Ga naar inhoud

DVI versus analoog: verschil zichtbaar?


Aanbevolen berichten

[quote:c12d774ac6="Red Dragon"]Ben ik het niet mee eens, ik heb onlangs een groot aantal TFT schermen getest voor Computer!Totaal en in desktop modus valt het direct op als het scherm analoog aangestuurd word. In games e.d. valt het minder op maar met office, internet en desktop gebruik zie je zeker wel het verschil.[/quote:c12d774ac6] Ik gebruik de computer veel voor tekstverwerken. Heb een heel duur Samsung scherm gekocht met een contrast van 700 (de 173P). Is de tekst onscherper met een analoge verbinding?
Link naar reactie
[quote:afdcaf102b="Sylvester"]Zal weinig tot niks uitmaken... Maar DVI geeft warmere kleuren :wink:[/quote:afdcaf102b]Ik kan me niet voorstellen dat DVI echt warmere kleuren geeft. Hooguit zal het kleurverloop beter zijn. Echter zal het beel met DVI wel scherper zijn. (ik moet wel toegeven dat ik nog nooit naar verschillen heb gekeken omdat ik niet een TFT heb) Wat voor videokaart zit er eigenlijk in dat systeem als er geen DVI op zit?
Link naar reactie
[quote:8b0a482e67="Comp-Freak"][quote:8b0a482e67="Sylvester"]Zal weinig tot niks uitmaken... Maar DVI geeft warmere kleuren :wink:[/quote:8b0a482e67]Ik kan me niet voorstellen dat DVI echt warmere kleuren geeft. Hooguit zal het kleurverloop beter zijn. Echter zal het beel met DVI wel scherper zijn. (ik moet wel toegeven dat ik nog nooit naar verschillen heb gekeken omdat ik niet een TFT heb) Wat voor videokaart zit er eigenlijk in dat systeem als er geen DVI op zit?[/quote:8b0a482e67] Er zit een videokaart onboard op. Het is een compacte computer (cube heet dat geloof ik?) en ik speel geen spellen dus een aparte videokaart hoeft voor mij niet per se. Is een videokaart onboard nooit met DVI-aansluiting?
Link naar reactie
Onboard met DVI ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Als je geen spellen speelt kan je kijken naar een goedkope PCI of AGP videokaart. Zelf heb ik in een oude pc een PCI kaart zitten, radeon 7000, met DVI. Spellen spelen gaat absoluut niet, maar desktopwerk wel. Als het kan zou ik wel een AGP kaartje nemen, die zijn vaak iets goedkoper en zijn in 2D toch merkbaar sneller. (onder XP)
Link naar reactie
Mjah, 2 dingen even: 1. Het ligt ook een beetje aan de fabrikant, of het verschil tussen DVI en analoog grote verschillen geeft. Er zal altijd wel een verschil blijven, maar als de fabrikant, en ik denk dat Samsung, zeker in die prijsklasse hiervoor wel gezorgd heeft, een beetje goede convertor inbouwt, valt het verschil wel mee... 2. Het is ook maar wat je gewend bent, ik bedoel, als je DVI op hetzelfde beeldscherm nooit probeert, zal je het verschil denk ik niet merken... Dat rustiger worden van het beeld is meer het idee van, goh, ik ben nu overgeschakeld van analoog naar dvi en inderdaad, het beeld is rustiger. (of andersom, als er van DVI naar analoog wordt gewisseld). Maar voor iemand die, zoals gezegd, gewoon met analoog begint en geen vergelijkinsmateriaal heeft, zal dit niet zozeer merkbaar zijn.
Link naar reactie
[quote:10ce31b242="diana"] Ik gebruik de computer veel voor tekstverwerken. Heb een heel duur Samsung scherm gekocht met een contrast van 700 (de 173P). Is de tekst onscherper met een analoge verbinding?[/quote:10ce31b242] Als je veel tekstverwerking doet zou ik zeker voor DVI gaan, juist dan is het goed te merken. Ik heb het verschil tussen Analoog en Digitaal momenteel op meer dan 15 verschillende actuele TFT schermen gezien en DVI is toch echt merkbaar prettiger, helemaal met tekstverwerking. Ik raad dus aan om toch over te gaan op DVI, de 173P is een uitstekend scherm en komt ook beter tot zijn recht met een DVI aansluiting. Let wel op wat voor grafische kaart je koopt, niet alle grafische kaarten hebben een goede DVI aansluiting. Een goedkope kaart zoals de ATI Radeon 9200 heeft een prima DVI aansluiting.
Link naar reactie
[quote:69db994601="Red Dragon"][quote:69db994601="diana"] Ik gebruik de computer veel voor tekstverwerken. Heb een heel duur Samsung scherm gekocht met een contrast van 700 (de 173P). Is de tekst onscherper met een analoge verbinding?[/quote:69db994601] Als je veel tekstverwerking doet zou ik zeker voor DVI gaan, juist dan is het goed te merken. Ik heb het verschil tussen Analoog en Digitaal momenteel op meer dan 15 verschillende actuele TFT schermen gezien en DVI is toch echt merkbaar prettiger, helemaal met tekstverwerking. Ik raad dus aan om toch over te gaan op DVI, de 173P is een uitstekend scherm en komt ook beter tot zijn recht met een DVI aansluiting. Let wel op wat voor grafische kaart je koopt, niet alle grafische kaarten hebben een goede DVI aansluiting. Een goedkope kaart zoals de ATI Radeon 9200 heeft een prima DVI aansluiting.[/quote:69db994601] De computer is een "A Para Performer Cube 65" en ik zie op hun site dat je i.p.v. de onboard videokaart nog de keuze hebt tussen de XFX GeForceFx5200 128 MB TVAGP8x en de XFX GeForce Fx5700LE 256MB TVDVI AGP8x. De laatste heeft een DVI-aansluiting zo te zien. Het is nogal een dure kaart, maar wellicht de prijs waard al met al?
Link naar reactie
[quote:f04e834af2="Red Dragon"]Precies, lijkt me sterk dat dit de enige twee kaarten zijn die leverbaar zijn. Zonde om een 5700LE met 256mb aan te schaffen als je alleen maar tekstverwerking doet en het alleen om DVI gaat. Ik zou zoals Jackdegek al aangeeft even navragen of er een goedkope DVI oplossing is bij die leverancier.[/quote:f04e834af2] Heb gebeld, ze gaan er een Ati-radeon 9200 (met DVI-aansluiting) inzetten voor me. Hulde aan Paradigit! En aan jullie natuurlijk. :wink:
Link naar reactie
[quote:c091b1b317="Dracoplasm"]Even een vraagje tussendoor, mijn tft heeft gewoon een analoge aansluiting, maar mijn videokaart oa. DVI. Als ik nu een tussenstukje hierop zet, merk ik dan het verschil?[/quote:c091b1b317] Denk dat: [quote:c091b1b317="Melancholy"]Verloopstukje heeft geen zin, daardoor wordt het signaal niet digitaal...[/quote:c091b1b317] hier hetzelfde op is, alleen dan gaat het niet zoals bij de TS om digitaal naar analoog maar andersom.
Link naar reactie
Helaas zorgt het verloopstekkertje alleen voor een werkende aansluiting maar converteert niets. Zodra 1 van beide kanten analoog is zal het signaal ook analoog blijven. Misschien makkelijk: DVI-A = Aleen Analoog (Waarschijnlijk zeldzaam) DVI-D= Alleen Digitaal DVI-I= Combo -> Met verloopsteker is ook Analoog HD15 aan te sluiten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...