Ga naar inhoud

Viewsonic TFT schermen


Aanbevolen berichten

Hallo, nieuw op dit forum, heb me niet aangemeld voor de gezelligheid dus ik kom maar gelijk met mijn vraag: Ik ben op zoek naar een goed 17" TFT scherm om een 17" CRT te vervangen. Het beeld van de CRT begint te trillen na tig jaar trouwe dienst, en ik ben sowieso dat grote bakbeest beu :wink: Nou heb ik me suf gezocht naar informatie over de platte schermpies, en dat vond ik nog een hele klus. Hoop misleidende informatie en onduidelijke specificaties. Maar na tig reviews en tests gelezen te hebben ben ik er uit dat ik de Viewsonic exemplaren wel mijn geld waard vind. Als men het niet met me eens is hoor ik dat overigens graag! :D Ik moet nu alleen nog kiezen tussen een VG712s of een VP171b/s. De VG wordt lovend ontvangen in de C!T test van januari (ik heb begrepen dat de moderator van dit bord de schrijver is?). Allemaal prachtig, alleen stoor ik me aan de ingebouwde speakers (lelijk en worden toch niet gebruikt door iedere serieuze computergebruiker). En het feit dat er geen DVI kabel bijgeleverd wordt, en bij de VP blijkbaar wel. Het alternatief wat ik vond is dus de VP. Hier een test van Hardwarezone.com http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=5&id=1317 Had nog meer artikels gevonden maar die URLs ben ik even kwijt ofzo... Na een korte blik op de Tweakers Pricewatch geworpen te hebben zag ik dat de VG zo rond de 340 over de web-toonbank gaat, en de VP voor zo'n 80 euro meer (427, kan ik ophalen bij een winkel dichtbij). Wat zou men hier mij adviseren? Mijn ideale TFT heeft een 8 bits scherm, is 17" (19 lijkt mij te groot en kleine lettertjes heb ik geen moeite mee), een 4:3 ratio (dat gaat niet lukken helaas), goed contrast en inkijkhoek etc, en geen zichtbare ghosting voor mij (geen reactietijd-eis dus, want dat zegt niets) en een DVI aansluiting. Oh ja, meer dan €450 moet het echt niet gaan kosten.
Link naar reactie
Tja, de speakers in de VG712, dat is heel persoonlijk, als jij je er aan stoort dan moet je inderdaad kijken voor een ander scherm. De VG712s is geen 8 bits scherm (in de review staat 16,7 miljoen kleuren maar dat is fout, sorry :oops: ) De VP171b heb ik nog nooit gestest, hij ziet er wel erg fraai uit moet ik zegen en de specs liegen er ook niet om. Als je perse een 8bits (24 bits true color) scherm wilt dan heb je een S-IPS scherm nodig, alleen die zijn doorgaans een stuk duurder.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie Red Dragon. Maar dan heb ik nog een vraagje :) [quote:16d5d10950="Red Dragon"]Als je perse een 8bits (24 bits true color) scherm wilt dan heb je een S-IPS scherm nodig, alleen die zijn doorgaans een stuk duurder.[/quote:16d5d10950] OK, maar of het een TN, MVA of (S) IPS scherm is staat bijna nooit in de specificatie lijst. Heb je misschien een aantal voorbeelden? Een monitor schaf je over het algemeen toch voor langere tijd aan, dus het hangt er een beetje vanaf hoeveel duurder :lol: Als het indd richting de €500-600 ofzo gaat lopen dan geef ik het op en ga ik wel gewoon voor een 6 bits, grote kans dat je het verschil amper ziet (of?).
Link naar reactie
Ik las overigens net iets op een ander forum (iedereen schijnt wel een mening over TFT/LCD te hebben tegenwoordig): [quote:391f104834]If digital pictures are important I would try and avoid 17inch LCDs. Most of them are 18bit TN panels with poor contrast and poor color but fast response rates. Thats an ok compromise if you are a gamer to get the response rates, but if i was doing anything remotely graphic i would probably try and get an IPS or MVA/PVA type panel. tehy have slower response rates, but far superior color and contrast.[/quote:391f104834] Is men hier het eens met deze opmerking, of is dit gewoon slap gelul? Anders is mijn zoektocht naar een 8 bits 17 incher natuurlijk vrij zinloos en sowieso tijdrovend (dat laatste ben ik nou al achter). Dan leg ik me er bij neer en koop ik gewoon de 6 bits met de beste score. Leg me misschien zelfs wel neer bij die speakers en ga voor de testwinnaar (Viewsonic VG712 dus). Scheelt toch weer 80 euri :)
Link naar reactie
Ik heb zelf een E511S van iiyama, dat is een 24bits scherm en ik vind dat de fotos en film er daan toch net wat fraaier op zijn. Als je foto en film bewerking belangrijker vind dan games dan is een 24bits scherm wel aan te raden. Voor gamers maakt het niet veel uit, in games is het verschil te verwaarlozen. Als je een erg kritische koper bent zou ik voordat je een scherm koopt eens wat winkels af gaan om ze in het echt te zien, er zijn genoeg mensen die een 18bits scherm mooiere kleuren vinden hebben. die vinden echte kleuren niet mooi ;) ik weet zo geen voorbeelden van 17" S-IPS schermen, het E511S scherm wat ik gebruik is 20,1"
