Ga naar inhoud

Videokaart kapot of niet?


Aanbevolen berichten

Een pc, 3 jaar oud: P4 2,66 Ghz Aopen AX4G Pro 1 GB geheugen Geforce 4 Ti4200 128 MB Een jaar lang heb ik hierop spellen gespeeld, daarna (na reparatie geheugen, fresh install) liepen spellen vast, het beeld bevroor. Dan een reset en alles werkt weer. Maar spellen werkten nooit. Aanvankelijk dacht ik aan een warmte probleem, dus kast open en tafelventilator erop; hielp niets. Omdat ik rond die tijd een eigen, nieuwe pc kocht, en op deze pc dus geen spellen meer werden gespeeld, is het probleem 2 jaar lang gebleven. Hierop werken 3 gezinsleden voor het typ- en internetwerk, dus geen last ondervindend van het probleem. Omdat we nu een LAN hebben, wilde ik gamen tegen elkaar, dus het probleem eerst oplossen. Ten eerste een fresh install (format c: ), maar dat hielp niets. Dus ik dacht: ik stop de Geforce in mijn eigen pc, om uit te sluiten dat het aan de kaart ligt (te warm?). In mijn pc werkt alles perfect. Wat kan het verder zijn, voeding? Dus ik stop mijn videokaart (9600XT) in die pc: alles werkt perfect! Aangezien de 9600XT zelfs zwaarder is, kan het dus ook geen voeding probleem zijn. De videokaarten weer omgewisseld: het beeld bevriest. Hier kan ik met mijn verstand niet bij... Een andere kaart doet het wel, conclusie: het ligt aan de videokaart. Maar die doet het in een andere pc wel, conclusie: het ligt niet aan de videokaart. Drivers: 66.93 (ook andere uitgeprobeerd) Wie o wie heeft een (mogelijke) oplossing?
Link naar reactie
[quote:d86186a393="ludere"]Hier kan ik met mijn verstand niet bij... Een andere kaart doet het wel, conclusie: het ligt aan de videokaart. Maar die doet het in een andere pc wel, conclusie: het ligt niet aan de videokaart.[/quote:d86186a393]Dus ligt het aan de combinatie :D Voedingsspanningen meten met bv mbm? Zowel meten met werkende als niet werkende kaart, zowel relaxed als onder stress. Resultaten vergelijken.
Link naar reactie
[quote:da9231e252]Dus ligt het aan de combinatie :D [/quote:da9231e252] Kan dat ook echt? Daar lijkt het namelijk wel op inderdaad. Met de werkende kaart gebeurt er met de voedingsspanningen niets, van idle naar stress. Ze zitten allemaal binnen de 5% afwijking. Met de niet-werkende kaart heb ik nog niet getest, maar tijdens stress kan ik ze niet meten met MBM, omdat het beeld dan bevriest. Dus kan ik niet terug naar windows om de waarden te bekijken. Ik heb nu de niet-werkende kaart in mijn eigen pc (dat werkt dus wel) en ik merk wel dat de kaart ontzettend heet wordt. Niet vast te pakken dus, maar dit is niet zo raar bij een videokaart of wel? Hij wordt blijkbaar niet [u:da9231e252]te[/u:da9231e252] heet, want mijn pc crasht niet.
Link naar reactie
Ik heb nu Fast Write en Side Band Adressing uit weten te schakelen met Rivatuner. Even leek het erop dat het probleem was opgelost. Ik kon namelijk ong. 2 uur gewoon gamen. Vandaag probeerde ik het weer, en bevroor het beeld weer. Toch kon ik een half uur later wel weer gewoon gamen. Nu komt het dus minder vaak voor, maar het probleem blijft :cry:
Link naar reactie
UPDATE: Ik heb de videokaart onderklokt (lager laten draaien) en FW en SBA uitgezet. Wat blijkt nu? Als ik een game opstarten, bevriest het beeld na een paar seconden. Als ik dan reset en het opnieuw probeer, werkt het gewoon! Dus na een reset werkt het wel, maar de volgende keer opstarten werkt weer niet. Kan iemand hier misschien iets mee? Duidt dit op een brakke voeding ofzo? Het lijkt erop dat de videokaart eerst moet "wennen" ofzo...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...