Ga naar inhoud

CRT demagnetiseren?


Aanbevolen berichten

Ik heb ergens in mijn geheugen gevonden dat het sneller weggaat als de monitor uitstaat (bij TV's in iedergeval). maar dat kan ook heel goed niet zo zijn, ik ben voorzichtig met magneten, dus ik heb het nog nooit uit kunnen proberen... Als het een hele storende vlek is, en je de monitor NU moet gebruiken, kun je het met magneten een beetje opheffen. Voorzichtig en niet te dicht bij een magneetje houden, dan zou het een beetje weg moeten trekken. als het erger word, heb je de magneet verkeerd om. NB. dit doe je natuurlijk helemaal op eigen risico!!
Link naar reactie
[quote:ed37e1a0eb="Prin0096"]Pas op. De degauss is niet bedoeld voor gehannes met magneten. Doordat een monitor vaak aanstaat, onstaat er op den duur een magnetisch veld rond de beeldbuis. Door de degauss wordt het magnetisch veld verwijderd. De meeste moderne crt's hebben een degauss functie bij het aanzetten. :wink:[/quote:ed37e1a0eb] Het werkt echter wel goed na het gehannes met magneten... (Hebben testen uitgewezen :wink: )
Link naar reactie
Wat een slimme antwoorden zeg, als je het niet weet geef dan gewoon geen reaktie. javascript:emoticon(':oops:') 1 antwoord was goed doch niet elke TV monteur heeft meer een demagnetiseerspoel. De monitor heeft een automatische demagnetiseerfunktie als de spanning er zo'n 15 minuten is afgeweest en hij wordt dan weer aangezet. Voor erge gevallen is er de demagnetiseerspoel die is te maken van de demagn.kabels achterop de beeldbuis van een oude kleurenTV. Deze moet een spanning hebben van rond de 110 volt aangezien er normaal een PTC voorgeschakeld wordt. Gebruik een lamp van 60 - 100 watt in serie en beweeg de spoel (eventueel dubbel gevouwen, model krakeling en dan dubbel) heen en weer voor het scherm en verwijder deze langzaam bewegend. Schakel pas uit als de afstand tot het scherm meer dan een meter is. Hierna is het probleem gegarandeerd opgelost. Groetjes, Rob.
Link naar reactie
[quote:a61b2db702="rs166"]Wat een slimme antwoorden zeg, als je het niet weet geef dan gewoon geen reaktie. javasc...[/quote:a61b2db702]Je zal vast erg trots zijn dat jij wel een slim antwoord hebt 8) , maar je weet zelf denk ook wel dat jouw uitleg over het maken van zo een spoel niet echt duidelijk/veilig is :roll: . Als je het uit behulpzaamheid vertelt zou ik het wat beter uileggen voordat mensen oude tv's gaan openschroeven, ergens 110 volt opzetten, etc.
Link naar reactie
[quote:567c9ed33f="Bram Riezebosch"][quote:567c9ed33f="rs166"]Wat een slimme antwoorden zeg, als je het niet weet geef dan gewoon geen reaktie. javasc...[/quote:567c9ed33f]Je zal vast erg trots zijn dat jij wel een slim antwoord hebt 8) , maar je weet zelf denk ook wel dat jouw uitleg over het maken van zo een spoel niet echt duidelijk/veilig is :roll: . Als je het uit behulpzaamheid vertelt zou ik het wat beter uileggen voordat mensen oude tv's gaan openschroeven, ergens 110 volt opzetten, etc.[/quote:567c9ed33f] Ik denk juist dat zijn luchtige uitleg een groep mensen weerhoud van het maken van deze 'schakeling' omdat zij dat niet durven. Mensen met wat meer kennis van electronica hebben hier in principe genoeg aan. (Ookal is de ts waarschijnlijk geen electricien, maar daarom zal hij het ook wel niet gaan proberen)
Link naar reactie
Nounou, zo kan ie wel weer Bram, ik ben niet trots, heb alleen dik 50 jaar ervaring als TV monteur. Er moet ook geen 110volt op de tv worden gezet. Als de uitleg niet duidelijk genoeg is zal er wel een vraag over komen indien nodig. Voorlopig bestaat er nog steeds iets als kroonsteentjes dus dat gevaarlijk valt ook wel mee. Vervolgens heeft de goeie man wellicht nog behulpzame buren of familie die er wel iets van snapt. IK PROBEER HEM DUS TE HELPEN !!!!!!! Ajuu, Rob.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...