Link naar reactie
Ik ben er uit denk ik... Ga maar voor de Viewsonic VP171 :) In prijs maakt ie amper verschil met de VG712 uit de C!T test aangezien bij de VP wél een DVI kabel wordt geleverd (scheelt toch weer 20 euro). Als je dan naar de gangbare prijzen kijkt maakt het nog 20 euro uit ofzo. Dan maakt het ook niet echt meer uit en kan je gewoon voor het scherm gaan wat je mooier vindt. Als ik 'm inderdaad ga kopen zal ik er wel wat over schrijven hier, aangezien het aantal ervaringen blijkbaar beperkt is. In ieder geval bedankt :D Trouwens zeer mooi scherm die 20" Iiyama van jou, maar €900 kan (en wil) ik niet ophoesten op dit moment :lol:
Link naar reactie
Beloofd is beloofd :) Heb het schermpje gisteren opgehaald en ben zwaar onder de indruk. Afgezien van het feit dat het een mooi apparaat is liegen de prestaties er niet om. Ik kan onmogelijk ghosting zien, het is haarscherp, geen pixelfouten kunnen ontdekken. Verder kan het scherm kantelen wat ik ook wel een leuk extraatje vindt. Als ik dan toch iets negatiefs moet zeggen dan is het dat de voet van het geheel wel ERG massief is. Volgens mij aluminium uit één stuk ofzo. Heavy! Maar ziet er wel fraai uit! Oh ja, en de instellingen vind ik beetje beroerd gaan. Tot zover beweert Windows 2000 nog steeds dat ik een Plug 'n Play monitor heb omdat ik onmogelijk de Viewsonic drivers kan installeren. Verder krijg ik elke keer als ik een spel opstart of wanneer het beeld om een andere reden verandert een blauw tekstvak met "Digital" pontificaal midden op mijn scherm voor 3 seconden. Zal wel door de DVI komen maar geen idee hoe ik daar vanaf kom. En met dingen als Internet Explorer of MS Word is het net alsof bovenin het beeld de kleurwarmte anders is dan onderin... Beetje meer blauwig hier, beetje meer rode waardes daar. Enig idee wat dit kan zijn?
Link naar reactie
Dat is de uniformiteit van het scherm, die is niet helemaal 100%, daardoor is de belichting niet helemaal overal het zelfde, en de verdeling van de kleuren niet optimaal. Meer ofver uniformiteit: http://graphics.tomshardware.com/display/20040923/lcd_monitors-09.html Onderaan deze pagina. wat dat "digital" betreft, Heb je het scherm via DVI aangelsoten? ik heb daar namelijk geen last van met DVI
Link naar reactie
Ik zeg hier ook even iets over: ook mijn scherm, de E435S, geeft zo'n blauw 'digital' balkje (nooit echt op gelet, maar als het niet hoort...). En ik heb hem wel via DVI aangesloten (de Sony TFT van m'n vader had zo'n kabel erbij geleverd, maar die kan hij niet gebruiken, dus ja ;)). Dus op DVI en toch zo'n balk, is daar iets speciaals mee?
Link naar reactie
[quote:fc448d011c="PhantomCow"]Verder krijg ik elke keer als ik een spel opstart of wanneer het beeld om een andere reden verandert een blauw tekstvak met "Digital" pontificaal midden op mijn scherm voor 3 seconden. [/quote:fc448d011c] Denk dat het scherm daarmee de ingang aangeeft die gebruikt word. Kennelijk word bij het overschakelen naar de spel-beeldmodus het signaal even onderbroken. Bij het hervatten geeft de monitor dan weer welke ingang signaal geeft. Het scherm reageert dan wel erg scherp op die ene seconde onderbreking. En waarom kun je de Viewsonic drivers niet installeren, maw wat gaat er fout?
Link naar reactie
Ja het scherm is aangesloten met de DVI kabel op een Sapphire Radeon 9600XT. ATI driver versie: 6.14.10.6505 @van: de meegeleverde CD heb ik gewoon laten installeren wat hij nodig vond, maar toen had ik nog steeds "Plug & Play monitor". Dus ik op de site van viewsonic zoeken naar drivers (aangezien Windows Update niet wou helpen, die komt ook nog wel eens met driver updates, maar dan moet ie wel de monitor als een Viewsonic herkennen natuurlijk...). Driver pakketje gedownload, instructies gevolgd, maar mijn monitor kwam niet in de lijst voor zeg maar (volgens de instructies moest je Driver bijwerken doen bij Apparaatbeheer en dan met "Have disk" je monitor uit de lijst kiezen, etc. werkte dus niet :roll: ) :edit: Ik bedacht me net dat er vast .inf bestanden op die CD moesten staan, dus heb handmatig de boel goed gezet. Nou staat er braaf Viewsonic VP171-s2 :P
Link naar reactie
ja ik stoor me er nu ook steeds minder aan... Catalyst 5.2 staat er nu ook op. Ik had gehoopt ergens een Viewsonic programma te vinden waar je het mee kan veranderen, want in het menu vd monitor zelf kan ik het niet vinden :) Al met al maar een klein minpuntje tegen een hele hoop pluspunten. Het was geen koopje maar ik ben er wel ontzettend blij mee. Bovendien kan je bij de leken natuurlijk pochen met je 8ms reactietijd :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...