik denk zelf dat dit een van de eerste meegeleverde overklok software is die ik echt goed ga vinden. [*:1119ab5cda]Na Sapphire werd uiteraard Club-3D ook bezocht: [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4769.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]De stand van Club-3d, de man in het nette pak die mij de rug toe keert en wegloopt is voormalig moderator Slashhead (Nu product manager bij Club-3d) [/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] Met Slashhead heb ik een uur of zo bijgepraat en een warme soep genuttigd. Hij liet mij een aantal grafische kaarten zien waaronder de X800XL in AGP uitvoering. Club-3d verkoopt naast ATI en nVidia kaarten ook S3 en XGI kaarten, S3 heeft de stap naar PCI-Express nu ook gemaakt met de GammaChrome S18: [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4763.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]De GammaChrome S18 is het zelfde als de DeltaChrome S8 maar dan in PCI-Express uitvoering.[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] [img:1119ab5cda]http://slashhead.homestead.com/files/CeBIT_2005/HPIM4767.JPG[/img:1119ab5cda] [size=10:1119ab5cda][i:1119ab5cda]Opvallend kaartje van Club-3d, de ATI Radeon 9550SE AGP, deze kaart beschikt over twee DVI aansluitingen dmv een speciale kabel[/i:1119ab5cda][/size:1119ab5cda] De bovenstaande Radeon 9550SE kaart is erg itteressant voor iemand die twee TFT's digitaal wil aansturen en niet veel geld kwijt wil aan een grafische kaart. erg handig op het kantoor bijvoorbeeld. [/list:o:1119ab5cda] Dit was het Grafische kaarten nieuws, ik ben vergeten de XGI XG47 te fotograferen, helaas, zodra die kaart uit komt geef ik hem wel wat aandacht :) meer Grafische kaarten nieuws heb ik niet voor jullie, volgende post gaat over beeldschermen :)
Link naar reactie
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:d4ef0039b7="Comp-Freak"]Ik meende ook te hebben gelezen dat het AMD ontwerp met de geheugencontroller in de CPU minder geschikt was voor BTX oid. [/quote:d4ef0039b7] Eigenlijk zou Egslim zijn licht hier eens over moeten laten schijnen, hij heeft er meer kijk op dan ik :) Aangezien MSI reeds een BTX plank heeft gemaakt voor AMD moet het blijkbaar wel werken.
Link naar reactie
Man, dat Sapphire bord is echt dik mooi :o Dom dom dom, dat ze dat ATI logo niet even op het front hebben gesmeerd ipv op de rug van de plank... Trouwens, maken die fans niet een takkeherrie? Ik heb trouwens 2 C!Ttjes terug geloof ik bij 'Hete CPU's' gelezen dat BTX waarschijnlijk nooit echt succes zal hebben, ook niet bij Intel. Kunnen ze beter niet even aan de temperaturen gaan werken dan steeds hogere frequenties bij Intel?? :roll:
Link naar reactie
:oops: sorry surf zelf op 1600x1200, was me nog niet opgevallen. Ik heb ze expres geresized naar 800x600 met het idee dat ze dan niet te groot zijn. Deze topic maken kost al enorm veel tijd, het nogmaals resizen en opnieuw uploaden zie ik niet echt zitten. Is echt niet te doen dan met 1024x768? zal zelf ook even testen. [edit] even op 1024x768 gekeken, vooral het eerste deel van deze topic is veel scroll werk, tweede gedeelte valt heel erg mee. Ik zal de foto met de HDMI aansluiting even resizen.
Link naar reactie
[quote:7a06a568bf="Jolt"]Raar dat de zalman koeler bij Sapphire ook een beetje gedraaid zit, of is dat normaal?[/quote:7a06a568bf] Dat is gewoon de Zalman VF700... Die is zo [quote:7a06a568bf="Jolt"] En die GammaGhrome serie van club 3d wat is dat voor iets? Welke gpu gebruikt men daar voor?Ati? Heb er wel wat van gehoord maar niet echt je van het...[/quote:7a06a568bf] Die is van een ander merk, niet ATI, niet nVidia maar van S3
Link naar reactie
Klopt, de Zalman ZF700 serie word op deze manier gemonteerd. wat de Gamma Chrome betreft, er is meer op aarde dan ATI en nVidia, je hebt ook nog S3 en XGI. de GammaChorme gebruikt een een grafische chip van S3, deze kaart is vergelijkbaar met de Radeon X300 en GeForce 6200. misschien zelfs wel iets sneller. Meer over S3 en de gammachrome: http://www.s3graphics.com/
Link naar reactie
[quote:27045b4d99="carlobernardini"]S3 en XGI zullen het waarschijnlijk toch nooit flikken nVidia en ATI in te halen... XGI is trouwens toch vooral in Amerika leverbaar en nauwelijks in Nederland? Oja, Sapphire had volgends mij ook al eens een Zalman koeling gebruikt op hun 9800Pro Ultimate Edition,toch, of kwam dat van hun fabriek?[/quote:27045b4d99] Ik geloof dat hun Ultimate reeks zelf was gemaakt, of jah gedeeltelijk. Alleen de Toxic reeks en de producent van de HIS gebruikte Artcic Vga Coolings, met een leuk kleurtje.
Link naar reactie
@Jolt Oude Sapphire lijn met de Zalman ZM80A-HD koeler erop was ook de Unlitmate lijn, kijk bijvoorbeeld maar naar deze: http://www.sapphiretech.com/vga/9600-xt-ult.asp De nieuwe Sapphire kaarten met de ZF700-ALcu is in ieder geval de "ultimate" lijn. http://www.sapphiretech.com/vga/x800-xlult.asp Wat de Asus EN6800Ultra Duo betreft, er waren geen benchmarks aangezien de kaart nog een prototype is en nog niet werkt. tevens zal de uitslag van de benchmar deze kaart niet echt verassend zijn, , de prestatie zal rond dat van twee 6800 Ultra kaarten in SLI liggen. //.. @ carlobernardini XGI is leverbaar via Club-3d in Nederland, net als S3. @Noepzor, Zoals je gemerkt hebt post ik elke dag een stukje, dus nog even geduld, ik kan wel lukraak foto's posten maar met een verhaaltje erbij is het toch weer itteressanter of niet?
Link naar reactie
[quote:ec62a2b13b="Red Dragon"]:oops: sorry surf zelf op 1600x1200, was me nog niet opgevallen. Ik heb ze expres geresized naar 800x600 met het idee dat ze dan niet te groot zijn. Deze topic maken kost al enorm veel tijd, het nogmaals resizen en opnieuw uploaden zie ik niet echt zitten. Is echt niet te doen dan met 1024x768? zal zelf ook even testen. [edit] even op 1024x768 gekeken, vooral het eerste deel van deze topic is veel scroll werk, tweede gedeelte valt heel erg mee. Ik zal de foto met de HDMI aansluiting even resizen.[/quote:ec62a2b13b] voor mij persoonlijk is het wel te doen (1400x1050 en 1600x1200), maar in de pc-zaal merkte ik het. En ik denk dat er meer mensen op 1024 x 768 werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...